Zoals het tegenwoordig past bij een vergadering op niveau, word je vanaf het begin onderscheiden met een badge met je eigen naam. Elke broeder krijgt dan niet alleen een gezicht, maar ook een naam, inclusief de vermelding vanwaar hij komt. Dat is wel zo gemakkelijk tijdens en rondom de vergadering.
Bij stijl past ook de wijze waarop we de classis openen. Allereerst gaat het Woord van God open. Ds. A. Versluis deed dat bij 2 Petrus 1:12-21 en legde de nadruk op vs. 19: ?En we hebben het profetische woord, dat zeer vast staat.? Daarna gedenken we hen die ons in de dienst van Gods Kerk en Koninkrijk zijn ontvallen. Met name wordt genoemd br. A.J. Velema, die jarenlang de gemeente De Krim heeft gediend als ouderling. Ook wordt de naam genoemd van zr. J. Van Dalen uit Assen, die in die plaats en gemeente en in onze kerken landelijk veel werk heeft verzet. We bidden voor hen die achterblijven en brengen in gebed ook bij de Here hen die zorgen kennen. Een welkom is er voor ds. J.Lof die, als nieuwe predikant van Meppel, voor het eerst aanwezig is. Een broederlijk welkom wordt ook toegeroepen aan de afgevaardigden van de Classis Assen GKv, de predikanten ds. G. Meijer en ds. J.H. Soepenberg. Het moderamen bestaat uit ds. K. Jonkman, preses, ds. S. Otten, scriba en ds. P. Van Dolderen, assessor. Bij stijl hoort orde. Een keurig uitgewerkte agenda lag ter tafel en dat bevorderde een snel verloop van de vergadering. Om die orde te vergroten was al eerder besloten tot het instellen van een Classicaal Secretariaat. Nu stelden we vast wat deze wel en niet moet doen, zodat onnodige verwarring kan worden voorkomen.

ImageEen dominee die voorgaat in de dienst en een gemeente die luistert. Zo verlopen de meeste kerkdiensten als het om het liturgisch onderdeel ?verkondiging? gaat. Er zijn gemeenten die voor de vorm van de preek en/of andere onderdelen van de liturgie een andere weg inslaan. Tijdens de dienst wordt er dan bewust dialoog of interactie gezocht.

Alphadienst
 Zo kent de Chr. Geref. Kerk van Groningen de zogenaamde Alphadiensten. De gemeente Groningen heeft drie kerkgebouwen. Twee grotere in de stad Groningen en de Hoeksteen in Haren (waar wordt samengewerkt met de Ned. Geref. Kerk). De Hoeksteen biedt ruimte aan  circa 200 personen. In de Haren houden we maandelijks een Alphadienst met uitzondering van de zomermaanden. Voordat de dienst begint bidden kerkenraad en commissie samen om een zegen. Tijdens de dienst wordt gewerkt met een eenvoudige liturgie waarbij de dominee niet op maar onder de kansel staat. Een aantal te zingen liederen is van tevoren vastgesteld (door een lid van de organiserende commissie samen met de voorganger). Daarnaast mogen de bezoekers uit een via de beamer gepresenteerde lijst van liederen een keuze maken. Het thema van de dienst is van tevoren vastgesteld. Aan het eind van de dienst wordt er gebeden en gedankt waarbij de aanwezigen wordt gevraagd of zij zelf voorbeden, gebeden of dankpunten willen inbrengen. In de meeste gevallen houdt de predikant (in Groningen is dat de eigen predikant en geen gastpredikant) eerst een korte preek waarbij hij zijn woorden ondersteunt met een presentatie. Via de beamer worden (Bijbel)teksten en afbeeldingen getoond.

ImageOnze maatschappij drijft op netwerken. Letterlijk onder of boven de grond is ons huis en ons leven verbonden met tal van bedrijven, instanties en medemensen. Via de computer kan dat tot in het oneindige worden doorgetrokken. Bedrijven bestaan voor een deel bij de gratie van netwerken. Geen wonder dat ze goed zorgen over hun ?relaties?. Op die manier blijf je op de hoogte en leer je van ontwikkelingen; blijf je betrokken bij wat gedaan kan en moet worden. Zo sleep je werk in de wacht.
We spreken over het ?old boys network? wanneer het gaat om het vinden van geschikte kandidaten voor het invullen van zogenaamde topfuncties. Steeds meer christenen gaan het belang inzien van netwerken. Het is de manier waarop zij hun christen-zijn vormgeven, namelijk open en betrokken op andere christenen en op de wereld. Met als doel: Gods Koninkrijk zichtbaar te maken en te doen baanbreken in een gebroken wereld. Er zijn er steeds meer die zich een netwerkchristen zouden kunnen noemen. Misschien u en jij wel.

