Wat ik een van de meest bijzondere en vooral vreemde verhalen vind in de Bijbel, is het verhaal van Hosea. Het boek Hosea is het eerste boek van de kleine profeten. Het is best een moeilijk boek om te lezen, omdat er allerlei verschillende soorten teksten staan in het boek. Het is in het begin ook een boek waar veel schokkende beelden en woorden in voorkomen, het heeft een felle toon. De naam Hosea betekent ‘de Heer heeft geholpen’.
Het belangrijkste thema van het boek Hosea is de relatie tussen God en Israël. De relatie wordt beschreven aan de hand van een liefdesrelatie. Israël is de vrouw en Israël is ontrouw aan haar man en dat is God. Het eerste gedeelte van Hosea gaat hier vooral over. Hosea moet van God namelijk trouwen met een hoer en dat levert natuurlijk een moeilijke relatie op, omdat ze hem ook in hun huwelijk ontrouw is. Die relatie is dan het beeld voor de relatie van God met Israël. Het tweede gedeelte van Hosea is moeilijker te lezen, dit zijn vooral veel profetieën.
Het volk Israël denkt God niet nodig te hebben en dienen naast God allerlei andere goden. Daarom geeft God een opdracht aan Hosea waarmee God het volk iets duidelijk wil maken. Hosea moet met een overspelige vrouw trouwen en kinderen bij haar krijgen. Je moet je wel realiseren dat dit voor Hosea ook wel een ontzettende beproeving moet zijn geweest, deze opdracht die hij als profeet krijgt van God. Dan trouwt Hosea dus met Gomer en ze krijgen een zoon. De naam Gomer betekent voleinding. Zijn zoon moet hij Jizreël noemen van God. Waarschijnlijk wordt er met deze naam gedoeld op de moorden die hebben plaats gevonden bij Jizreël, die heeft God vast niet goed gekeurd.
Dan krijgt Gomer opnieuw een kind, nu een dochter. Weer moet Hosea haar een speciale naam geven: Lo-Ruchama. Dat kun je vertalen als ‘die geen ontferming ontvangt’. Ondertussen loopt Gomer weer bij Hosea weg en moet hij haar terugkopen op de slavenmarkt. Dan krijgen ze nog een kind, weer een dochter en ook deze keer krijgt Hosea de opdracht om het kind een speciale naam te geven. Deze dochter wordt Lo-Ammi genoemd, wat vertaald kan worden als ‘niet mijn volk’. Gomer gaat er in hun huwelijk meerdere keren met andere mannen vandoor, maar elke keer wordt ze weer teruggehaald door Hosea.
Hiermee wordt dus bedoeld dat het volk ook telkens door hun zonden bij God wegloopt. Aan de namen die Hosea zijn kinderen moet geven kun je de loop van het verhaal van Hosea zien. De namen krijgen steeds ergere betekenissen en die namen zijn voorspellingen voor wat er gaat gebeuren met Israël. Het gaat van kwaad tot erger. Er wordt aangekondigd dat er geoordeeld zal worden over het koningshuis, dan volgt er een waarschuwing dat God geen medelijden meer zal hebben met zijn volk en uiteindelijk bij het derde kind verbreekt God zijn verbond met Israël en wil hij niks meer met ze te maken hebben.
Het is natuurlijk makkelijk om te zeggen dat dit gaat over Israël en dat het voor ons niet zou gelden. Maar dat is absoluut niet zo. De zonde is niet alleen iets van het Oude Testament. God is nog steeds dezelfde. Zonde is zeker in onze tijd niet zo’n gewild onderwerp. De belangrijkste zonde is dat wij God zo vaak vergeten en dat we Hem niet oprecht dienen. Je kunt vast zelf nog wel een paar afgoden verzinnen:waar besteden we ons geld aan, televisie, internet, geld, drank etc. Ik denk dat het te makkelijk is om te zeggen dat het niet meer over ons gaat. Ik denk dat het goed is als je eens eerlijk bij jezelf te raden gaat over jouw zonden en afgoden.
God geeft uiteindelijk ook weer een positieve voorspelling. Hij zegt dat er een dag zal komen waarop Israël weer zal zeggen: “Jij bent mijn man.” Op die dag zullen de namen van de afgoden niet meer genoemd worden en dan zal God weer een verbond sluiten met Zijn volk. Dan zal iedereen weer bij God horen en zal God ons voor altijd Zijn vrouw maken. God zal ons hecht aan hem verbinden door liefde en ontferming. God zal Lo-Ammi en Lo-Ruchama dan ook niet meer zo noemen, maar ze zullen dan weer Zijn volk zijn en ontferming ontvangen!
Laura van Putten