ImageGod leren kennen. Volgens de gereformeerde belijdenis zijn daar twee middelen voor. Lees artikel 2 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis er maar op na. De eerste is de schepping, onderhouding en regering van de wereld en de tweede is het Woord van God. God leren kennen door goed naar de schepping te kijken, daarover zal het gaan in drie artikelen. Dit eerste artikel gaat over een fictief praktijkvoorbeeld. Het tweede gaat over Bijbelse voorbeelden en in het derde artikel komt de verhouding tussen die twee middelen, de schepping en het Woord, aan bod.

Stelt u zich het volgende eens voor.
Het is herfst, een mooie en vroege zondagmorgen. Een strakblauwe lucht, een beetje grondmist, het is helder en koud. In het dorpje ?s Heerenberg gaat in de plaatselijke kerk die ochtend dominee Kijk in de Vegte voor. De dienst begint zoals gebruikelijk; de gemeente is een moment stil en krijgt daarna votum en groet te horen en er wordt gezongen, deze keer een aantal verzen uit Psalm 19 over de hemel en het heelal. Ds. Kijk in de Vegte leest een deel uit Psalm 104, over de schepping. En ook een stukje uit het boek Job, over de rondleiding (in woorden) die Job van God krijgt.
Lees meer: God leren kennen in de schepping (1)

ImageBinnen de kerken is een verschuiving zichtbaar van ?klassiek? pastoraat naar vormen waarin de ouderling vooral het pastoraat van anderen coördineert. Pastoraat komt steeds meer bij gemeenteleden zelf te liggen .  

Met het begrip pastoraat wordt aangegeven, dat iemand geestelijke verzorging krijgt, van oudsher van een geestelijke. Verder zijn er specifieke vormen van pastoraat, zoals studenten- of stadspastoraat, gevangenispastoraat en ziekenhuispastoraat. Een andere term voor pastoraat is herderlijke zorg; een pastor is een herder

Uit mijn jeugd
Nog levendig herinner ik mij hoe in mijn kinderjaren de jaarlijkse huisbezoeken werden afgekondigd in de ochtenddienst vlak voor de collecte: ?Dinsdagavond huisbezoek om zeven uur bij de familie S. Sijtsma, acht uur bij ?om negen uur bij ? . Het was afwachten, wie er kwamen. De dominee met een ouderling, of twee ouderlingen. Om zeven uur zaten we dan allemaal keurig en in spanning klaar. Vanaf een jaar of acht moesten wij er gewoon bij zijn. Van de inhoud van deze gesprekken is mij bijgebleven, dat ons gevraagd werd naar school, club en catechese. Met mijn ouders spraken ze over het weer, de agrarische sector, of de preken naar tevredenheid waren en tenslotte of mijn ouders nog iets te vragen hadden. Dan werd er een gedeelte uit de Bijbel gelezen en een gebed uitgesproken. Om acht uur vertrok men naar de volgende. En verder? Je moest al heel ernstig ziek zijn, of er met catechisatie zijn uitgestuurd, maar anders zag je geen ouderling of predikant. Dit was toen in mijn beleving pastoraat. Pastoraat stond dus gelijk aan huisbezoek.
Lees meer: Verandering in het pastoraat

ImageOp 20 september wordt ds. C.A. den Hertog bevestigd als predikant van de gemeente in Leeuwarden. Tijd voor een nadere kennismaking.
Ds. Den Hertog heeft de vragen die hem werden voorgelegd beantwoord in een persoonlijk verhaal.

We zijn heel dankbaar en blij dat we na een kleine zoektocht een huis aan de Schierstins in de wijk Cammingaburen in het vizier kregen en hebben gekocht. Het is voor ons de eerste keer dat we in een eigen huis wonen. Tot nu toe werd ons steeds een pastorie van de kerk toegewezen. Het is een licht en vriendelijk huis. De ligging is ook fijn. Ruisende populieren in de buurt en water aan de overkant van de straatweg met wat bootjes. Wat wil je nog meer? We voelen ons er heel erg thuis.
In de vakantie hebben mijn vrouw en ik boeken uit de bibliotheek geleend die ons iets van de rijke geschiedenis van Friesland, van de taal en de cultuur hebben laten zien. Wat de Friese taal betreft, wie weet gaan we een cursus volgen, maar we wachten eerst af hoe het is als we daar wonen.
 
