Het bundeltje gebeden van Karl Barth dat door uitgeverij KokBoekencentrum aan ons wordt gepresenteerd, maakt het mogelijk om op een diepe manier kennis te maken met de theoloog Karl Barth die zich ’s zondags geroepen wist het Woord van God te verkondigen aan de gemeente. Dat preken, zo beschrijft Barth het zelf in het voorwoord dat hij aan dit bundeltje vooraf laat gaan, kon pas echt plaatsvinden als het voorafgegaan werd door gebeden. Barth vertelt dat hij pas aan het uitwerken van zijn preek kon beginnen als hij – na een grondige bestudering van de Bijbeltekst – eerst de gebeden had geformuleerd. Dat laat iets zien van Barth’s houding ten opzichte van de Schriften: dat was er een van diepe eerbied voor het spreken van God zoals dat in die Schriften tot ons komt. Al lezend en bladerend in het boekje zijn er steeds weer zinnen die treffen, en die stil maken. Ik noem een paar woorden uit gebed nummer 32: ‘Heer, onze God, wij treden … voor U met de vraag uit ons hart ons in U op te nemen, ons dus geen rust te gunnen, totdat wij het aannemen om in U tot rust te komen.’

Balsem is een mengsel van heerlijk ruikende, olieachtige en harshoudende stoffen, meestal uit de familie van de balsembomen. Het wordt vaak gebruikt in reukwerk en parfums en is heel erg kostbaar. Denk aan de koningin van Scheba, die balsemolie meenam voor koning Salomo. Of aan Esther die zes maanden met balsemolie werd gemasseerd, voor ze voor koning Ahasveros mocht verschijnen.

Het is ook een van de ingrediënten van het reukwerk en de heilige zalfolie die in de tabernakel werden gebruikt.

Balsem van Gilead is een speciale balsem, die bekend staat om zijn geneeskrachtige werking. Daarvan lezen we bijvoorbeeld in het verhaal over Jozef, die verkocht werd naar Egypte. De Ismaëlitische kooplieden hadden deze balsem bij zich.

Beste zussen en broers, graag neem ik u mee door de onderwerpen die de eerste vergaderweek van de generale synode zijn besproken. Laat ik mij eerst even voorstellen, mijn naam is Wim Hijmissen lid van Kerkgemeenschap Het Anker in Lelystad, een samenwerkingsgemeente van NGK en CGK die ruim 47 jaar geleden is ontstaan. Ik ben getrouwd met Anja, samen ouders van vijf kinderen en inmiddels elf kleinkinderen.

Voor mij is het de eerste keer dat ik ben afgevaardigd naar de synode en vind het best een beetje spannend. Waarom? Omdat er onderwerpen op tafel komen die menselijkerwijs gesproken het voortbestaan van ons kerkverband raken dan wel de beleidsvrijheid van de plaatselijke gemeenten beïnvloeden.

Livestream

Voor de eerste keer kunt u thuis via een livestream meeluisteren en -kijken naar de synodevergaderingen. Voor ons als synodeleden ook spannend, het is nieuw: moet wel iedereen weten wat ik vind? Maar als u naar Nunspeet komt, bent u ook van harte welkom en kunt u de beraadslagingen ook live bijwonen. We menen met de livestream alle leden van ons kerkverband van noord tot zuid van dienst te zijn.

We zijn de eerste vergaderweek, die duurde van dinsdag 12 november tot en met vrijdag 15 november, begonnen met een korte meditatie door onze broer ouderling T. van Staveren aan de hand van Daniël 12. Na deze meditatie zijn we in acht groepen uiteengegaan om door te praten over wat in vers 10 staat: Velen zullen zich laten reinigen en zuiveren en louteren, maar de goddelozen zullen goddeloos handelen; en geen der goddelozen zal het verstaan, maar de verstandigen zullen het verstaan. Wat betekenen voor ons persoonlijk de woorden reinigen, zuiveren en louteren? In ons groepje hebben we hier van hart tot hart over door kunnen spreken. Het was goed om zo de vergaderweek te beginnen.

Een hele ontwikkeling. Dat is wat dominee Piet de Jong schetst in dit boek dat hij zelf karakteriseert als een snelle blik achterwaarts. Hij vertelt over zijn leven, zijn geloofsontwikkeling, en zijn theologische ontdekkingstocht. Beginnend in Zeeland, als kind luisterend naar de preken die hij hoorde in het schuurkerkje van de Gereformeerde Gemeente te Zoutelande, en verdergaand via Middelburg naar Utrecht waar hij theologie ging studeren en de overstap maakte naar de toenmalige Hervormde kerk, neemt hij zijn lezers mee in zijn gang door het leven. Hij vertelt boeiend en al lezend ga je hem zien – en leer je hem meer en meer kennen – als een man die diep geraakt is door het evangelie en die in zijn jaren als predikant steeds weer op zoek was naar de manier waarop dat evangelie aan de man moest worden gebracht.

 

Brandt Jean bood de politieagente, Amber Guyger, die werd veroordeeld vanwege moord op zijn broer Botham Jean, vergeving aan. Dit aanbod werd aanvaard, en er volgde een omhelzing. Zo bereikte vergevingsgezindheid haar doel. Daardoor kon er een proces van herstel op gang komen.

 

Overal waar berouw is en vergeving wordt geschonken, of waar eerst het aanbod van vergeving wordt gedaan en daarna berouw volgt, is een nieuw begin mogelijk. Bij oprecht berouw zal de dader dan ook bereid zijn al het mogelijke te doen om wat kapotgemaakt is, heel te maken, voor zover dat ooit helemaal mogelijk is.

 

Commentaar

  • Israëlzondag 2024-10-11 17:20:39

    Afgelopen zondag is in veel kerken aandacht besteed aan de bijzondere band van ons als...

  • Ver van ons bed 2024-09-27 17:32:11

    Een korte zoektocht op het internet leert me dat er ooit een programma op de televisie was, dat de...

  • Laatste en eerste 2024-09-14 09:19:44

    Dit is mijn zesenveertigste en laatste commentaar voor dit mooie Kerkblad voor het Noorden. Na...

  • Horrorgezinnen 2024-08-31 08:28:17

    Wat een pijnlijke vertoning op de onlangs gehouden democratische conventie in Chicago. Niet ver...