Het gebod 'Beneem niemand wederrechtelijk het leven' heeft betekenis voor heel ons denken, voelen, willen en spreken. Jezus onderstreept dat in zijn Bergrede (Mat.5,21-22). Maar er is meer. Dit gebod vraagt niet alleen dat we iets nalaten, maar ook dat we (positief) iets doen. Een discipel van zijn Koninkrijk zal zijn best doen een geschonden verhouding te herstellen (Mat.5,23-24).

 

Wie in Jeruzalem bedenkt dat zijn naaste iets tegen hem heeft, moet naar hem toegaan, zelfs als dat in Galilea is. Een reis van enkele dagen dus. Pas daarna kan hij weer terug naar Jeruzalem om zijn offerdienst bij de tempel voort te zetten. Dat is nogal sterk gezegd! Maar het punt van Jezus is duidelijk: doe je uiterste best om een stap in de richting van je broeder te zetten.

 

De Bijbel is een soort bibliotheek van 66 boeken, vol met spannende verhalen, liefdesverhalen, zeeverhalen, geschiedenis, wetenschap, noem maar op. Soms weet je ze zo te bedenken. Reisverhalen? Abraham, Jozef, Jona en Paulus natuurlijk.
Dierenverhalen? Hm, al ietsje lastiger. Even spieken in de inhoudsopgave: o ja, nu weet ik het weer. Schapen, leeuwen en misschien zelfs wel schorpioenen? Liefdesverhalen? Genoeg daarvan.

Vandaag wordt veel gesproken over ethiek. Ongetwijfeld heeft dat te maken met ingrijpende vragen rondom het begin en het einde van het leven, en met allerlei ontwikkelingen in wetenschap en techniek. Maar wat bedoelen we precies met dit woord? Wat met moraal? En welk handelen bedoelen we precies als we spreken over moreel handelen? In onze traditie die teruggaat op de reformatie, hebben ook filosofen zich met dergelijke meta-ethische vragen beziggehouden. Ook gereformeerde filosofen in de twintigste eeuw. 

Deze bijzondere roman speelt in het laatste jaar van de eerste wereldoorlog, in een Frans dorpje, dat eerst in handen was van de Engelsen, maar door de Duitsers veroverd is. De romanfiguren zijn een Frans jongetje, een Engelse soldaat en een Duitse majoor. Op een bepaald moment raken die levens elkaar.

 

Gabriel, een jongetje van negen jaar, heeft door de oorlog alles verloren. Zijn vader werd soldaat, zijn moeder, zijn broer en zijn zus is hij kwijtgeraakt op hun vlucht voor de Duitsers. Elke dag kijkt hij uit naar hun terugkeer. Hij woont in de half ingestorte kerk, en is de koning van het dorp. In de kerk verzorgt hij gewonde dieren tot ze doodgaan of beter worden. Met zijn zelfgemaakte kar gaat hij elke dag het niemandsland tussen de beide fronten in om kostbaarheden, eten en brieven van dode soldaten te zoeken. Zo vindt hij op een dag Ralph, een gewonde Engelse soldaat, die tot zijn grote schrik nog leeft. Met veel moeite laadt hij hem op zijn kar en neemt hem mee naar de kerk. Want zijn moeder heeft hem geleerd: Vergeet de herbergzaamheid niet.

 

Op D.V. zondag 28 augustus wordt ds. W.A. Capellen, afkomstig uit de gemeente Noordeloos, bevestigd en doet hij intrede als predikant van Urk-Maranatha.

 

 

Binnenkort hoopt u predikant te worden op Urk. Kunt u iets vertellen over uzelf? Wie bent u, wat doet u, wat vindt u belangrijk?

Ik ben geboren op 3 juni 1981 in Wijngaarden, een klein plekje bij Sliedrecht. Na de middelbare school volgde ik de Lerarenopleiding geschiedenis en na afronding van deze opleiding de TUA terwijl ik in deeltijd lesgaf. Samen met Melissa ontvingen we vier kinderen: Adaja, Gersom, Mattanja en Amos. We weten ons bijzonder bevoorrecht dat we het Woord van God mogen doorgeven. Dat zie ik als de kern van het werk van een predikant.

 

Commentaar

  • Israëlzondag 2024-10-11 17:20:39

    Afgelopen zondag is in veel kerken aandacht besteed aan de bijzondere band van ons als...

  • Ver van ons bed 2024-09-27 17:32:11

    Een korte zoektocht op het internet leert me dat er ooit een programma op de televisie was, dat de...

  • Laatste en eerste 2024-09-14 09:19:44

    Dit is mijn zesenveertigste en laatste commentaar voor dit mooie Kerkblad voor het Noorden. Na...

  • Horrorgezinnen 2024-08-31 08:28:17

    Wat een pijnlijke vertoning op de onlangs gehouden democratische conventie in Chicago. Niet ver...