In september a.s. worden D.V. honderdduizenden exemplaren van het glossy magazine MEER+ verspreid, dat zich richt op spirituele zoekers.

Vanuit het magazine worden mensen verwezen naar de website www.isermeer.nl. Daar kan men onder andere een gratis Nieuwe Testament bestellen, deelnemen aan de gratis internetcursus 'Waarom Jezus?' en via een postcodecheck ontdekken, waar de dichtstbijzijnde kerk, Alphacursus, Gemeente Groei Groep enz. te vinden is. Vanaf 2 september start er een mediacampagne op radio, TV en in de schrijvende pers. Plaatselijke kerken organiseren in september startweekenden, debatavonden, barbecues, enzovoorts, waar het gesprek over het thema 'Is er Meer' gevoerd kan worden. Doel is: we willen dat heel Nederland in september 2012 nadenkt over de vraag 'Is er meer' en dat christenen in dat gesprek richtingaanwijzers mogen zijn naar Christus toe. Zo lezen we in een persbericht van de initiatiefnemers.

Zendingsland

Nederland zendingsland. Die overtuiging groeit bij steeds meer geestelijke leiders en christenen. En terecht. Laat het waar zijn dat sommige gebieden van ons land nog behoorlijk kerkelijk zijn. Laat het zo zijn dat de rust op zondagmorgen niet is ingegeven door het feit dat ‘de heidenen nog op één oor liggen’, maar dat de rust juist uitdrukt dat daar ‘de zondag nog wordt geëerbiedigd’. Er zijn net zoveel redenen om het tegendeel te beweren. Hoeveel mensen gaan bij u in de straat/dorp/stad nog naar de kerk? Het kon wel eens het plaatje oproepen van ‘de eenzame fietser’ van Boudewijn de Groot. Zo voelen velen zich wanneer ze met hun ‘kerkboek’ door de verlaten straten gaan. Kortom:

- mijn buurman doet er niet meer aan

- mijn baas doet er niet meer aan

- mijn collega doet er niet meer aan

- de jongens en meiden op hun hangplek doen er niet meer aan

- mijn man doet er niet meer aan

- mijn vrouw doet er niet meer aan

- mijn kind doet er niet meer aan

En mijn kleinkind?

Nederland zendingsland. Het ligt bij u om de hoek, sterker in uw eigen huis!

Van wie moeten zij het Evangelie horen en zien? Juist, van u! Van mij!

Generatie O

Er zijn boeiende boeken vol geschreven over de verschillende generaties van de afgelopen decennia. Al die generaties worden getypeerd met bepaalde trekken en kenmerken van die tijd. Vaak aangeduid met een letter. Er is een Generatie X en een Generatie Y. Nu hebben we de generatie E van Einstein, ook wel de Wi-Fi-generatie genoemd. Ik zou over al die verschillende generaties een andere letter willen leggen: de Generatie O. In toenemende mate is Nederland gaandeweg ontkerkelijkt. Kort gezegd: Ongelovig geworden. En dat gaat door. Zie ons Jaarboek 2012. Bedenk: iedere twintig jaar groeit een generatie op waarvan er steeds meer nooit werkelijk van Jezus hebben gehoord. (Uitgenomen middels een vloek).

Evangelisatie

Het woord ‘evangelisatie’ is door de tijd heen een meer en meer beladen woord geworden. Dat heeft te maken met, naar ons idee vandaag, de wat ‘krukkige’ manier waarop werd geëvangeliseerd. Met een folderactie, een ‘grote Witte Tent’, waar inderhaast een elektronisch orgeltje in werd geplaatst en het plaatselijke Chr. Gem. Koor ‘hun’ nummers ten gehore bracht. Versta me goed, ik spreek daar geen kwaad woord van en heb er zelf uit volle overtuiging aan meegedaan en... het paste naar ons idee in die tijd. Maar nu komt het als ouderwets en inefficiënt over. Te meer omdat de niet-gelovige in zijn mondigheid niets moet hebben van een op hoge toon doorgegeven Waarheid. Vandaag moet je het anders brengen en ‘delen’. Vanuit relatie, middels gesprek, middels dingen doen die aansluiten bij de buitenstaander. We hebben er een nieuw woord voor gevonden dat beter bekt: ‘Missionair’.

Missionair project

Er zijn inmiddels heel wat missionaire projecten. U las onlangs over ‘Assen zoekt...’, waarbij het contact en de relatie gezocht wordt met zoekers. Om gaandeweg het Evangelie en het leven te delen in betrokkenheid op elkaar. Het werkt. Beter gezegd: God wil het gebruiken. Het missionair project MEER wil op een andere manier de Nederlanders - Generatie O dus - bereiken. Middels een glossy. Een glossy is een kleurig en luxe uitgevoerd blad met veel mooie foto’s van mensen en dingen. Met korte interviews met mensen die er, naar men hoopt, voor buitenstaanders toe doen. Met tips om je spiritualiteit aandacht te geven en er vorm aan te geven door bijvoorbeeld een stiltecentrum op te zoeken. Met verwijzing naar mogelijkheden om met anderen de Bijbel te bestuderen. De verspreiding zal plaatshebben vanaf de start dag – zaterdag 2 september 2012. Anders dan voorheen, wil het niet een losse folder-actie zijn, maar echt een begin van een reeks van activiteiten en initiatieven. Niet door de organisatoren alleen, maar vooral door... uw gemeente. Sterker: door u en mij!

Uw postcode

Zoals gezegd, Nederland zendingsland, begint bij uw straat en in uw huis. In uw postcodegebied. De glossy ‘MEER’ wil u en mij helpen om juist met uw buurman/buurvrouw in gesprek te raken over het geloof. Het wil u en mij aanzetten om hen verder te brengen naar een plek van ontmoeting, de buurtbarbecue bijvoorbeeld, en naar een plek om antwoord te vinden op levensvragen, bijvoorbeeld de Alpha-cursus.

Toerusting

Natuurlijk is het nodig dat u en ik niet op goed geluk maar zo aan de slag kunnen of willen gaan. Vandaar dat de organisatoren in de komende maanden heel het land door toerusting geven aan kerken en christenen die mee gaan doen. Op 12 mei 2012 vindt in De Pijler in Lelystad een eerste toerusting plaats. Naast aanbidding, lofprijzing en verootmoediging worden visie en opzet van Project MEER duidelijk uiteengezet. Er is informatie over de uitvoering van de actie en over het geloofsgesprek: Hoe voer ik het gesprek met spirituele zoekers?. Er zijn suggesties en ideeën hoe u MEER kunt doen vanuit uw eigen gemeente. Deputaten Evangelisatie van de CGK steunen dit project en stimuleren onze kerken en leden van onze kerken om aan het missionair project MEER mee te doen.

 

Assen
Stoffer Otten

Stoffer Otten is Deputaat Evangelisatie CGK.

Meer info via de site van het Evangelisch Werkverband: www.ewv.nl