(on)rein

 

Rein en onrein, het had grote invloed op het dagelijks leven bij de Israëlieten thuis.

Vergelijkbaar met internet in onze tijd…

 

Rein en onrein, zo was het dierenrijk door God verdeeld.

De reine dieren mochten worden gegeten, de onreine dieren niet.

De offergaven voor God moesten reine dieren zijn, van onreine dieren gruwelde God.

De hele tempeldienst was erop ingericht.

 

Wanneer een dier dood ging en je raakte het kadaver aan, dan was je onrein.

Potten en pannen die in aanraking waren geweest met een kadaver waren onrein.

Dat gold ook voor datgene wat in de potten en pannen zat, het was onrein.

 

Veel wet- en regelgeving.

Lees Leviticus 11 er maar eens op na.

Vergelijkbaar met onze tijd…

 

Lees ook Haggaï 2 eens:

Vraag de priesters hierover een uitspraak te doen:

Als iemand offervlees bij zich draagt in de plooi van zijn mantel

en deze plooi komt in aanraking met brood of met gekookt voedsel, met wijn, olie of met wat voor voedsel dan ook, wordt het voedsel daardoor dan heilig?

Nee, antwoordden de priesters op deze vraag.

Vervolgens vroeg Haggaï: als iemand die onrein is doordat hij met een lijk in aanraking is geweest, zulk voedsel aanraakt, wordt het daardoor dan onrein?
Ja, antwoordden de priesters, het wordt daardoor onrein (vers 11-13).

De regel was dus:

iets wat onrein is, kan iets wat rein is, onrein maken,

iets wat rein is, kan iets wat onrein is, niet rein maken.

 

Dan komt Jezus, op het grote keerpunt in de geschiedenis.

Pas de regel over rein en onrein eens op Hem toe…

 

Hij was zonder zonde. Hij was volkomen rein.

Hij kwam naar deze wereld, na de zondeval een onrein domein.

Hij hing aan het kruis, de meest onreine plaats op aarde.

Hij stierf voor onze onreinheid, Hij werd een dood en onrein lichaam.

Hij daalde af naar de hel, de meest onreine plaats van het universum.

 

Jezus, onreinheid tot de max…

 

En toch…

Jezus stond op, Hij overwon de dood.

Hij liet alle onreinheid achter zich, van Hem, van jou, van mij.

Weg, zover het Oosten is van het Westen, zover…

 

Bij Jezus is alles anders,

Hij die puur rein was, kan onreinheid wel rein maken.

Daarvoor kwam Hij juist naar deze aarde, naar jou, naar mij,

Hij heeft de wet vervult, ook die over onrein en rein.

 

Het is Goede Vrijdag geweest.

Het is Pasen geweest.

Jezus heeft jou en mij gereinigd.

Onrein is door Hem rein geworden!

 

Alsof het nog niet duidelijk genoeg is.

Zegt Hij het zelf tegen Petrus:

'Wat God rein heeft verklaard, zul jij niet als verwerpelijk beschouwen…'

 

Duizend, duizendmaal, o Heer,

zij U daarvoor dank en eer!

 

 

 

 

 

(on)heilig

 

Heilig en onheilig, het speelt een grote rol bij ons leven als christen.

Vergelijkbaar met rein en onrein in de tijd van de Bijbel…

 

Heiligen en heidenen, zo is de mensheid vanuit Gods perspectief verdeeld.

De heiligen horen bij God. Zij zijn door Hem apart gezet en tot zijn eigendom gemaakt.

De heidenen zijn letterlijk god-loos.

Zij hebben God als het ware geloosd, bewust of onbewust.

 

Heilig leven, het is een gave en opgave tegelijk.

God vraagt van zijn christenen om heilig te leven, goede werken te doen.

Het leven dient helemaal op God gericht te zijn.

 

Wanneer een christen zonde doet, dan wordt het leven onheilig.

Dat geldt niet voor een deel van het leven, dat geldt voor het hele leven met de Heer.

Net als in de tijd van de Bijbel, toen iets wat onrein was, reine zaken, onrein kon maken.

 

Rein en heilig, in de Bijbel worden die twee via de priester met elkaar verbonden.

Rein en onrein past meer bij het Oude Testament.

Heilig en onheilig past meer bij het Nieuwe Testament.

 

Uit beide testamenten een tekst.

Lees Exodus 19 eens:

Een koninkrijk van priesters zul je zijn, een heilig volk.

Breng deze woorden aan de Israëlieten over (vers 6).

 

En dan 1 Petrus 2:

Maar u bent een uitverkoren geslacht, een koninkrijk van priesters, een heilige natie, een volk dat God zich verworven heeft om de grote daden te verkondigen van Hem die u uit de duisternis heeft geroepen naar zijn wonderbaarlijke licht. Eens was u geen volk, nu bent u Gods volk, eens viel Gods ontferming u niet ten deel, nu wordt zijn ontferming u geschonken (vers 9-10).

 

Heilig wordt vaak uitgelegd als apart gezet.

Dat klopt, het gaat om het verlossend werk van Jezus Christus.

Heilig en apart gezet betekent niet dat wij als christenen ook apart moeten blijven.

De opgave van heilig leven is namelijk om de grote daden van God te verkondigen.

 

Hij die uit niets, de hemel en aarde schiep.

Hij die uit duisternis, het licht maakte.

Hij die zich over mensen, dieren, zijn hele schepping ontfermt.

Hij die mensen uit de duisternis naar het licht brengt.

Hij die van heidenen, heiligen maakt…

Wat een gave!

Jezus ging terug naar zijn Vader.

Samen stuurden ze de Geest.

Hij God, die zelf Heilig is en heet.

Heiligheid tot de max…

 

Heilig leven, het is een gave en opgave tegelijk.

God geeft het en vraagt het.

Hij zegt het meer dan één keer in de Bijbel.

Leviticus 20:

Zorg ervoor dat jullie heilig zijn, en blijf heilig, want Ik ben de Heer, jullie God (vers 7).

1 Petrus 1:

Maar leid een leven dat in alle opzichten heilig is. Er staat immers geschreven: wees heilig want Ik ben heilig (vers 15 en 16).

Goede Vrijdag, Pasen, Hemelvaart en Pinksteren.

Ze zijn niet los verkrijgbaar, ze horen bij elkaar.

 

Duizend, duizendmaal, o Heer,

zij U daarvoor dank en eer!

 

 

Wiggele Oosterhoff, Dronten

 

 


Commentaar

  • Redenen tot dankbaarheid 2024-11-23 09:35:54

    Op het moment dat ik dit commentaar schrijf, is het dankdag voor gewas en arbeid. De Bijbel op...

  • Skincare routine 2024-11-09 16:44:34

    Vandaag de dag zijn er heel wat filmpjes op Youtube te bekijken die gaan over het verzorgen van je...

  • Dirk de Groot 2024-10-25 17:15:47

    Woensdag 6 november aanstaande is het, D.V., dankdag voor het gewas en de arbeid: we brengen onze...

  • Israëlzondag 2024-10-11 17:20:39

    Afgelopen zondag is in veel kerken aandacht besteed aan de bijzondere band van ons als...