Project ‘Meer’ wilde Nederland in gesprek brengen over de vraag “Is er Meer?”. In Hoogeveen zijn er meer dan 2000 glossy's uitgedeeld. Hoe is dat gegaan? Waarom doet iemand mee? Hoe werd het georganiseerd? En was het naar inhoud en effect wel iets om aan mee te doen?
Zou u aan de mensen om u heen een cadeautje willen geven? Een tijdschrift dat voor niemand die u het geeft aanstootgevend zal zijn, maar wel prikkelend. Het blad vraagt de lezer op zoek te gaan naar de betekenis van het christelijk geloof. Wilt u bidden voor degene die u het geeft? Dat is, in enkele vragen samengevat, project MEER. De eerste informatie kwam een jaar terug en ik stelde mijzelf de vraag: “Wil ik deze vragen stellen in Hoogeveen?” en “Is dit te organiseren?”. Past het bij mij, bij mijn taak als evangelisatie-ouderling in de CGK en lid van de Interkerkelijke Evangelisatie Commissie? Mijn verlangen is dat kerkmensen in contact komen met mensen buiten de kerk, naar hen luisteren en ruimte vinden om te vertellen van hun geloof in Christus Jezus. Project MEER wil niet anders, dus kies ik er voor om mee te doen.
Zo eenvoudig als ik dat opschrijf is het niet voor iedereen. Er worden vragen gesteld die het kiezen moeilijk maken. Wat zal de inhoud zijn van de glossy? Is dit wel een in deze tijd passende manier van evangelisatie? Vraagt het niet te veel tijd? Wat zijn de kosten? Antwoorden zijn niet zomaar te geven. In de kern zijn er twee vragendenderwijs gestelde antwoorden: “Vertrouw je er op dat Gods Geest project 'MEER' voorbereidt voor jou om mee te doen?” en:”Ben je bereid tijd en middelen beschikbaar te stellen voor dit project?” In Hoogeveen vonden enkele mensen elkaar in een hartelijk “ja” op beide vragen.
Organiseren
Bij een kerstmarkt in een stand van IEC en Alpha kwam ik in gesprek met Bertha Cluistra die vertelde dat haar man, ds. Cluistra (PKN), gevraagd was of het mogelijk was de najaarstour van project MEER in Hoogeveen te organiseren. Er volgde een gesprek met fam. Cluistra, Gospel Music Hoogeveen en mij als IEC-lid. Daar bleek dat het concert verbonden was met het uitdelen van de glossy. De genoemde vragen kwamen op. Het verlangen om te doen wat God ons geeft om te doen won het van tijdgebrek en onduidelijkheid over omvang en inhoud. De werkgroep is uitgebreid tot een zestal personen en het werk is opgepakt.
Wat hebben we gedaan? Alle kerken en gemeenten in Hoogeveen zijn uitgebreid geïnformeerd. Er is een informatieavond geweest, waarin ds. Hans Eschbach zelf het project kwam toelichten. Zo'n zestig mensen uit diverse gemeenten hadden een inspirerende avond.
Zo zou het kunnen: De gelegenheid zoeken om naast iemand te staan of om samen op te lopen, zoals Filippus en de kamerling of Jezus en de Emmaüsgangers. De glossy en het concert kunnen zo'n gelegenheid bieden. Als je het niet opbrengt om in gesprek te gaan, dan biedt de glossy voor de lezer gelegenheid om in gesprek te komen met christenen via de website: www.isermeer.nl.
De vraag blijft hoe het moet met het verspreiden van de glossy's. De organisatie MEER vraagt om op postcode te bestellen. De gedachte is dat zo de doelgroep niet én op de sportvereniging én in de brievenbus én via een kennis de glossy krijgt. Tevens ontstaat er een beeld van de verspreiding over Nederland.
In Hoogeveen hebben we zoveel mogelijk bestellingen verzameld en centraal besteld met opgave van postcodes. Hoge verzendkosten werden zo vermeden. Zo werd het mogelijk dat niemand meer dan € 2, - hoefde te betalen voor een blad dat in de winkel €5,95 kost. De glossy is een betaalbaar cadeau om te geven met je hart.
Om zoveel mogelijk kerkmensen te betrekken bij het project is er een PowerPointpresentatie vertoond in verschillende kerken, is er geschreven in contactbladen en op de IEC-website, zijn er flyers uitgedeeld, hebben alle bezoekers van de contactavond en geïnteresseerden persoonlijk mail ontvangen en is er rond kerkdiensten mondeling informatie gegeven.
Dezelfde informatiekanalen zijn gebruikt om het concert van Gerald Troost en band bekend te maken. Tijdens het concert was er een team voor gebed en nazorg.
Heeft de glossy inhoud?
In christelijk Nederland en in Hoogeveen is er veel gezegd over de inhoud van de glossy. Ik kan er dan ook niet om heen er iets over te zeggen. De kritiek richt zich op twee aspecten: Het evangelie wordt niet uitgelegd en het is oppervlakkig.
Behalve het verhaal 'Welkom thuis' (de verloren zoon) staat er geen bijbeltekst in het blad. Het evangelie wordt niet uitgelegd in de ons bekende schematische weergave. Het evangelie staat er in ervaringen. De ervaringen zeggen: “Zo geloof ik, vind ik rust, kan ik ontspannen lachen ondanks het lijden, is er zin, is er passie in mijn leven”. En steeds weer de vraag om de website te bezoeken, vragen te stellen en in gesprek te gaan. De laatste column zegt: “Het vraagt lef om in het diepe te springen. Maar het is de enige manier om te ontdekken of die waarheid ook werkelijkheid is. Soms is geloof de vrucht van 'eerst vertrouwen' en dan 'zien'. Zeker weten.” De laatste pagina wordt gevuld met een advertentie van de Alphacursus.
Naar mijn mening voldoende evangelie en diepgang voor mensen die geen bijbel lezen en niet in de kerk komen.
Meer: een succes of een mislukking?
Dit is geen eenvoudige vraag. Een doelstelling die geformuleerd wordt als 'in gesprek komen met zoekers' is moeilijk te controleren. Het tellen van nieuwe contacten die ontstaan zijn tussen kerkmensen en mensen buiten de kerk lukt niet.
Een paar feiten: Er waren iets meer dan 60 personen uit diverse gemeenten op de informatie avond in november. Er zijn meer dan 2000 glossy's uitgedeeld in Hoogeveen. Ongeveer 50 mensen hebben op persoonlijke titel besteld, waaronder veel CGK-ers. Deze glossy's zijn voor het grootste deel persoonlijk afgegeven. De 3 baptistengemeenten in Hoogeveen hebben als gemeente besteld. Van de 5 PKN-kerken hebben 2 wijkgemeenten besteld. Er waren 140 personen bij het concert. Ongeveer 10 jongeren en volwassenen hebben hun naam hierbij op het kruis geschreven. Enkele personen kwamen voor nazorg.
Mijn conclusie: Voor een actie waarbij van kerkmensen gevraagd wordt, zich als christen te laten zien in de eigen straat is de medewerking goed geweest. De indruk is dat er inderdaad nieuwe contacten zijn ontstaan rond het uitdelen van de glossy. Wij zijn blij met ieder die zijn/haar naam bij het concert heeft verbonden met Jezus. Het was goed om te doen.
Hoogeveen
Gijs Verstegen
Gijs Verstegen is Evangelisatieouderling CGK Hoogeveen
Lid van de Interkerkelijke Evangelisatie Commissie Hoogeveen