{mosimage}Een poosje geleden getuigde Yaneth van Jaarsveld van haar geloof. Ze
deed dit tijdens een dienst in de CGK van Groningen. Ze heeft een
bewogen leven achter zich. En ondanks het onrecht dat haar overkwam
mocht ze ontdekken dat God haar recht deed en dat er maar Eén is die
echt hoop geeft. De hoop van Pasen. Hieronder een weergave van haar
getuigenis. In haar eigen woorden.
Is de hoop van opstanding tegelijkertijd een onderdeel van God Zijn
gerechtigheid voor onze wereld? Want ik de Here, je God, grijp je
rechterhand vast, Die tot je zegt: ‘Vrees niet, Ik help je’.
Leven met geweld
Sommige levens van mensen verlopen erg gewelddadig en vol angst en
verdriet en niet te vergeten met voortdurende pijn. Bij sommige van deze
mensen is dit al aanwezig in hun vroegste jeugd, zo ook bij mij. Ik ben
geboren in Colombia (Zuid-Amerika) en afgestaan door mijn biologische
tienermoedertje. Opgegroeid in een pleeggezin waar elke dag zich
kenmerkte door bruut geweld op elke denkbare en ondenkbare wijze. Mijn
dagen bestonden uit pijn en nog meer pijn en het vasthouden aan de
gedachte dat elk moment ook een einde had en zien dat te overleven. Niks
meer en minder. Elke reactie had een sanctie tot gevolg dus ik was
gedegradeerd tot enkel een geconditioneerd “iets “.
Lees meer: Hopen als je onrecht overkomt
{mosimage}Ik zeg u: Maakt u vrienden met behulp van de onrechtvaardige Mammon,
opdat, wanneer deze u ontvalt, men u opneme in de eeuwige
tenten. Lucas 16:9
Met Lucas 16:9 besluit Jezus de gelijkenis van de onrechtvaardige
rentmeester, nadat Hij in vers 8 gezegd had: de heer prees de
onrechtvaardige rentmeester, dat hij met overleg gehandeld had, want de
kinderen dezer wereld gaan ten aanzien van hun geslacht met veel meer
overleg te werk dan de kinderen des lichts.
Wat vindt u van deze gelijkenis? Hoe kan de heer de rentmeester prijzen
en tot een voorbeeld stellen? Wie wordt met de heer bedoeld? De Heer
vertelt over een heer. Het prijzen van de heer wordt heel verschillend
uitgelegd. Volgens mij is uit vers 8 duidelijk dat de heer de
rentmeester alleen maar prijst omdat hij met overleg heeft gehandeld.
Van hem valt te leren dat wie slim is, aan zijn toekomst denkt.
De rentmeester krijgt te horen dat hij zal worden ontslagen. Dat is zijn
eigen schuld, want hij had het bezit van zijn heer verkwist en hij was
onrechtvaardig. Maar eerst moet hij verant-woording afleggen. Hij
gebruikt de tijd die hem nog gegeven wordt goed met het oog op de
toekomst.
Lees meer: Geld maakt gelukkig
{mosimage}Kiezen voor God. Is dat wel mogelijk? Het wordt een goede keuze genoemd:
wie kiest voor God en Christus ontvangt vergeving en eeuwig leven.
Dwaas daarentegen is wie zich van Hem afwendt. Maar hebben wij in dit
opzicht wel een keuzemogelijkheid?
Martin Luther (1483-1546) was daarin stellig: mensen hebben helemaal
geen keuzemogelijkheid in zaken die hun relatie tot God raken. Strikt
genomen kan alleen God in vrijheid kiezen. Een mens is altijd gebonden.
Hij is niets anders dan een trek- of rijdier tussen God en de duivel.
Dat dier is gebonden aan hem die het berijdt. Zit God erop, dan doet het
wat God wil. Zit Satan erop, dan doet het wat Satan wil. Het zijn de
berijders die met elkaar strijden om het bezit van het dier.
Zelf kiezen is ten aanzien van God niet mogelijk. Zijn wij gebonden aan
God, dan is elke keuze die wij maken een dienen van God. Zijn wij
gebonden aan de duivel, dan is elke keuze die wij maken een dienen van
de duivel. Daarom: kiezen is dienen. Anders ligt dat bij onze gewone
dagelijkse bezigheden. Daarin kunnen wij wel kiezen en vooruitgang
boeken. Dan kunnen we tot zekere goede werken komen en een zekere
gerechtigheid op politiek of moreel gebied. We mogen onszelf
keuzevrijheid toeschrijven met het oog op zaken die onder ons staan.
Lees meer: Kiezen is dienen
{mosimage}Steeds meer gemeenten zoeken naar een zinvolle invulling voor de
zogenaamde Stille Week – de week voorafgaande aan het paasfeest.
Wat is de bedoeling daarvan en hoe kun je de samenkomsten in deze week vorm geven?
Van dag tot dag
Al in de derde eeuw na Chr. werd de viering van twee Paasdagen
uitgebreid tot een hele week. Deze Stille Week – ook wel ‘goede week’,
‘heilige week’ of ‘grote week’ genoemd – is in het christendom de naam
geworden voor de week die begint met Palmzondag en eindigt op
Paaszaterdag.
Daarmee vormt de Stille Week tevens de afsluiting van de zogenaamde
Veertigdagentijd die voorafgaat aan de viering van het Paasfeest. In
deze week voor Pasen vallen Palmzondag, Witte Donderdag, Goede Vrijdag
en Stille Zaterdag.
Wanneer het Palmzondag is vieren we dat Jezus als de langverwachte
messiaanse Koning de heilige stad Jeruzalem wordt binnengebracht. Een
enthousiaste menigte plukt takken van de palmbomen en geeft Hem een
koninklijk onthaal (Matteüs 20:17-21:17; Marcus 10:32-11:11; Lucas
18:31-19:46; Johannes 12:12-19).
Lees meer: Stille Week