In 2011 besloot de Evangelisatie Commissie van de CGK te Assen dat het tijd was voor een nieuwe website. De website die er was, was weliswaar actueel, maar toe aan een moderner jasje. In overleg met de predikant, ds. Otten, is de nieuwe website gerealiseerd. Een leuke uitdaging!
Het is leerzaam om eerst eens rond te kijken bij de websites van andere (plaatselijke) gemeenten. Hoe hebben zij het aangepakt, kan ik alle informatie vinden en wat voor indruk krijg ik van de gemeente op basis van hun website? Voor veel mensen kan de website de eerste kennismaking met de desbetreffende gemeente zijn, dus de eerste indruk is belangrijk.
De doelgroep
Welke doelgroep wil de gemeente bereiken met de website? Naast de eigen gemeenteleden ook buitenstaanders? Wordt de website vooral gebruikt als evangelisatiemiddel of informatie voor en over de gemeente? Beslis naar aanleiding van de doelgroep welke informatie op de website moet komen. Wil je bijvoorbeeld ook buitenkerkelijken benaderen, vermeld dan bijvoorbeeld niet alleen “de diensten beginnen om 9.30 uur”, maar vermeld ook waar het kerkgebouw te vinden is en eventuele bijzonderheden van deze dienst.
Breng tevens de sfeer van de gemeente over op de websitebezoeker; waarom zou de websitebezoeker naar deze kerk willen? Foto’s, van bijvoorbeeld gemeente-uitjes, kunnen de sfeer versterken!
Herkenbaarheid en overzicht
Een logo op de website plaatsen zorgt voor herkenbaarheid. Het logo kan ook gebruikt worden voor publicaties in folders of op het beamerscherm. Zorg dat het logo, evenals het menu, terugkeert op elke websitepagina. Voor de bezoekers blijft zo de website overzichtelijk en kunnen ze op elk moment schakelen tussen pagina’s.
Een belangrijk onderdeel van het menu is “contact”. Bezoekers willen vaak in een opslag kunnen zien waar het kerkgebouw staat, wat de contactgegevens van de predikant zijn en eventueel van scriba of koster.
Plaats geen lange stukken met tekst, maar korte steekwoorden. Op een webpagina lezen bezoekers vaak alleen waar ze naar zoeken. Door middel van korte steekwoorden is het makkelijker selecteren naar de gewenste informatie.
Bezoekers tellen
Via internet zijn handige bezoekerstellers te vinden. Op deze manier kun je bijhouden waar de bezoekers vandaan komen, via welke pagina ze de website hebben gevonden en via welke zoekopdrachten.
Privacy
Denk bij het plaatsen van mededelingen aan de privacy van de vermelde personen die in de mededelingen staan! Wat op internet staat, kan iedereen lezen, en ook als het verwijderd is kan het nog lange tijd te lezen en terug te vinden zijn. Is het bijvoorbeeld echt nodig dat iedereen weet dat de koster op vakantie is?
Actueel
Als de website klaar is, blijft het daar niet bij. De website heeft zeker wekelijks bijhouden nodig. Het is belangrijk dat een website actueel is. Bezoekers komen niet terug als ze bij een tweede bezoek oud nieuws treffen.
Bij het onderhouden van de website is het prettig als een of meerdere gemeenteleden verantwoordelijk zijn voor de website en het beheer op zich nemen. Door deze continuïteit is het makkelijker om de website met regelmaat up-to-date te houden.
Een handig hulpmiddel bij het actueel maken en houden kan zijn het koppelen van een Twitter-, of Facebook-account aan de website. Bezoekers kunnen door middel van “volgen” makkelijk op de hoogte blijven van kerkdiensten, nieuws, wijzigingen of toevoegingen aan de website. Door de koppeling met social media-platforms is er ook de mogelijkheid voor bezoekers om te reageren of te discussiëren. Vraag bijvoorbeeld gemeenteleden of zij een stukje willen schrijven over hun bijdrage in de gemeente; een activiteit, club of commissie. Hiermee worden ook de gemeenteleden betrokken in het maken en onderhouden van de website en geeft het een afspiegeling weer van een levendige gemeente.
De website van de CGK Assen is inmiddels af en wordt onderhouden door twee gemeenteleden.
Assen
Janneke Kraan
Janneke heeft de website gemaakt en is lid van de CGK Assen