De opening van de zesde zitting van de breedste vergadering van onze kerken had een iets ander karakter dan de openingen van de vorige zittingen. Daarvoor was gekozen omdat besluitvorming in verscheidene onderwerpen veel wijsheid vraagt. Om die wijsheid wilden de afgevaardigden bidden. Uiteraard deden zij dat op elke zittingsdag, maar zij voelden toch ook behoefte daarvoor aan het begin van deze tweede week extra tijd in te ruimen.

 

Eerst hield de voorzitter, ds. P.D.J. Buijs, een korte meditatie. Paulus vertelde in een van zijn brieven dat hij bad voor de christenen in Kolosse, dat zij zouden worden vervuld met rechte kennis van de wil van God, in alle wijsheid en geestelijk inzicht. Paulus wilde dat zij zo zouden leven zoals paste bij een leven in verbondenheid met de Here, en dat ze Hem vreugde zouden brengen. Daarna spraken de afgevaardigden onderling over een aantal vragen.

 

Wijsheid

Drie broeders gingen vervolgens voor in gebed. Er werd gebeden om eenheid in verscheidenheid. Ook voor de samenwerking en samenspreking met andere kerken van gereformeerd belijden. Daarbij werd ook gedacht aan de band met de zusterkerken in het buitenland, aan de gemeenschap met christenen in de hele wereld, en aan christenen die lijden onder vervolging. Eveneens kon de theologische opleiding worden genoemd en het proces in verband met de vorming van een gereformeerde theologische universiteit.

Vervolgens werd gebeden om heiligheid en veiligheid, om wijsheid bij de bespreking van zaken als vermaning en homoseksualiteit zodat de eer van de Here, de heiligheid van zijn gemeente en het geestelijk welzijn van mensen leidend zou zijn. Voor homoseksuele zusters en broeders, voor transgenders, voor hun families, voor kerkenraden, die zo vaak voor ingewikkelde vraagstukken en situaties worden gesteld.

Ten slotte werd gebeden om bewogenheid in betrokkenheid. Daarbij werd gedacht aan de diaconaal-missionaire roeping van de kerk: jeugdwerk binnen onze kerken, zending, evangelisatie, diaconaat, zendingsgemeenten, en de plaats van de kerk in de samenleving, christelijke politiek, zorg en onderwijs.

 

Eredienst

Een kerkenraad kan een broeder toestemming geven een stichtelijk woord te spreken in een eredienst. Daarvoor geeft de kerkorde ruimte: artikel 3, de kleine lettertjes. Vroeger hebben kerken deze mogelijkheid gegeven vanwege een bestaande nood: weinig predikanten. Zo kan ook een classis een broeder toestemming geven in haar ressort een stichtelijk woord te spreken. Ook een particuliere synode kan dat doen. Maar verder vult de kerkorde weinig in. Ze spreekt bijvoorbeeld niet over de verantwoordelijkheid van een kerkenraad die deze toestemming verleent. De synode achtte het goed dat hiernaar wordt gekeken, vooral ook omdat steeds vaker gebruik wordt gemaakt van dit artikel.

De kerken kennen sinds een aantal jaren nieuwe liturgische formulieren: voor de bediening van de doop, de viering van het avondmaal en de huwelijksbevestiging. Iedere kerk is vrij daarvan gebruik te maken. Nu zijn opnieuw formulieren vastgesteld: voor de openbare geloofsbelijdenis, voor de bediening van de doop aan volwassenen, voor de bevestiging van een dienaar van het Woord, voor de bevestiging van ouderlingen en diakenen, voor de bevestiging van een evangelist, voor de ban of uitsluiting uit de gemeente en voor de wederopneming in de gemeente. Er zal een boekje komen waarin al deze formulieren staan. Ook zullen ze digitaal beschikbaar komen op de website van onze kerken.

Psalmen zijn niet bij alle jongeren even populair. Dat baarde de synode zorg, juist omdat de psalmen van onschatbare waarde zijn. Zij gaan terug op woorden die door de Geest zelf de bijbelschrijvers zijn ingegeven. Daarom zullen deskundigen nagaan op welke wijze de psalmen hun aantrekkelijkheid, ook voor onze jongeren, niet verliezen. Zij zullen dan ook kijken naar de melodieën van de psalmen. Misschien zouden nieuwe melodieën ook diegenen kunnen aanspreken, die zich nu niet aangesproken weten door (sommige) traditionele melodieën.

 

De Wekker

Het landelijk orgaan van onze kerken, dat een keer per veertien dagen verschijnt, bevat niet alleen artikelen die willen toerusten, maar ook nieuws vanuit de kerken. Twee keer per jaar bevat het blad een aantal pagina’s met verslagen van classisvergaderingen en verslagen van vergaderingen van de particuliere synoden. Ook geeft het aandacht aan het geheel van het kerkelijk leven door de regelmatig een bepaalde gemeente in beeld te brengen. De redactie wil het geheel van de kerken dienen.

Het afgelopen jaar is De Wekker in een nieuwe lay-out verschenen. Opvallend is dat daarin het kerkelijk zegel niet meer voorkomt. De synode vond dat een gemis en gaf de redactie in overweging het kerkelijk zegel weer een plaats te geven. Bijzonder is dat via de site van Digibron nu alle jaargangen van De Wekker doorzocht kunnen worden, vanaf 1888, toen het Het Stichtsche Wekkertje het licht zag.

 

Tijdens deze zesde zitting kwamen er ook nog enkele andere zaken aan de orde, onder meer de vraag welke plaats vermaning (of: tucht) heeft in het beleid van kerkenraden. Maar het gesprek daarover kon niet worden afgerond en zal later worden voortgezet.

 

Feanwâlden, D. J. Steensma