Deze bijzondere roman speelt in het laatste jaar van de eerste wereldoorlog, in een Frans dorpje, dat eerst in handen was van de Engelsen, maar door de Duitsers veroverd is. De romanfiguren zijn een Frans jongetje, een Engelse soldaat en een Duitse majoor. Op een bepaald moment raken die levens elkaar.

 

Gabriel, een jongetje van negen jaar, heeft door de oorlog alles verloren. Zijn vader werd soldaat, zijn moeder, zijn broer en zijn zus is hij kwijtgeraakt op hun vlucht voor de Duitsers. Elke dag kijkt hij uit naar hun terugkeer. Hij woont in de half ingestorte kerk, en is de koning van het dorp. In de kerk verzorgt hij gewonde dieren tot ze doodgaan of beter worden. Met zijn zelfgemaakte kar gaat hij elke dag het niemandsland tussen de beide fronten in om kostbaarheden, eten en brieven van dode soldaten te zoeken. Zo vindt hij op een dag Ralph, een gewonde Engelse soldaat, die tot zijn grote schrik nog leeft. Met veel moeite laadt hij hem op zijn kar en neemt hem mee naar de kerk. Want zijn moeder heeft hem geleerd: Vergeet de herbergzaamheid niet.

 

Vandaag wordt veel gesproken over ethiek. Ongetwijfeld heeft dat te maken met ingrijpende vragen rondom het begin en het einde van het leven, en met allerlei ontwikkelingen in wetenschap en techniek. Maar wat bedoelen we precies met dit woord? Wat met moraal? En welk handelen bedoelen we precies als we spreken over moreel handelen? In onze traditie die teruggaat op de reformatie, hebben ook filosofen zich met dergelijke meta-ethische vragen beziggehouden. Ook gereformeerde filosofen in de twintigste eeuw. 

'Beneem niemand wederrechtelijk het leven.' Met dit gebod onderstreepte de HERE dat niemand zich in een conflict door zijn emoties mag laten beheersen. God is de eigenaar van het leven. Ons doen en laten moet gericht zijn op respect voor het leven, en ook op herstel van geschonden relaties.

 

Over dit gebod heeft ook Jezus onderwijs gegeven aan zijn discipelen (Mat.5,21-26). Hij sloot toen aan bij wat bekend was: het verbod was bekend en ook dat wie doodslag pleegt voor de rechter moet verschijnen. Jezus onderstreepte toen dat een discipel van zijn Koninkrijk altijd gericht moet zijn op verzoening.

Nee, Hij bedoelt dan niet dat je helemaal aan je gevoelens voorbij moet gaan. Er zijn omstandigheden dat verzoening tijd nodig heeft. Soms kan een proces van het toegroeien naar bereidheid tot vergeving jaren in beslag nemen. Het kan soms lang duren voordat alle kiezelsteentjes van wrok ten opzichte van de ander die jou pijn heeft gedaan, een voor een uit je hart zijn verwijderd. Jezus kent onze gevoelens. Wat Hij hier afwijst is zelfzuchtige onverzoenlijkheid.

Hij onderstreept dan dat een discipel van het Koninkrijk altijd wegen zal zoeken om verbroken verhoudingen te herstellen omdat onverzoenlijkheid het begin van doodslag is.

Op D.V. zondag 28 augustus wordt ds. W.A. Capellen, afkomstig uit de gemeente Noordeloos, bevestigd en doet hij intrede als predikant van Urk-Maranatha.

 

 

Binnenkort hoopt u predikant te worden op Urk. Kunt u iets vertellen over uzelf? Wie bent u, wat doet u, wat vindt u belangrijk?

Ik ben geboren op 3 juni 1981 in Wijngaarden, een klein plekje bij Sliedrecht. Na de middelbare school volgde ik de Lerarenopleiding geschiedenis en na afronding van deze opleiding de TUA terwijl ik in deeltijd lesgaf. Samen met Melissa ontvingen we vier kinderen: Adaja, Gersom, Mattanja en Amos. We weten ons bijzonder bevoorrecht dat we het Woord van God mogen doorgeven. Dat zie ik als de kern van het werk van een predikant.

 

Deze zomer willen we in vier nummers aandacht geven aan de verkondiging van het Woord. Niet zoals dat op zondag in Nederland in de kerk gebeurt, maar juist aan de verkondiging in een totaal andere context. Dit vierde artikel heeft als thema: In de zomer kan er zoveel meer.

 

In verleden tijden, toen we nog niet van corona gehoord hadden, stroomde onze Sjaloom-kerk in Hardenberg ‘s zomers boordevol met gasten.

Gasten die op één van de vele campings in het Hardenbergse of in een nog wijdere cirkel hun tent hadden opgezet, hun caravan hadden afgekoppeld of een huisje hadden gehuurd.

 

Ze kwamen overal vandaan, ook kerkelijk. En dat was ‘s zondags soms goed te zien.

Commentaar

  • Redenen tot dankbaarheid 2024-11-23 09:35:54

    Op het moment dat ik dit commentaar schrijf, is het dankdag voor gewas en arbeid. De Bijbel op...

  • Skincare routine 2024-11-09 16:44:34

    Vandaag de dag zijn er heel wat filmpjes op Youtube te bekijken die gaan over het verzorgen van je...

  • Dirk de Groot 2024-10-25 17:15:47

    Woensdag 6 november aanstaande is het, D.V., dankdag voor het gewas en de arbeid: we brengen onze...

  • Israëlzondag 2024-10-11 17:20:39

    Afgelopen zondag is in veel kerken aandacht besteed aan de bijzondere band van ons als...