Predikant zijn
Al heel jong wilde ik predikant worden. Van binnen wist ik mij geroepen door de Here om dit werk te gaan doen. Daarom ging ik ook buiten mijn geboortedorp Mijdrecht naar het Lyceum in Amstelveen. Daarna heb ik een jaar in Utrecht gestudeerd. De rest van mijn opleiding heb ik in Apeldoorn gevolgd. Als kind dacht ik eerst dat ik zendeling moest worden. God heeft een zendingsfilm gebruikt om mij te roepen. Later begreep ik dat het werk van predikant in een gemeente beter bij mij past.
Lees meer: Den Hertog komt in de Friese hoofdstad

ImageOmgaan met conflicten is vaste kost in managementopleidingen en tijdens workshops van bedrijven. Het zijn dure uren, want het kost nogal wat om getraind conflicten te lijf te gaan of te voorkomen. Die bedragen zijn vaak door kerken niet op te hoesten. We werken nu eenmaal vaak letterlijk en figuurlijk pro Deo. Toch zien we een toenemende drang om ook in de kerkelijke gemeente deskundigen in te vliegen om vastgelopen processen en verhoudingen weer vlot te trekken. De zogenaamde mediators hebben er hun handen vol aan.

Waarom is dat? Conflicten in de kerk zijn er altijd geweest. Voor een deel is (onze) kerkgeschiedenis daardoor bepaald. Soms wordt gezegd: het was strijden voor de waarheid, maar er kwam ook veel ?vlees en wereld? bij. Met andere woorden: waren twee vooraanstaande kerkleiders minder koppig en/of heerszuchtig geweest, dan zou de kerkgeschiedenis anders gelopen zijn. Zo betrekkelijk kunnen dingen ook weer zijn. Waarom dan nu deskundigheid inhuren? Omdat wat in de ?gewone? maatschappij nuttig kan zijn, ook in Gods kerk en koninkrijk heilzaam kan zijn. Tegelijk is te bedenken dat heel wat broeders en zusters in de kerk inmiddels vanwege hun opleiding en werk, hier ervaring mee hebben en dat in- en aandragen binnen de kerk. En daar is niets mis mee, tenzij het ?gedoopt management? is. Dat wil zeggen aansluiting zoekt bij de bijbelse principes en wil werken in afhankelijkheid van de Heilige Geest.
Lees meer: Ruzie in de tent...(3)

ImageGodsdienst is een gevaar voor de samenleving en de wereldvrede. Denk alleen maar aan 9 september en de moord op Theo van Gogh.

De overtuiging dat godsdienst schadelijk is leeft breed in de westerse samenleving. Vooral fundamentalistische en fanatieke gelovigen worden als een gevaar gezien. Maar rede en we-tenschap maken duidelijk dat (het christelijk) geloof overbodig en achterhaald is. Studie en een goed gebruik van het verstand brengen tot die overtuiging.
 
Tegengeluid
Tegen deze gangbare opvatting onder westerse intellectuelen laat Dinesh D?Souza, in 1961 in Mumbai (India) geboren en sinds 1978 in de Verenigde Staten woonachtig, een tegengeluid horenDat doet hij in debatten en in het boek dat hij onlangs schreef onder de titel: What?s So Great About Christianity.
De Nederlandse titel vat zijn overtuiging zo samen: Het christendom is zo gek nog niet. Jaap de Berg vertaalde dit boek in het Nederlands. Uitgeverij Nieuw Amsterdam gaf het uit onder ISBN 978 90 468 0571 8 voor de prijs van ? 22,50.

Brights
De laatste tijd zijn veel athe?stische intellectuelen ?uit de kast gekomen?. Zij verkondigen dat ieder mens kan begrijpen dat God niet bestaat. Door athe?sten is voorgesteld om niet meer van athe?sten te spreken, vanwege de negatieve bijklank, maar van ?brights?. Een bright is iemand die intelligent is. Hij gelooft niet in spoken en dus ook niet in God en weet dat geloof schade-lijk is.
Lees meer: Een intelligente verdediging van het christelijk geloof

Commentaar

  • Een sprookje 2017-07-14 17:11:36

    Er was eens een vrouw. Zij was een goede hulp, ja, een geweldige hulp. Dat vond iedereen. En het...

  • Euthanasie 2017-07-07 18:58:48

    De huisarts kende de ernstig zieke patiënt in zijn wijk goed. Hij wist wat diens levensovertuiging was. Toch vroeg...

  • Twijfelachtig geloof... 2017-06-30 18:03:47

    Onlangs las ik in het Nederlands Dagblad dat gelovigen gemiddeld minder intelligent zijn dan...

  • PS van het Noorden 2017-06-23 17:46:01

    Een poosje terug mocht ik samen met nog zes andere broeders (één diaken, twee ouderlingen en drie...