Definitie
Zonder wetenschappelijk te zijn, zou ik een netwerkchristen willen typeren als ?een gelovige, die vanuit en naast zijn betrokkenheid op zijn eigen gemeente, persoonlijke en organisatorische verbanden legt en onderhoudt met andere christenen en organisaties en zijn omgeving.?

ImageVanuit heel Friesland trokken we op 8 oktober gebroederlijk naar Drogeham, de plaats van de roepende kerk voor de classis Leeuwarden. Daar riep ds. Sok ons vanuit 1Kor.13:7a samen onder het dak van de liefde. ?De liefde bedekt alle dingen?. Het gaat daar over Christus? liefde. Die dekt niet alles toe, maar wil een dak boven alle dingen zijn. Onder Zijn liefde heerst openheid en eerlijkheid, zelfs zo dat de pannen op het dak er wel eens van kunnen rammelen. Maar voor wie het van Hem verwacht, kan dat lijden.

Het moderamen bestond deze keer uit Ds. Ruiter (preses), ds. Reinders (assessor) en ds. Sok (vaste) scriba. Uiteraard kunnen we u niet alles vertellen, maar enkele momenten willen we graag met u delen.

Samen onder het dak
Tevreden merken we dat ook dit jaar alle gemeenten kerkvisitatie hebben gehad (al was het af en toe op het nippertje). Het reglement daarvoor werkt dus goed. Heel wat dingen hebben we met elkaar gedeeld. Boven alles de dank dat God doorgaat met Zijn werk. Maar ook vragen waar we allemaal wel mee te maken hebben: over huwelijk en samenwonen, kerkbezoek, vervulling van ambtsdragersvacatures, enz. We bevragen elkaar. We lachen met elkaar, en af en toe horen we ook wel eens ergens een pannetje trillen. Maar het dak blijft stevig staan.

ImageOorspronkelijk zou dit boek geschreven worden door een andere ongehuwde vrouw, maar die raakte getrouwd tijdens de voorbereiding van het boek. Een probleem, want de bedoeling was dat het boek echt ?door een single voor singles? geschreven zou worden.

Te vaak worden boeken over singles geschreven door gelukkig getrouwde mensen, zo stelt Woudenberg, en dat is knap irritant. Daar komt bij, zo vindt zij, dat in nogal wat singleboeken het single zijn vrij problematisch, vrij stigmatiserend benaderd wordt (pag. 6). Dat moet dus anders. Zij pleegde een onderzoek door middel van interviews met vijftig singles in leeftijd vari?rend van 28 jaar tot 69 jaar: 33 vrouwen en 17 mannen. De gegevens daarvan heeft ze verwerkt bij de verschillende hoofdstukken over o.a. vriendschap, reizen, kerklid zijn, verliefdheid en daten, seksualiteit, de kinderwens en geldzaken. Tussendoor vind je interviews met enkele bekende singles als Edith Schouten (weduwe) en Antoine Bodar
(priester) en Rebecca St. James (populaire christelijke zangeres). Het grote single boek is per saldo een boekje bedoeld voor met name christelijke singles.

Commentaar

  • Bijbelquiz 2017-11-17 18:20:07

    Op vrijdag 3 november jl. zond de EO de Nationale Bijbelquiz uit. Een van de vragen luidde: Wat...

  • Asiel vinden aan tafel 2017-11-10 19:11:24

    De muziek had wat aarzelend en voorzichtig geklonken. Tijdens een avondmaalsviering enige tijd...

  • Mijn laatste! 2017-11-03 19:03:04

    Het is bijna zo ver. Mijn periode als redactielid zit er bijna op. Met heel veel plezier heb ik...

  • Wintertijd 2017-10-27 14:50:16

    Het is weer bijna zover, dat moment dat we de klok een uur terugzetten en definitief richting de...