Alain Verheij is schrijver, spreker, blogger en zelfbenoemd ‘Theoloog des Twitterlands’. Hij groeide op een in protestants gezin, een warm nest, waarin kerk en geloof belangrijk waren. Toen hij puber was en zijn ouders in de midlife waren, maakte het gezin de overstap naar een evangelische gemeente, uiteraard met overdoop. Alain was blij met die radicale stap en deed vol vuur mee. Later werd hij Nederlands Gereformeerd, onder invloed van een vriend en zijn nieuwe liefde. In die tijd ging hij theologie studeren. Hij werd voorganger, uiteindelijk een losse, die in het publieke debat graag van zich doet horen.

Voor hem is geloven anders geworden dan in de drie genoemde perioden van zijn leven. En met de kerk heeft hij weinig band, in elk geval heel anders dan vroeger. In dit boek vertelt hij de hoofdlijnen van zijn levensgeschiedenis. Hij gebruikt dat autobiografische verhaal om kernverhalen uit de Bijbel na te vertellen. Daarbij geeft hij veel aandacht aan het belang van deze verhalen voor eenentwintigste eeuwers. God en geloof in Hem doet er toe, in elk geval voor Verheij. Dat weet hij op een aanstekelijke wijze duidelijk te maken. Hij zal er alle begrip voor hebben dat ik, predikant in de CGK, het met zijn theologische uitgangspunten niet eens ben. Toch heb ik genoegen aan zijn boek beleefd. Ik heb er veel in gelezen dat de moeite van het overdenken meer dan waard is.

D. Visser, Amersfoort

Alain Verheij, God en ik, Wat je als weldenkende 21e-eeuwer kunt leren van de Bijbel, Atlas Contact in Amsterdam / Antwerpen, ISBN 978 90 450 3573 , 224 blz., prijs € 18,99.