{mosimage}Het was de eerste keer dat we kanselruil hadden. ’s Morgens ging de
‘eigen’ predikant voor. Hij hield een indringende preek over de eenheid
van allen die van Christus zijn. Een broeder die moeite had om ’s middag
weer naar de kerk te gaan omdat dan de vrijgemaakte predikant zou
voorgaan, voelde dat hij niet uit die dienst mocht wegblijven. Hij ging
dus toch. En hij was onder de indruk van de preek. De eerbied waarmee
het Woord gebracht werd. En weer: een dienst waarin echt zijn Heer
centraal stond.
In de tijd dat ik in Kampen studeerde kregen we eens een uitnodiging van
de studenten uit Apeldoorn om bij hen op bezoek te komen. We spraken
over de vraag of we wel op die uitnodiging in konden gaan. We gingen. En
het was goed.
Maar dat we gingen sprak dus niet vanzelf.
Het was in die zelfde tijd dat binnen de vrijgemaakte kerken over de CGK
wel gesproken werd als ‘scheurkerken’, omdat ze bij de Vereniging van
1892 op zichzelf waren gebleven. Omgekeerd werd binnen de CGK wel
gedacht: vrijgemaakten denken dat alleen zij (en zij dan ook allemaal)
behouden worden. En dat er binnen de GKv eenzijdig en oppervlakkig
gepreekt werd.
Stevige oordelen over elkaar. En als je zo over elkaar denkt en spreekt, dan is de kloof groot.
Lees meer: CGK en GKv: welk beeld hebben wij van elkaar?
Op donderdag 14 april jongstleden waren ze allemaal naar Groningen
gekomen: de broeders die vanuit de vier noordelijke classes van ons
kerkverband met last en volmacht waren afgevaardigd. De particuliere
synode van het Noorden (PS van het Noorden) vergaderde op die dag in de
Maranathakerk van Groningen. Onder leiding van ds. J. Bosch zetten we
ons om 9.30 uur aan het werk, waarbij ds. A. Huijgen alles wat
toekomstige generaties moeten weten opschreef in de notulen.
Het werk vlotte in een hoog tempo, aangezien het dit jaar een
vergadering van de particuliere synode betrof die volgde op een
vergadering van de generale synode. Op zo’n vergadering is er gewoonlijk
niet echt veel aan de orde, omdat de breedste vergadering net geweest
is: daar zijn de meest uitvoerige rapporten van de verschillende
deputaatschappen aan de orde geweest en de tijd na de sluiting van de
generale synode is zo kort dat er ook niet al te veel nieuwe
ontwikkelingen waarover verslag moet worden uitgebracht te verwachten
zijn. Om die reden kon de agenda in korte tijd worden afgewerkt; er
waren op een enkel punt na geen bijzonderheden die besproken dienden te
worden.
Lees meer: Een kalme vergadering!
{mosimage}In het vorige artikel is aangegeven dat het evangelie van Matteüs nadruk
legt op gehoorzaamheid aan geboden. Dat artikel eindigde met de
bergrede, waarin Jezus kritiek geeft op de lakse uitleg van zijn
tijdgenoten van oudtestamentische bepalingen. Zijn discipelen leert Hij
dat hun gerechtigheid overvloediger moet zijn dan die van de
schriftgeleerden en Farizeeën.
In het evangelie van Matteüs komt Jezus naar voren als een tweede Mozes.
Dat blijkt reeds in zijn bergrede. Zoals Mozes bij de berg Sinaï het
volk Israël de wet gaf, onderwijst Jezus vanaf een berg het nieuwe volk
van God. Ook andere momenten uit het evangelie verwijzen naar Mozes.
Daarbij kunnen we denken aan Jezus' vlucht naar Egypte, zijn terugkeer
en de geschiedenis van de verzoeking in de woestijn die veertig dagen en
nachten duurde. Het gelaat van Mozes straalde toen hij van de berg
afdaalde. Ook het gelaat van Jezus straalde bij zijn verheerlijking op
de berg.
Lees meer: Onderhouden wat Jezus bevolen heeft
{mosimage}Gerjanne trompert heeft psychologie gestudeerd in Nijmegen en werkt nu
een aantal maanden in het buitenland om ervaring op te doen die ze na
deze periode kan gebruiken bij haar werk in Nederland. Bovendien wil ze
haar kennis inzetten bij projecten om op die manier een bijdrage te
leveren aan verbeterde leefomstandigheden van de mensen.
Sucre (Bolivia), 20 april (vandaag ben ik 23 jaar geworden!)
Met een 2-weekse vakantie in Peru met mijn vriend en zusje, heb ik mijn periode in Peru afgesloten.
Van 10 april tot 5 juni verblijf ik in Sucre, de hoofdstad van Bolivia.
Een nieuw avontuur met een nieuwe woonplaats, nieuwe mensen en een nieuw project.
Ik ga de komende weken werken in een project met 50 jongens in de leeftijd van 8-16 jaar.
Om een indruk te geven van het project waarin ik de komende weken ga
werken, heb ik een zogenaamde brief geschreven aan een van de jongens
van het project.
Lees meer: Gerjanne in Zuid-Amerika (3)
Komt toch en laat ons tezamen richten, zegt de HERE; al waren uw zonden
als scharlaken, zij zullen wit worden als sneeuw; al waren zij rood als
karmozijn, zij zullen worden als witte wol.
Jesaja 1:18
Bij de profeet Jesaja zijn teksten te vinden die Gods genade op een
indrukwekkende wijze onder woorden brengen. Daarom wordt deze profeet de
evangelist onder de profeten ge-noemd.
Jesaja 1:18 vond ik daarvan altijd een treffend voorbeeld. En niet
alleen ik. Heel vaak wordt deze tekst geciteerd. Met deze tekst lijkt de
oordeelsprofetie in Jesaja 1 verrassend te worden onderbroken door de
vergeving die door God, de Rechter wordt uitgesproken.
In gemeenten die de bundel Schriftberijmingen gebruiken, wordt vast vaak
lied 3, de berijming van dit vers, gezongen. Ik laat het hier volgen
voor wie het niet kent.
Lees meer: Worden uw zonden wit?