Stel je voor dat je gast bent van Nefertete, de oogverblindende vrouw van farao Echnaton, rond 1350 voor Christus. Je kreeg een geurkegel op het hoofd gezet van mirre en andere kruiden. De warmte deed de mirre smelten en deze droop over je hoofd. Als een wandelende parfum liep je door de tuin.
Mirre is de oudst bekende parfum en was vroeger zeer kostbaar. Het werd aangevoerd vanuit Somalië en Ethiopië over de ‘wierook- en specerijenroute’ naar Israël, het internationale knooppunt van handelsroutes.
Mirre is een gomhars afkomstig van het plantengeslacht Commiphora, wat ‘kleefstof dragers’’ betekent. Het geslacht bestaat uit gedoornde, grillig vertakte heesters of boompjes, die op rotsige grond groeien.
Gomhars is een mengsel van gom en hars, waarvan gom oplosbaar is in water en hars in alcohol. Sommige bomen maken bij beschadiging van de bast hars, om zich te beschermen tegen ziekteverwekkers en ongedierte. Door inkervingen in de stam te maken, kan de korrelige hars gemakkelijk verzameld worden. Bij warm weer scheiden takken en stengels spontaan het zacht geworden hars uit. Er is zestien kilo hars nodig om één liter mirre te maken.
Mirre werkt antiseptisch, slijmoplossend en bloed reinigend en wordt dus veel gebruikt bij infecties.
In de Bijbel wordt mirre meermaals genoemd. Als handelswaar (Genesis 37,25 en Ezechiël 27,17), als middel om onderkoning Jozef in Egypte gunstig te stemmen (Genesis 43,11), als onderdeel van zalfolie (Exodus 30,23), als schoonheidsmiddel (Esther 2,12) en als liefdesuitdrukking (Hooglied).
Het meest bekend is mirre echter in het leven van Jezus. Bij zijn geboorte (Mattheüs 2,11), zijn kruisiging (Marcus 15,22-24 NBV) en zijn begrafenis (Johannes 19,39-40) krijgt Jezus mirre aangeboden. Bij zijn geboorte verwijst de mirre naar zijn toekomend lijden. Bij Jezus’ kruisiging werd bedwelmende mirre aangeboden, maar Jezus weigerde die, om zijn lijden, de straf op onze zonden, ten volle te dragen. Bij Jezus’ begrafenis werd zijn lichaam in met mirre en andere specerijen doordrenkte linnen doeken gewikkeld.
Mirre wijst ons op het voorbeeld van Jezus om in het lijden tot het einde toe te volharden.
Laten wij, net als de gelovigen in Smyrna (Grieks voor mirre, Openbaringen 2,8-11), ons lijden om Jezus’ wil zo dragen. Allen die lijden voor de Here, zijn kostbaar in Zijn ogen.
Wikje Huisman, Winschoten