Hoeveel mag je verwachten van een gebed om genezing? Ik hoor in
gesprekken met christenen de meest uiteenlopende antwoorden op die
vraag.
Aan de ene kant pleiten sommigen voor de uiterste terughoudendheid. Zij
betwijfelen zelfs de zin van het bidden om genezing, onder de indruk
als zij zijn van de wetmatigheden in de natuur, ook als het gaat om
ziekte en gezondheid. Naar hun gevoel moet je niet van God verwachten
dat Hij om zo te zeggen inbreekt in die natuurlijke processen. Het
gebed voor zieken zou zich naar hun mening niet moeten richten op
genezing, maar eerder op het aannemen van een goede levenshouding.
Aan de andere kant is er zo iets als de herontdekking van het gebed om
genezing. Die is te vinden bij christenen, die er juist van onder de
indruk zijn gekomen dat God nog altijd wonderen doet. Zij vinden dat we
in de kerk vaak niet vurig genoeg bidden voor de zieken. Gestimuleerd
door getuigenissen over gebedsgenezing, zijn hun verwachtingen bij het
gebed om genezing hooggespannen. Sommigen opperen, dat we van de Here
God misschien wel minder ontvangen dan Hij wil geven, door een te
bescheiden of zelfs berustende houding.
Lees meer: Gebed en genezing (1)
Nog enkele weken en dan is het zover. Voor het eerst zal het World
Congress of Families plaatsvinden in Nederland. Dat is dankzij de inzet
van Prisma, Woord en Daad, Stichting De Hoop/Chris, Vereniging Groot
Gezin en het Landelijk Netwerk voor Ouderorganisaties.
Op dit congres zoeken we een antwoord op allerlei vragen waarmee
gezinnen zich geconfronteerd zien. Wat is de invloed van moderne media
op onze kinderen? Hoe gaan we daar in de opvoeding mee om? Wat kunnen
we doen om de positie van huwelijk en gezin in de samenleving te
versterken? Hoe voorkomen we dat arbeidsdruk de belangen van ouders en
kinderen gaat schaden? Wat kunnen we doen om kwetsbare gezinnen in
ontwikkelingslanden te versterken? Waar liggen op dit moment de fronten
als het gaat om de beschermwaardigheid van het leven?
Om de paar jaar vindt het World Congress of Families plaats, telkens in
een ander land. Het congres wil steun bieden aan de positie van het
gezin in moderne samenlevingen. We doen dat met mensen met
verschillende religieuze, culturele, etnische en politieke
achtergronden. Die echter met elkaar delen hun geloof in de kracht van
het gezin als basis voor de samenleving.
Lees meer: Uniek gezinscongres in Nederland!
Weer een boek over wondergenezingen, dacht ik bij het boek van dr. Brad
Burke: Doet God nog steeds wonderen? Maar dit boek is anders dan de
meeste boeken die ik over gebedsgene-zing las.
Burkes boek is vertaald door Linda Schouwstra, uitgegeven bij Voorhoeve in Kampen, ISBN 978 90 297 1912 4, prijs van ? 18,90.
Burke is arts en gelooft in God en zijn macht, ook in zijn macht om te
genezen. Hij gelooft zeker dat Jezus de wonderen deed die in het NT
zijn beschreven. Vanuit de Bijbel definieert hij een wonder als een
buitengewone gebeurtenis die God via mensenhanden tot stand heeft
gebracht, een gebeurtenis die niet te verklaren is door natuurlijke
krachten.
