In ons land is er een behoorlijke kloof tussen arm en rijk, en die kloof wordt alleen maar groter. De rijken worden rijker en de armen worden armer. Dat is niet alleen zo in Nederland, maar dat is een wereldwijde trend. Deze kloof is overigens niet alleen maar in geld uit te drukken. Ook de interactie en ontmoeting tussen het rijkere deel en het armere deel van de samenleving worden moeilijker. Televisieprogramma’s als Waar doen ze het van en Steenrijk, straatarm laten iets zien van het grote contrast tussen die twee werelden.

Hoe groot is het bed waarin u slaapt? Een eenpersoonsbed, een twijfelaar, een tweepersoonsbed? De ‘wieg’ van de Here Jezus staat in Bethlehem. We vergelijken Zijn bedje met het bed van een grote koning. Koning Og. Wat een enorm contrast!

 

Voordat het volk Israël de Jordaan zal oversteken Kanaän in te trekken, houdt Mozes een lange toespraak. In de eerste hoofdstukken van Deuteronomium blikt hij terug op alle achterliggende jaren én hij kijkt vooruit. Noem het een motivatie-speech. De HERE was al die jaren bij Israël geweest. Dat mag bemoedigen om straks intrek te nemen in het beloofde land.

Dé vraag die bij het Kerstfeest opkomt is: wat doe ik ermee? Want, dat Jezus gekomen is, dat doet wat met mij. Het is of de ene kant op of de andere kant. Ik val of ik sta op. Er zit spanning in het verhaal van Jezus’ geboorte, omdat er steeds weer sprake is van zowel geloof als ongeloof. Dat merk je al meteen aan het begin.

Als Lucas vertelt over de gebeurtenissen die aan de geboorte van Jezus vooraf zijn gegaan, zie je het zomaar. Daar ontmoeten we Zacharias, de oude priester die in de tempel het bericht hoort dat hij en zijn vrouw toch nog vader en moeder zullen worden.

De nacht is fris.
’t Is de tijd ervoor.
De zon heeft zich de laatste dagen weinig laten zien.
De schapen liggen in een wijde boog om ons heen. Moe van het zoeken naar voedsel, zijn ze, toen de avond viel, gaan liggen.
Een lam jammert om een bek vol melk, klagend de stilte doorbrekend. Maar de moeder negeert de zoekende mond. De tijd van drinken is voorbij.

Op donderdag 11 december jl. hebben deputaten vertegenwoordiging van onze kerken opnieuw een brief gestuurd aan de kerkenraden. In die brief geven zij een reactie op het besluit van de groep kerken rondom Rijnsburg die op 29 november jl. in Veenendaal bijeenkwam om op DV 21 maart 2026 een ‘algemene vergadering’ te houden.

 

 ‘Rijnsburg’ zegt dat er met dit besluit geen kerkscheuring heeft plaatsgevonden. Men wijst erop dat de synode van 2024-2025 voortijdig werd gesloten. Er werd geen roepende kerk voor een volgende synode aangewezen, en de plaatselijke kerken zouden nu zelf weer de verantwoordelijkheid hebben om het kerkelijke samenleven vorm te geven.

 

Wat bedoelen we precies als we in de kerk over ‘Israël’ spreken? Daarvoor moeten we ons door het Nieuwe Testament laten leiden. Hans van Oort, hoogleraar in Pretoria, heeft dat willen doen en een helder en duidelijk boek over dit thema geschreven.

 

Wie spreekt over Israël, doet er goed aan zich nader te verklaren. Dat geldt niet in de laatste plaats voor diegenen die zeggen dat zij ‘voor Israël’ zijn.

Commentaar

  • Kerstkabinet 2025-12-20 09:04:17

    Al voor de verkiezingen waren de geluiden optimistisch. Er zou een kabinet moeten komen vóór de...

  • Omdat Hij ons zoekt 2025-12-06 08:59:47

    We zijn er op de een of andere manier allemaal mee bezig, met wat er in ons kerkverband gebeurt....

  • De kerk is van Christus 2025-11-22 08:42:05

    De Christelijke Gereformeerde Kerken stonden voorheen bekend om hun diepe verlangen om elkaar vast te...

  • Breuklijnen en haarscheurtjes 2025-11-08 11:06:04

    De wereld is mooi. Wie op vakantie is, zoekt die schoonheid en zal daarvan genieten, eventjes...