Pasen en Hemelvaart hebben iets met elkaar gemeen. Inderdaad: het zijn allebei christelijke feestdagen en ze delen dezelfde Hoofdpersoon. Maar, er is meer dan alleen dat. Beiden zijn ?een betrouwbaar onderpand?, zoals de catechismus dat noemt (antw. 45 en 49). De opstanding en de hemelvaart van Jezus geven ons allebei zekerheid.

Hoe werkt dat nou? Hoe kun jij anno 2010 zekerheid halen uit twee dingen die de Zoon van God bijna tweeduizend jaar geleden deed? Om dat duidelijk te krijgen is het allereerst belangrijk om te bedenken dat Jezus niet alleen de Zoon van God is. Daarnaast noemde Hij zichzelf ook de ?Zoon des mensen? (of: ?Mensenzoon?). Hij is niet alleen echt God. Hij is ook echt mens geworden. Alleen in het feit dat Hij in alles de wil van zijn Vader deed en niet zondigde was Hij anders dan wij..

Dat is niet ineens veranderd, ook niet op de Paasmorgen. Veelzeggend zijn de woorden die Jezus bij zijn verschijning aan de discipelen sprak: ?Ziet mijn handen en mijn voeten, dat Ik het zelf ben; betast Mij en ziet, dat een geest geen vlees en beenderen heeft, zoals gij ziet, dat Ik heb? (Luc. 24: 39). Hij bezat nog altijd een lichaam van vlees en botten, alleen was dit nu wat wij een ?verheerlijkt? lichaam noemen: het had niet langer de gebreken en beperkingen zoals wij die nu nog kennen. ?Hij bezat nu de menselijke natuur in haar ongeschonden toestand, zoals Adam die bezat voor de [zonde]val,? las ik in een verklaring. Met ditzelfde verheerlijkte lichaam voer Jezus ook ten hemel.
Daarmee komen we weer bij dat ?betrouwbare onderpand? waarmee we begonnen. ?Want, dewijl (= omdat) de dood er is door een mens, is ook de opstanding der doden door een mens. Want evenals in Adam allen sterven, zo zullen ook in Christus allen levend gemaakt worden,? schrijft Paulus. Daarbij noemt hij Christus de ?eersteling? (1 Kor. 15: 22-23). De eerstelingen waren de eerste opbrengsten van de oogst, die voor God gebracht werden. Jezus is de eerste in een grote ?oogst? aan opstandingen die straks zal volgen. Hij is ook het bewijs d?t die ?oogst? zal volgen, net zoals de eerstelingen een onderpand en een voorproefje vormden voor de oogst die de landbouwers tijdens het oogstseizoen binnen zouden halen.

Zoals de eerstelingen voor God werden gebracht, zo verscheen ook Jezus als eersteling van de opstanding der doden voor God. Dat gebeurde heel concreet met Hemelvaart, toen Hij naar de hemel opvoer. ?Hij [is] de hemel binnengegaan in ons vlees, als het ware in onze naam, zodat wij nu al in Hem door het geloof de hemel bezitten,? schreef Calvijn. Mooier kan ik het eigenlijk niet samenvatten.

Daarmee is de cirkel rond. Paulus schreef dat ?de dood er is door een mens?. Adam koos met Eva voor een weg bij God vandaan, waardoor hij (en de hele mensheid die uit hem voortkwam) schuldig voor God kwam te staan. Jezus deed wat wij zelf niet konden: Hij opende een weg terug naar God. Hij droeg de volle consequenties van onze afvalligheid en betaalde onze schuld. Dat kon Hij alleen omdat hij zowel volledig mens als volledig God was. Op grond van dit geweldige werk kunnen wij, om het op z?n Paulus te zeggen, weer levend gemaakt worden. Dat bewees Jezus op de Paasmorgen, toen Hij - lichamelijk! - opstond. De weg naar de Vader is (weer) open. Dat bewees Hij op Hemelvaartsdag, toen Hij - lichamelijk! - naar de hemel ging. Jezus zelf is het levende bewijs dat het mogelijk is, dat Hij dit kan doen. Geloof jij dit bewijs? Hij zegt dat Hij dit ook voor jou wil doen. Geloof je Hem? Het lijkt me goed om daar eens stil bij te staan in deze dagen tussen Pasen en Hemelvaart.

Alexander Weggemans