Christenen in het Westen zijn al snel onder de indruk van de verhalen uit de vervolgde kerk. Dat is ook niet zo gek als je hoort hoe intens veel broeders en zusters over de hele wereld lijden omwille van het geloof.
Je vraagt je direct af of jouw geloof wel sterk genoeg zou zijn om in zo’n situatie staande te blijven. Met een mengsel van afschuw en bewondering kijk je naar het lijden in de vervolgde kerk. Misschien zit er soms zelfs wel een randje aan waarin mensen zich tegoed doen aan het leed van een ander.
Niet zielig
Open Doors is daarom altijd voorzichtig met het uitmeten van het lijden dat we in de vervolgde kerk aantreffen. We maken bewuste keuzes ten aanzien van wat we wel en wat we niet vertellen of laten zien. Het moet een hoger doel dienen, namelijk dat de kerk in het Westen mee kan leven (of zelfs meelijden) met de vervolgde kerk. Tegelijk moet dat medelijden dan ook werkelijke steun voor de broeders en zusters in de verdrukking opleveren. Bij Open Doors vinden we het erg wat er in de vervolgde kerk gebeurt, maar we behandelen vervolgde christenen niet als zielige mensen. In de Bijbel ontdek je al snel: de lijdende kerk staat zelf niet centraal. God heeft Zijn oog in het bijzonder laten vallen op de vervolgers. Soms wil God de vervolgde christenen zelfs gebruiken om hen te bereiken. Als dat niet lukt, grijpt de Heere soms Zelf in.
God spreekt vervolgers aan
Als Kaïn bevangen wordt door jaloezie en haat ten opzichte van Abel, zoekt de Heere hem op. Hij krijgt de ernstige waarschuwing dat hij over de zonde moet heersen. Doet hij dat niet, dan zal de zonde hem beheersen. Precies dat gebeurt: Kaïn slaat zijn broer dood. De akkerbouwer wordt een jager ten opzichte van de herder. De open vraag in Genesis 4 is of er nog een weg van verzoening voor Kaïn overblijft als hij uitroept dat zijn zonde te groot is.
Hetzelfde zie je als Laban achter aartsvader Jakob aan jaagt. In de nacht komt de Heere in een droom tot hem om te zeggen dat hij met geen vinger aan Jakob mag zitten. Hij niet goedschiks of kwaadschiks met hem spreken. Elke keer als het volk van God geen beschermer meer overheeft, dan verschijnt de Heere direct voor het gezicht van de vervolger. Als Israël zich niet meer kan beschermen tegen de vervloekingen van Bileam, dan draait de Heere de vloek om in een zegen.
Voortdurende strijd
U denkt natuurlijk direct aan Saulus van Tarsen. Het verblindende licht opent de ogen van zijn hart. Hij wordt van een vervolger een zendeling. Precies dat wil God doen met dwarsliggers. Het gaat niet om de vervolgde kerk. Het gaat in de Bijbel om het komende Rijk van God. De strijd achter de komst van dat rijk is groter dan die tussen de vervolgde kerk en de vervolgers. Achter het geweld schuilt Gods scheiding tussen het slangen- en het vrouwenzaad. De strijd tussen Jakob en Ezau, of liever: tussen Israël en Edom, wordt pas beslecht als de Messias het koningschap op aarde zal overnemen. Daarom schrijft de apostel Petrus dat we niet tegen de hitte van de verdrukking moeten aankijken alsof ons iets vreemds overkomt. Integendeel, dit lijden treft de broeders en zusters over de hele wereld (1 Petr. 5).
Open Doors
Zodra ergens vervolging in een gebied uitbreekt ondersteunt Open Doors met noodhulp. We ondersteunen de kerk met financiële middelen, omdat christenen vaak niet meer bij hun bankrekening kunnen. Maar we doen in het gebied nog veel meer. Neem bijvoorbeeld Nigeria waar we in het heetst van de strijd traumazorg leveren aan mensen die compleet ontheemd raken. Vaak zijn ze ooggetuige geweest van moord op familieleden. We ondersteunen pastores die geroepen zijn om er ook in de vervolging voor hun gemeente te zijn. Zij krijgen aparte trainingen in een traumacentrum. Misschien wil je het werk van Open Doors in het veld steunen? Met jouw gift of legaat kunnen we traumacentra openen en open houden.
Pleitbezorging
Dat werk kan niet zonder dat we ook de vervolgers aanspreken op hun gewelddadig handelen. Als je de kans krijgt om een stok in het wiel te steken van een overheid die naar geweld tegen christenen grijpt, mag je dat niet laten. De afdeling advocacy (pleitbezorging) gaat in gesprek met machthebbers en andere partijen om te proberen het geweld tot een einde te brengen. Het is verbazingwekkend hoe soms de uitleg over het christelijke geloof aan agressors een groot verschil kan maken. Net als in de eerste eeuwen van de kerkgeschiedenis kom je soms rare beelden tegen over het geloof in Jezus.
Kracht van vergeving
In de traumazorg aan vervolgde christenen verbazen we ons vaak over de kracht die vergeving heeft. De Heere Jezus heeft in Mattheüs 6 vers 15 gezegd: ‘Als u de mensen hun overtredingen (opstand tegen God!) niet vergeeft, zal ook de hemelse Vader uw overtredingen ook niet vergeven.’ Zodra je vervolgd wordt, raakt al je focus gericht op de vervolger en geweld. Vergeving draait die focus weer op God. Vergeving maakt je los van de dader. Het is bijzonder om te zien hoe genezend dat werkt in een situatie die onder zulke druk staat.
Misschien gaat dat lijnrecht tegen ons gevoel in: vergeven terwijl de dader nog niet berecht is. Berechting moet ook gebeuren! Maar de vergeving moet je er niet afhankelijk van maken. Vergeving maakt de christen vrij van de vervolger. De Heere Jezus ging ons in die vergeving voor. Hij bad terwijl het onrecht Hem trof: ‘Vader, vergeef het hun, want ze weten niet wat ze doen.’ Zelfs voor vervolgers blijft de deur van de genade tot het laatste toe openstaan.
Peter Roosendaal
Ds. S.P. Roosendaal is predikant in Lelystad en theoloog bij Open Doors Nederland