Het curatorium van de Theologische Universiteit Apeldoorn moet toezien op admissiale studenten: studenten die zich voorbereiden op het predikantschap in onze kerken. Ook op het onderwijs van deze studenten.

 

Daarbij mogen de communicatieve vaardigheden niet worden vergeten waarover een predikant moet beschikken. Aandacht voor een brede vorming kan misschien voorkomen dat hij later in zijn ambtswerk vastloopt.

In Apeldoorn wordt daaraan dan ook gewerkt. De synode keurde goed wat nu al gedaan wordt aan de persoonlijkheidsvorming van admissiale studenten, en nog zal worden gedaan.

Maar ook in de pastorie mag de studie niet ophouden. Persoonlijke vorming en ontwikkeling moeten doorgaan.

 Permanente educatie

Deze zogenaamde permanente educatie van predikanten is verplicht. Daarbij moeten predikanten drie zaken voor ogen houden: geestelijke groei, persoonlijke vorming en theologische kennis.

Kerkenraden dienen daarop toe te zien. Ze kunnen dit punt aan de orde stellen in hun jaarlijkse gesprek met de predikant. Voor zo'n gesprek bestaat een handreiking. Deze zal opnieuw aan de kerkenraden worden toegestuurd. Daarbij zullen dan ook vragen worden toegevoegd over de verplichte educatie.

In dit toezicht heeft ook de classis een taak. Voorafgaande aan een kerkvisitatie spreken de visitatoren met de predikant. Daarin kunnen zij dit punt inbrengen. Ook tijdens de kerkvisitatie zelf. Daartoe paste de synode een van de vragen in het reglement op de kerkvisitatie enigszins aan. De visitatoren moeten vragen of de predikant werk maakt van de verplichte permanente educatie. Ook of de kerkenraad zijn predikant daarvoor voldoende in staat stelt, en of hij kennis neemt van het resultaat van de studie van de predikant.

 

Studiefonds

Er zijn studenten die geen gebruik kunnen maken van regelingen voor studiefinanciering. Sommige broeders worden op latere leeftijd geroepen tot het ambt van predikant. Voor diegenen die de kosten van de studie niet kunnen opbrengen, en toch gehoor willen geven aan hun roeping, is er een studiefonds. De synode heeft de regeling daarvoor aangepast.

In deze regeling staat dat de bijdrage uit het studiefonds wordt toegekend gedurende ten hoogste zes en een half jaar, gerekend vanaf het begin van de bachelor, en wordt beëindigd aan het eind van de maand waarin de studie is afgerond. Daaraan is toegevoegd: ter overbrugging van de periode na de afronding van de studie en hun eventuele intrede in een gemeente kunnen deputaten studiefonds aan admissiale studenten die een bijdrage ontvingen uit het studiefonds, onder voorwaarden ondersteuning aanbieden in de vorm van een lening voor een periode van zes maanden. Dezelfde voorziening wordt ook aangeboden aan de andere admissiale studenten die zijn afgestudeerd.

 

Homoseksualiteit

Verder kwam het thema homoseksualiteit en homoseksuele relaties aan de orde, naar aanleiding van vijftien revisieverzoeken, die zijn ingebracht op de kerkelijke uitspraak van de generale synode 2013 over homoseksualiteit en homoseksuele relaties.

De commissie die de behandeling van de revisieverzoeken moest voorbereiden, had een omvangrijke tussenrapportage op tafel gelegd, met als bedoeling de synode mee te nemen in een proces van besluitvorming. Deze tussenrapportage bestond uit een samenvoeging van wat in de verschillende revisieverzoeken naar voren was gebracht, en een voorlopige reactie daarop van de synodale commissie.

De opmerkingen en vragen vanuit de revisieverzoeken waren geordend in een vijftal kernen. De eerste kern betrof de uitleg van Bijbelteksten die op het thema betrekking hebben. De vraag was in de revisieverzoeken of het visiedocument van 2013 deze teksten juist heeft uitgelegd. Ook was de vraag: kan met zekerheid worden gezegd dat het de énige juiste uitleg is? Een tweede kern heeft betrekking op de regels voor de uitleg van de Bijbel: heeft het rapport van 2013 voldoende rekening gehouden met de culturele afstand tussen de tijd van de Bijbel en onze tijd? Spreekt de Bijbel wel over homoseksuele relaties in liefde en trouw? En wat betekent het als dat niet het geval is? Een derde kern is: nemen homoseksuele relaties in liefde en trouw in de gemeente van Christus een uitzonderingspositie in? Wat houdt de tegemoetkomendheid van God jegens zondige mensen in? Hoe moeten we rekening houden met de gebrokenheid van het bestaan? Een vierde kern is: treedt de synode niet in de pastorale verantwoordelijkheid van de plaatselijke kerkenraad, met name met de verwijzing in de kerkelijke uitspraak naar de tucht? Een laatste kern is: deed de synode met haar kerkelijke uitspraak een leeruitspraak?

De synode kreeg gelegenheid voor een eerste vragenronde. Later in de week zou de commissie haar reactie daarop geven. Er zijn toen geen conclusies getrokken of besluiten genomen. In de derde zittingsweek komt er een vervolg- en zo mogelijk eindrapportage.

 

Kerkjeugd

In de avondvergadering sprak de synode over kerkjeugd en onderwijs. Er zijn grote zorgen over onze jongeren. Veel jongeren hebben weinig meer met geloof en kerk. Mogelijk kunnen deputaten kerkjeugd en onderwijs de kerken dienen met adviezen hoe jongeren beter te bereiken. De synode gaf hun daartoe een opdracht.

 

 

Feanwâlden, D. J. Steensma