In februari van dit jaar hield dr. M.J. Paul een lezing over occultisme en bevrijding daarvan. Hij was uitgenodigd door de werkgroep bijzonder pastoraat van de Christelijke Gereformeerde Kerk te Hoogeveen.

Paul is hoogleraar Oude Testament, docent en predikant. Al jarenlang publiceert hij boeken op dit gebied en ook op het terrein van het occulte. Aanleiding voor de uitnodiging en lezing van Paul was het feit dat de werkgroep ‘bijzonder pastoraat’  in de praktijk mensen ontmoet die, zoals dat dan heet, occult belast (lijken te) zijn. En wat is dan de goede aanpak? Het referaat van Paul was goed te volgen en alleszins boeiend.

Occult belast

Occult belast-zijn is overigens iets anders dan de bezetenheid zoals we die in de Bijbel tegenkomen. Denk bijvoorbeeld aan de bezetene te Gardara. Bij bezetenheid heeft de persoon niks meer over zichzelf te vertellen. In de Bijbel komen we ook de ‘lichtere gevallen’ tegen. De man in de synagoge (Mar. 1), de vrouw die achttien jaar gebonden is (Luc. 13). En over Maria Magdalena lezen we dat er zeven demonen uit haar verdreven werden (Luc. 8).

Lange tijd hebben theologen dat soort teksten modern geïnterpreteerd, als geestesziekten zoals we die vandaag kennen. Maar meer en meer komt men tot het besef dat dat niet helemaal klopt. Al kunnen symptomen hetzelfde zijn en ook al kan er sprake zijn van een combinatie van geestesziekte en occult belast zijn.

In de oudchristelijke kerk was het onderzoek naar demonen bij een bekeerling heel gewoon. Menigeen liet zich in met afgoderij, tovenarij en dergelijke. Dat er in de reformatie opnieuw kritisch gekeken werd naar allerlei anti-occulte rituelen heeft met twee dingen te maken. Allereerst kwam, door de kerstening, het occult belast-zijn steeds minder voor. Daarnaast had de rooms-katholieke traditie er zo’n poespas van gemaakt, met Latijnse spreuken, wijwater en al, dat het tijd werd voor reformatie.

Vandaag de dag hebben we toenemend te maken met occultisme in verband met de komst en opvang van asielzoekers en zorg voor prostituees. Er is de toenemende invloed van oosterse godsdiensten en meditatietechnieken. Voor ouders met adoptiekinderen begint dit onderwerp ook meer te leven. Maar er is meer.

Ook christenen?

Want, kan een christen occult belast zijn? Jazeker, aldus Paul. Denk niet dat het onder christenen niet voorkomt. Bewust of onbewust kunnen mensen belast raken. Door bepaalde (paranormale) alternatieve geneeswijzen die uitgaan van wat ‘kosmologisch holisme’ wordt genoemd. Glaasje draaien, tovenarij, (kinder)films. Het is geen wet van Meden en Perzen dat je occult belast raakt door dit soort zaken, maar je loopt wel risico. Verder wicca (lijkt natuurlijk en onschuldig) en uiteraard satanisme. Ook het oproepen van geesten van doden en over iemand uitgesproken vervloekingen. In het laatste geval is iemand slachtoffer in plaats van dader. Men kan ook slachtoffer zijn als er sprake is van het voorgeslacht waarin duistere praktijken gehanteerd werden.

Vroeger waren sprookjes voor kinderen gesneden koek. De onschuld zat hem hierin dat een sprookje toen nog geen opstapje vormde naar een wereld die reëel blijkt te zijn. Hetzelfde geldt voor de serie Harry Potter, die vol staat met toverformules. Het wordt steeds lastiger om dit soort verhalen af te doen als heerlijke verbeelding.

Tv, films, computerspelletjes en internet bulken van dit soort stuff, gepresenteerd als uitweg naar macht, genezing en geluk. Er wordt wat af gedweept met magische krachten. Duistere muziek (heavy en black metal), vreemde genezingsmethoden en astrologie (horoscopen), visualisatietechnieken, je struikelt erover.

Rechtsgebied
Wanneer mensen zich met bovenstaande zaken inlaten, geven ze Gods tegenstander als het ware, of beter gezegd, letterlijk een rechtsgebied in hun leven. Het aanvankelijke voordeel van de deal die gemaakt is, heeft zijn prijs. Vroeg of laat.

