Tot de kerst plaatsen we wekelijks een levensbeschrijving van een van de vrouwen die genoemd worden in het geslachtsregister van Jezus. Deze levensbeschrijvingen zijn met toestemming overgenomen uit de Vrouwenbijbel, © 2016 Royal Jongbloed, Heerenveen.  De serie loopt parallel aan de kindernevendienstmethode ‘Vertel Het Maar’.

Bathseba

Koning David kan niet slapen, dus hij besluit een ommetje te maken op het platte dak vanzijn paleis.

En dan ziet hij haar. Wat een prachtige vrouw! Ze is zich aan het wassen. Het windt hem op,en hij laat vragen wie zij is. ‘Dat is Bathseba, de vrouw van Uria die soldaat is in uw leger.’

Ze is dus getrouwd … Maar dat blijkt geen belemmering voor David. Hij stuurt boden om haar te halen en duikt meteen met haar het bed in. In de Bijbel staat niet hoe Bathseba dit beleefd heeft. Voelde ze zich misbruikt of vereerd? Wist ze dat David haar kon observeren? Hun samenzijn blijft niet zonder gevolgen. Bathseba laat via een bode aan David weten dat ze zwanger is – en verdwijnt daarna uit beeld. Nergens staat dat zij op de hoogte was van Davids wanhopige maar vergeefse pogingen om Uria verantwoordelijk te kunnen stellen voor de zwangerschap, noch of David haar deelgenoot gemaakt heeft van zijn plan om Uria bewust te laten sneuvelen. Pas als ze bericht krijgt dat Uria overleden is, horen we weer iets van haar: dat ze rouw bedrijft over haar echtgenoot. Na de rouwtijd trouwt David met Bathseba. Haar eer lijkt gered. Hun kind wordt geboren, een zoon. Alles lijkt goed te komen. Maar dan komt Nathan met een boodschap dat God hun overspel niet over Zijn kant laat gaan, en tot hun grote verdriet overlijdt het kind. Opvallend is dat Bathseba in dit gedeelte nergens bij haar naam maar ‘de vrouw van Uria’ genoemd wordt, zelfs in 12:15. Pas in 12:24 staat ‘zijn [Davids] vrouw Bathseba’. Later krijgen ze weer een zoon: Salomo, ‘vredebrenger’. Hij zal David opvolgen als koning, en via hen wordt ‘de vrouw van Uria’ genoemd in het geslachtsregister van Jezus, de Vredevorst.