{mosimage}Het wemelt in de kerstgeschiedenis van de engelen, maar juist niet rondom de kribbe. Christus werd in het donker geboren. Het vólk ziet volgens de profetieën een groot licht. Dat vervult zich in Efratha’s velden bij Bethlehem. Van Jozef en Maria wordt juist gezegd dat er geen plaats is in de herberg. Dat ‘geen plaats’ heeft een diepe betekenis. Geen plaats onder mensen. De Zoon des mensen heeft geen steen waarop Hij zijn hoofd kan neerleggen. Tegelijk drukt dat ‘geen plaats’ ook iets uit van verstoten te zijn uit de hemel. De schaduw van het kruis valt al over de kribbe. De nacht van Bethlehem heeft al de donkerte van de drie uur duisternis van Golgotha. Zo heeft Christus plaatsvervangend geleden vanaf het begin van Zijn menswording. Kortom, engelen rondom de kribbe zou je met een lampje moeten zoeken. Toch is het opmerkelijk dat kunstschilders royaal in de verbeelding van de geboorte van Christus ruimte geven aan engelen. Twee voorbeelden wil ik u niet onthouden. De bekende dichter Jan Hendrik Leopold schreef ooit de volgende strofe:
‘En engelen zweven met vleugelslag
om de drieën, dit nieuw gezin
en de drie
koningen komen aan
en houden hun voeten in.’
Dat laatste moeten wij ook maar doen.

Assen                       
Stoffer Otten

Abraham Bloemaert (1564-1651) is een schilder van de Hollandse school in de tijd van de Barok (ca. 1600 – 1715). Kenmerkend voor barok is de overdadigheid qua afbeelding en uitbeelding. De kunst van de barok was kleurrijk en dramatisch en werd vooral uit religieuze overwegingen gemaakt. Het moest verheffend en overweldigend zijn en de kijker betrekken bij wonderen en momenten van christelijke triomf. In 1612 schilderde hij dit doek voor het hoofdaltaar van het Clarissenklooster in Den Bosch.

Aurel Naray(1883 – 1948), de Hongaars-Amerikaanse schilder, werkte tot 1921 in Budapest, daarna in andere Europese landen en hij emigreerde in 1924 naar de Verenigde Staten. Naray behoort tot de sociaal realistische school. Deze school kenmerkt zich door de rauwe werkelijkheid van de tijd impressionistisch weer te geven. Dat laatste is te herkennen in de overdrijving met kleuren en materialen. Letterlijk en figuurlijk is de hemel uit beeld. Verrassend en betekenisvol is dat Naray in de bizarre realiteit van die donkere jaren van oorlog en armoede de hemel toch laat oplichten in de gestalte van een engel; hoe aards ook geschilderd.


Commentaar

  • Nieuw leven 2024-04-19 17:47:34

    In januari begint het al: het wordt weer langer licht en de sneeuwklokjes gaan bloeien, en even...

  • Post 2024-04-06 07:36:05

    De laatste tijd valt het mee, maar het komt regelmatig voor dat de post wat vertraging heeft....

  • Lijdenstijd 2024-03-23 18:53:26

    Met de lijdenstijd lijkt onze samenleving niet uit de voeten te kunnen. Hoe anders is dat met...

  • Leipzig en Navalny 2024-03-07 19:01:01

    Vorige week waren mijn vrouw en ik een paar dagen in het voormalige Oost-Duitsland op bezoek bij...