De gedachte aan demonen en kwade machten die inwerken op ons leven, klinkt velen middeleeuws in de oren. Verleiding, eventueel door Satan, dat gaat nog. Maar verder? Toch is de Bijbel duidelijk over het feit dat in de lucht zowel engelen als demonen tegen elkaar in het geweer zijn. Eigenlijk hebben we vandaag de dag, christenen en niet-christenen, een flinke klap gekregen van de molen  die verlichting heet. God is ver weg, áls Hij er al is, en het universum is een afgesloten systeem dat draait op wetten van oorzaak en gevolg. En dat is alles. Dat heeft bij ons christenen ook bij paranormale geneeswijzen het motto gekweekt: baat het niet, dan schaadt het niet.

Dat geloof in een op zichzelf staand, afgesloten universum is overigens juist vandaag de dag tanende. En vooral christenen zouden daarin niet achteraan moeten lopen. Mensen verlangen vandaag de dag meer en meer naar zingeving, naar hogere machten die hen helpen. Ook en juist jongeren, al of niet christelijk. Dit verlangen is op zichzelf genomen legitiem.

Verschijnselen en waarschuwing
Wat zijn zoal de verschijnselen die mogelijk (niet noodzakelijk) wijzen op occulte belasting? Dat zijn er heel wat. Stemmen, nachtmerries met de ervaring van reëel aanwezige geesten, helderziendheid, onbestemde angsten die regelmatig, zonder duidelijke aanleiding optreden. Genezingskrachten of de toekomst kunnen voorspellen. Plotse slaperigheid of hoofdpijn krijgen bij het horen van een Bijbeltekst, gebed of christelijk lied. Of deze zaken onverdraaglijk vinden. Gevoelens van haat ten opzichte van Christus, Bijbel, gebed of christenen kunnen symptomen zijn. Bijzonder akelig zijn dwanggedachten. Iemand krijgt bijvoorbeeld te horen dat hij zichzelf van de trap moet gooien. Of dat hij een bepaald iets moet doen anders zal hij sterven.

Toch moet je altijd voorzichtig blijven met het vaststellen van de ‘diagnose’ occult belast. Niet iedereen die stemmen hoort, is occult belast. En wanneer je een Bijbeltekst onverdraaglijk vindt kan dat natuurlijk ook met jezelf te maken hebben! Er lopen heel wat beschadigde mensen rond, niet vanwege occultisme, maar door de diagnose ‘occult belast’ van medechristenen! Het verdient daarom de voorkeur dat bij dit soort aangelegenheden een interdisciplinair team wordt ingeschakeld zodat zowel geestelijke als psychologische kennis voorhanden is.

Genezing en bevrijding
Misschien verwacht je na het lezen van bovenstaand verhaal dat er spectaculaire bevrijdingsmethodes nodig zijn. Allesbehalve waar, hoewel er wel degelijk spectaculaire bevrijdingen kunnen plaatsvinden na schuldbelijdenis en gebed door en met christenen. Maar vaak is ook daarna een heel proces van begeleiding nodig waarbij gebed en discipelschap (toewijding aan God) de pilaren zijn. Soms moeten mensen bovendien ook weer ‘gewoon’ leren leven, omdat er van jongs af aan scheefgroei is geweest.

Wie occult belaste mensen wil begeleiden doet er wijs aan zich allereerst maar eens te oriënteren. Met behulp van literatuur bijvoorbeeld en door aan te kloppen bij mensen die op dit gebied ervaring hebben. Het is ook geen klus waaraan je in je uppie moet beginnen. Samenwerking, voorbede en groepsgebed zijn namelijk geen overbodige luxe.

Nynke Sikkema-Holwerda, Hoogeveen

Voorlichting en/of hulp gewenst? Zie www.bevrijdingeninnerlijkegenezing.nl, www.qadash.nl en www.stichting-promise.nlwww.ewv.nl.  Literatuur:  Angela Loeve, Verbroken betovering; M.J. Paul (red.) Geestelijke strijd: demonie en bevrijding in christelijk perspectief; Marloes van der Welle, Het geheim van de godin.

 

 

 


Commentaar

  • Redenen tot dankbaarheid 2024-11-23 09:35:54

    Op het moment dat ik dit commentaar schrijf, is het dankdag voor gewas en arbeid. De Bijbel op...

  • Skincare routine 2024-11-09 16:44:34

    Vandaag de dag zijn er heel wat filmpjes op Youtube te bekijken die gaan over het verzorgen van je...

  • Dirk de Groot 2024-10-25 17:15:47

    Woensdag 6 november aanstaande is het, D.V., dankdag voor het gewas en de arbeid: we brengen onze...

  • Israëlzondag 2024-10-11 17:20:39

    Afgelopen zondag is in veel kerken aandacht besteed aan de bijzondere band van ons als...