Heeft u wel eens nagedacht over de herkomst van de namen van onze dagen? Zondag, maandag… u kent ze wel. Feitelijk zijn deze dagen genoemd naar afgoden uit heidense culturen. En lees nu eens uw Bijbel. Hoe worden daar de dagen genoemd? In de Bijbel en ook in Israël spreekt men over de eerste dag, de tweede, de derde… en als zevende de sabbat, de rustdag en volgt daarin het scheppingsverhaal, zoals dat in Genesis is opgeschreven.
Een ander opmerkelijk verschil is het begin van de dag. In de westerse wereld begint om klokslag twaalf in de nacht de volgende dag. In Genesis kunnen we precies lezen hoe God dat heeft ingesteld. God zei: ‘Er moet licht komen’, en er was licht. God zag dat het licht goed was, en Hij scheidde het licht van de duisternis; het licht noemde Hij dag, de duisternis noemde Hij nacht. Het werd avond en het werd morgen. De eerste dag (Gen.1,3-5). Tot de dag van vandaag begint in Israël de nieuwe dag bij zonsondergang.
Op de zevende dag van de schepping had God zijn werk voltooid. Op die dag rustte Hij van het werk dat Hij gedaan had. God zegende deze dag en verklaarde die heilig, want op die dag rustte Hij van heel zijn scheppingswerk (Gen.2,3). De sabbat is dan ook een dag, anders dan andere dagen. Het is de enige dag in de week die een naam heeft gekregen. De naam ‘sabbat’ betekent ‘ophouden’.
Het sabbatsgebod staat als vierde in de tien geboden. ‘Houd de sabbat in ere, het is een heilige dag.’ Wij horen deze woorden regelmatig tijdens de erediensten en vieren de zondag als rustdag.
De Heer legt ook uit waarom Hij het zo belangrijk vindt. Twee redenen noemt Hij. In Exodus staat: Want in zes dagen heeft de HEER de hemel en de aarde gemaakt, en de zee met alles wat er leeft, en op de zevende dag rustte hij. Daarom heeft de HEER de sabbat gezegend en heilig verklaard (Ex.20). En in Deuteronomium: ‘Bedenk dat u zelf slaaf was in Egypte totdat de HEER, uw God, u met sterke hand en opgeheven arm bevrijdde. Daarom heeft hij u opgedragen de sabbat te houden’ (Deut. 5).
God is de Schepper en de Bevrijder. Van Israël, van heel de wereld. Dat is wat wij mogen gedenken op de dag die wij apart mogen zetten voor de Heer, onze God. Of dat nu de zondag is of de sabbat.
Het mooie is dat je als je in Israël bent ook merkt dat de sabbat door iedereen met vreugde wordt verwelkomd. Na de werkdag als de zon is ondergegaan viert men uitbundig de sabbat. Met zang en dans. Op het tempelplein.
Na gedane arbeid is het goed rusten
Het is een feestdag voor de Heer.
Nel Noppe, Leeuwarden