Minister Camiel Eurlings, minister van Verkeer en Waterstaat, heeft met veel bombarie aangekondigd dat de kilometerbeprijzing nu echt ge?mplementeerd gaat worden. De voordelen zijn groot: minder files, goed voor het milieu, mensen denken bewust na over het gebruik van de auto, wie veel rijdt betaalt ook veel, etc. Daarnaast wordt het rijden tijdens de spitstijden extra belast. De lijst met voordelen lijkt eindeloos. En de nadelen: die zijn er niet. Er zal geen lastenverzwaring plaatsvinden, behalve voor de mensen die veel rijden.

Klinkt allemaal veel belovend. Toch zijn er wel een paar kanttekeningen. De minister belooft dat er voor bijna 60% van de automobilisten geen lastenverzwaring zal zijn. Sterker nog: voor deze groep wordt het waarschijnlijk voordeliger. Logischerwijs betekent dit dat de overige 40% het verschil bij moet betalen. Het totaal bedrag moet immers gelijk zijn aan de huidige opbrengsten van de wegenbelasting en de BPM (Belasting van Personenauto?s en Motorrijwielen).

Wanneer mensen inderdaad heel bewust met het autogebruik omgaan, heeft dit als consequentie dat er minder kilometers gereden worden. Dit heeft tot gevolg dat het bedrag per kilometer weer omhoog moet, om de totale opbrengsten gelijk te houden. Daarnaast is er ook een grote groep automobilisten die niet de keus heeft om de auto al of niet te laten staan, of om buiten de spitstijden om te rijden.
Het beruchte kastje dat in iedere auto ingebouwd moet worden en alle ritten, tijden, afstanden en locaties registreert, schept een heel ander probleem. Afgezien van het risico van technisch falen, of de mogelijkheid tot hacken (elektronisch inbreken), moeten we ons realiseren dat alle informatie over ons bewegen ergens opgeslagen worden. Op dit moment bezweert de minister ons dat deze gegevens niet centraal geregistreerd worden en dat niemand er toegang tot heeft. De technische mogelijkheden zijn er echter wel, dus het is een kwestie van tijd (ik schat een jaar of drie) dat de bekeuringen voor snelheidsovertredingen volledig automatisch binnenkomen.

Blijkbaar snapt minister Eurlings nu ook dat er toch een aantal risico?s aan de kilometerbeprijzing verbonden is. Ondanks de ideologische voordelen, begint hij oog te krijgen voor de praktische invulling er van. Eerder gaf hij al aan dat wanneer de kastjes niet 100% veilig te maken zijn, het plan van de baan is. Natuurlijk staan de producenten vooraan in de rij om te garanderen dat de kastjes 110% veilig zijn. Logisch: een mogelijke opdracht voor 7 miljoen kastjes ? De laatste tijd is wel gebleken dat alles wat beveiligd is, ook te hacken is: denk daarbij aan websites, de OV-chip kaart, stemkastjes en ga zo maar door.

Verder heeft de minister deze week gezegd dat wanneer de ledenpeiling van de ANWB aangeeft dat de meerderheid het er niet mee eens is, het plan hoogstwaarschijnlijk ook niet doorgaat. Dit lijkt een interessante ontwikkeling in onze democratie. Belangenverenigingen maken de dienst uit in plaats van het kabinet? De wereld op z?n kop of een vluchtweg voor de minister? De rechtlijnigheid in de politiek blijkt wederom ver te zoeken.

Hoe anders is dat met onze Heer en Heiland? Een groter verschil kan er niet zijn! Jezus Christus is duidelijk in zijn uitspraken, wars van politiek of dubbele agenda?s. Je weet waar je aan toe bent en wat er komen gaat. Wat er van je verwacht wordt en mocht dat niet lukken, dan nog kun je altijd bij hem terecht. Elke dag hetzelfde, elke dag vol van genade!

Bedum                        
Ren? Nicolai