Op vrijdag 2 oktober hoopt ds. M.J. (Maarten) Kater door ds. J.
Westerink bevestigd te worden tot predikant in de kleine gemeente St.
Jansklooster. In dezelfde dienst zal ds. Kater als dienaar van God in
deze gemeente beginnen. In het noorden kennen we hem weinig en daarom
is het goed om middels dit interview hem en zijn gezin voor te stellen.
Wie zijn de Katers?
Ik ben geboren in Klaaswaal op 18 december 1962 en daarna getogen in
Middelharnis vanaf mijn vierde levensjaar. Dat is de gemeente die voor
mij en voor mijn vrouw Jacqueline onze ?moedergemeente? geweest is.
Jacqueline zat eerst jaren voor me in de kerk en dan ineens ?zie? je
wat, dat onweerstaanbaar is....
Na de middelbare schooltijd stond ik met een jaar voor de klas om
wiskunde te geven. Lesgeven en het omgaan met jongeren is het op ??n na
mooiste werk. Toen de roeping tot het ambt onweerstaanbaar werd, zijn
we in 1990 verhuisd naar Nijkerk met het oog op de studie aan de TUA.
Inmiddels waren er twee jonge Katertjes bijgekomen, een dochter en
zoon. Door de verandering van studieopzet werd bekend dat het geen 4 ?
jaar, maar 6 jaar studie zou worden. Het college van hoogleraren is
toen uitermate welwillend geweest om me toe te staan - door wat harder
te werken - nog met de laatste ?oude lichting? mee te mogen doen.
Zodoende werd de studie een jaar korter.
Vervolgens heb ik het beroep naar de gemeente van Zeist mogen aannemen
en daar hebben we als gezin een mooie tijd gehad. Ons gezin is gegroeid
met een vijftal kinderen. Onze oudste dochter is enkele jaren geleden
getrouwd en inmiddels zijn we opa en oma (dat klinkt alsof je oud bent,
maar wat is dat mooi....). Onze vier jongens zijn prachtkerels waar we
blij mee zijn. De oudste twee studeren inmiddels aan de VU, de
daaropvolgende zit in de 3e van het lyceum en de jongste dobbert nog
een jaar op de basisschool. Verder waren we mei jl. 25 jaar getrouwd.
Toen ik in Zeist begon, had ik het voorrecht in de kerkenraad en in de
gemeente broeders te ontmoeten die thuis waren in de Schriften, veel
liefde hadden tot de Heere en Zijn dienst en levenswijsheid verzameld
hadden. Daar denk ik met dankbaarheid aan terug. Verder typeert men
mijn werk daar als ?onderwijzend?. Naast de prediking is te denken aan
het geven van vervolgcatechisatie, een cursus Geestelijke Vorming
(interkerkelijk).
Lees meer: Liefde voor Gods Woord en voor de kerk van Christus
God leren kennen. Volgens de gereformeerde belijdenis (artikel 2 van de
Nederlandse Geloofsbelijdenis) zijn daar twee middelen voor. De eerste
is de schepping, onderhouding en regering van de wereld en de tweede is
het Woord van God. God leren kennen door de schepping door goed te
kijken, daarover gaan deze drie artikelen. Het vorige artikel ging over
een fictief praktijkvoorbeeld, dit artikel gaat over Bijbelse
voorbeelden.
De meeste mensen zullen bij het boek Job als eerste aan ?het lijden?
denken. Job die alles kwijtraakte in zijn leven, zijn gezondheid, zijn
kinderen en al zijn bezittingen. Maar aan het eind van het boek Job
lezen we dat hij door God rijk gezegend wordt en dat hij rijker wordt
dan hij ooit was geweest. Veel mensen zullen dit wellicht ook de
ommekeer in het boek Job vinden, dat Job weer gezond en weer rijk
gezegend wordt. Persoonlijk vind ik het vers dat ik in het eerste
artikel citeerde de ommekeer in het boek Job, Job 42:5 eerder had ik
slechts van U gehoord, maar nu heb ik U met eigen ogen gezien. Wat is
dat een geweldige belijdenis van Job. Doordat Job van God een
rondleiding (met woorden) in zijn geweldige schepping heeft gekregen,
zegt Job dit, nu heb ik U met eigen ogen gezien. Geweldig, vindt u ook
niet?
Ik leer van God en van Job dat goed kijken, het goed bestuderen van de
schepping een prima middel is om God te leren kennen en om onder de
indruk te raken van Gods almacht.
Lees meer: God leren kennen in de schepping (2)
God leren kennen. Volgens de gereformeerde belijdenis zijn daar twee
middelen voor. Lees artikel 2 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis er
maar op na. De eerste is de schepping, onderhouding en regering van de
wereld en de tweede is het Woord van God. God leren kennen door goed
naar de schepping te kijken, daarover zal het gaan in drie artikelen.