Doel van dit boek
Wondergenezingen bekeken door een arts. Dat is de ondertitel van dit
boek. Want als gelovig medicus doet Burke onderzoek naar
wondergenezingen. Dat doet hij vanwege (groeiende) twijfel aan
wondergenezingen. In zijn onderzoek ontdekte hij over wondergenezingen
de waarheid die hij nuchter, mogelijk voor velen ontnuchterend, als
volgt omschrijft. Wij ver-moorden mensen door de illusie te stimuleren
dat wonderen gemeengoed zijn. We verscheuren doodzieke gelovigen als we
hen vertellen dat ze een wonder moeten verwachten. Hij weet wel dat
duizenden mensen in een genezingscampagne beter worden, maar dan
vrijwel allemaal door de aantoonbare wisselwerking tussen lichaam en
geest. Maar duizenden zieken die er het slechtst aan toe zijn, verlaten
genezingsdiensten zonder wonder. De negatieve emoties die hieruit
voortvloeien, maken hen alleen maar zieker. Burke vermoedt zelfs dat
gebedsgenezers verantwoordelijk zijn voor meer ziekte en dood met hun
wondersuggesties en ?verwacht-uw-genezing-ideologie?.
Lees meer: Een dokter onderzoekt wondergenezingen
Dit is het tweede artikel waarin de lezing wordt weergegeven die prof.
W.H. Velema onlangs in het ziekenhuis de Sionsberg in Dokkum hield over
omgaan met het lijden.
Reacties van mensen kunnen het lijden verlichten, maar ook verzwaren.
In het lijden komt de vraag op, die soms zelfs centraal staat:
- O God, waarom bespaart U het mij niet?
- Waarom moet ik zo veel pijn hebben?
- Waarom brengt U op ons gebed geen keer ten goede?
- Waarom moet ik er zo zwaar en zo diep onderdoor?
Deze vragen vinden we in gevarieerde bewoordingen ook in de Bijbel,
o.a. in de Psalmen en in het boek Job. Ze mogen gesteld worden vanuit
het geprangde hart. Ze zijn menselijk, be-grijpelijk. God begrijpt ze
ook. Of Hij er blij mee is? Hij doet Zijn oren, ogen en hart er niet
voor dicht. Ik denk aan die geweldige woorden uit Hebree?n 4:15,16:
"Want wij hebben geen hogepriester die geen medelijden kan hebben met
onze zwakheden, maar Een Die in alles is verzocht op gelijke wijze als
wij, maar zonder zonde." Met als conclusie: "Laten wij dan met
vrijmoedigheid toegaan tot de troon van de genade, opdat wij
barmhartigheid verkrijgen en genade vinden om geholpen te worden op het
juiste tijdstip," De uitdrukking impliceert twee dingen: op tijd en op
maat, zoals wij spreken over zorg op maat.
Lees meer: Omgaan met het lijden (2)
Onlangs hield prof. W.H. Velema in het ziekenhuis de Sionsberg in
Dokkum een lezing over: ?Omgaan met het lijden?. De tekst werd
aangeboden om deze lezing voor een blijvend actueel onderwerp in het
Kerkblad te plaatsen. Dat gebeurt in twee afleveringen.
Over dit onderwerp spreek ik uit eigen ervaring. In 1997 kreeg mijn
vrouw een herseninfarct. Daarvan herstelde zij redelijk. Maar in 2001
werd ze ziek door longemfyseem. Ik heb toen mijn werk aan de kant
gelegd en voor haar gezorgd, totdat zij twee maanden voor haar dood in
het Zonnehuis in Beekbergen moest worden opgenomen. Zij stierf in
februari 2004.
Begeleiden
Het onderwerp bestrijkt een breed terrein. Men kan immers denken aan
somatisch en psy-chisch lijden en aan de geestelijke kant van het
lijden.
We moeten bij dit onderwerp niet alleen denken aan hen die lijden, maar
ook aan hen die lij-denden begeleiden of helpen. Begeleiders doen dat
vanuit een specialisme, hetzij vanuit medi-sche of verpleegkundige
deskundigheid.
Maar bezoekers kan men ook begeleiders noemen, zij het op een andere
manier, vanuit de familie, de vriendenkring, de kerkelijke gemeente of
de buurt. Hoe dan ook, zij zijn er op hun eigen manier bij betrokken.
Het is dus een thema met een breed spectrum.
Lees meer: Omgaan met het lijden (1)