Dit eerste artikel gaat over een fictief praktijkvoorbeeld. Het tweede
gaat over Bijbelse voorbeelden en in het derde artikel komt de
verhouding tussen die twee middelen, de schepping en het Woord, aan bod.
Stelt u zich het volgende eens voor.
Het is herfst, een mooie en vroege zondagmorgen. Een strakblauwe lucht,
een beetje grondmist, het is helder en koud. In het dorpje ?s
Heerenberg gaat in de plaatselijke kerk die ochtend dominee Kijk in de
Vegte voor. De dienst begint zoals gebruikelijk; de gemeente is een
moment stil en krijgt daarna votum en groet te horen en er wordt
gezongen, deze keer een aantal verzen uit Psalm 19 over de hemel en het
heelal. Ds. Kijk in de Vegte leest een deel uit Psalm 104, over de
schepping. En ook een stukje uit het boek Job, over de rondleiding (in
woorden) die Job van God krijgt.
Lees meer: God leren kennen in de schepping (1)
In dit Calvijnjaar heeft al een eindeloze reeks publicaties, lezingen,
conferenties en tentoon-stellingen stilgestaan bij alle verschillende
onderdelen van de theologie en de betekenis van Calvijn. Afgelopen
zaterdag kwam daar de jaarlijkse schooldag in Apeldoorn nog bij. De
hele dag stond in het teken van de reformator. Het thema: Calvijn ? wat
heeft hij ons nog te zeg-gen?
De dag werd geopend door prof.dr. H.G.L. Peels die stilstond bij Exodus
27: 20.21. God geeft opdracht om dag en nacht licht te laten branden in
de tent der samenkomst en daarvoor gebruikt Hij Zijn dienaren. Vandaag
de dag worden op de TUA dienaren van de Here opgeleid die in een andere
context dezelfde taak krijgen: het licht van Gods Woord laten schijnen
over onze samenleving. Hierna volgden de wetenswaardigheden van een
jaar TUA.
Gebed bij Calvijn
Drs. A. Huijgen ging in een lezing in op Calvijn en het gebed. Calvijn
schrijft over het gebed in de Institutie, deel III, hoofdstuk 20. Daar
zijn vier regels te vinden die volgens Calvijn bij een ?recht gebed?
horen: diepe eerbied, een goede hartsgesteldheid, ootmoedig bij de Here
komen om genade en bidden in zekerheid en met vrijmoedigheid.
Daarnaast speelt het beloftebegrip volgens Calvijn een grote rol in het
gebed: het gebed richt zich op Gods beloften en Gods beloften roepen om
het gebed. De biddende mens gaat ver-trouwelijk om met de Here. God
hoort het gebed en het draagt vrucht. Maar we weten niet altijd hoe.
Lees meer: Houdt vast wat gij hebt
Binnen de kerken is een verschuiving zichtbaar van ?klassiek? pastoraat
naar vormen waarin de ouderling vooral het pastoraat van anderen
coördineert. Pastoraat komt steeds meer bij gemeenteleden zelf te
liggen .
Met het begrip pastoraat wordt aangegeven, dat iemand geestelijke
verzorging krijgt, van oudsher van een geestelijke. Verder zijn er
specifieke vormen van pastoraat, zoals studenten- of stadspastoraat,
gevangenispastoraat en ziekenhuispastoraat. Een andere term voor
pastoraat is herderlijke zorg; een pastor is een herder
Uit mijn jeugd
Nog levendig herinner ik mij hoe in mijn kinderjaren de jaarlijkse
huisbezoeken werden afgekondigd in de ochtenddienst vlak voor de
collecte: ?Dinsdagavond huisbezoek om zeven uur bij de familie S.
Sijtsma, acht uur bij ?om negen uur bij ? . Het was afwachten, wie er
kwamen. De dominee met een ouderling, of twee ouderlingen. Om zeven uur
zaten we dan allemaal keurig en in spanning klaar. Vanaf een jaar of
acht moesten wij er gewoon bij zijn. Van de inhoud van deze gesprekken
is mij bijgebleven, dat ons gevraagd werd naar school, club en
catechese. Met mijn ouders spraken ze over het weer, de agrarische
sector, of de preken naar tevredenheid waren en tenslotte of mijn
ouders nog iets te vragen hadden. Dan werd er een gedeelte uit de
Bijbel gelezen en een gebed uitgesproken. Om acht uur vertrok men naar
de volgende. En verder? Je moest al heel ernstig ziek zijn, of er met
catechisatie zijn uitgestuurd, maar anders zag je geen ouderling of
predikant. Dit was toen in mijn beleving pastoraat. Pastoraat stond dus
gelijk aan huisbezoek.
Lees meer: Verandering in het pastoraat