{mosimage}Het wemelt in de kerstgeschiedenis van de engelen, maar juist niet
rondom de kribbe. Christus werd in het donker geboren. Het vólk ziet
volgens de profetieën een groot licht. Dat vervult zich in Efratha’s
velden bij Bethlehem. Van Jozef en Maria wordt juist gezegd dat er geen
plaats is in de herberg. Dat ‘geen plaats’ heeft een diepe betekenis.
Geen plaats onder mensen. De Zoon des mensen heeft geen steen waarop Hij
zijn hoofd kan neerleggen. Tegelijk drukt dat ‘geen plaats’ ook iets
uit van verstoten te zijn uit de hemel. De schaduw van het kruis valt al
over de kribbe. De nacht van Bethlehem heeft al de donkerte van de drie
uur duisternis van Golgotha. Zo heeft Christus plaatsvervangend geleden
vanaf het begin van Zijn menswording.
Lees meer: Hemel en aarde verenigt tezaam
{mosimage}Vanuit een winters en prachtig verlicht Bordeaux, waardoor de prachtige
gevels langs de Garonne oplichten, zodat zelfs de UNESCO onder de indruk
raakte, willen we u iets schrijven over ons werk in de
evangelisatiepost van onze kerken waar we nu zo’n anderhalf jaar aan
verbonden zijn. Daarbij willen we u ook twee bijzondere verzoeken doen.
De kerkelijke gemeente waar Hetty en ik sinds augustus aan verbonden
zijn is een kleine evangelisatie-post in een belangrijke voorstad van
Bordeaux die, onder anderen, tot doel heeft een bevolking van zo’n
35.000 buurtgenoten het Goede Nieuws te verkondigen. Sinds dat de
gemeente in deze wijk een gewezen kapsalon huurt zoekt ze contacten te
leggen en drempels te verlagen.
In Frankrijk is ‘jeu de boules’ of ‘la pétanque’ een nationale sport…,
maar als je de fransen een sjoelbak voorzet raken ze zeer snel even
verknocht aan dit aloude Nederlandse gezinsspel als wij. Het heet hier
‘billard hollandais’ en in de Elzas bestaat zelfs een regionale
sjoelclub.
Lees meer: 30 stenen en een sjoelbak
{mosimage}Over engelverhalen van nu; Dr. André Mulder (134 blz. Uitgave in 2010 bij Uitgeverij Meinema, Zoetermeer)
Dr. Mulder is lector theologie en levensbeschouwing aan de Chr. Hogeschool Windesheim. Met op de achtergrond de belevingen van zijn Opa beschrijft Mulder belevingen van negen diverse mensen die een engelervaring hebben gehad. Sommigen hebben een christelijke (gereformeerde) opvoeding genoten, anderen hebben geen kerkelijke achtergrond. Hij rangschikt de verhalen onder zeven trefwoorden: situatie, gebeurtenis, gevolgen, andere ervaringen, communicatie, theologie en biografische notities. Op die manier kunnen de verhalen met elkaar worden vergeleken.
{mosimage}Door goede machten trouw en stil omgeven,
behoed, getroost, zo wonderlijk en klaar,
zo wil ik graag met u, mijn liefsten, leven,
en met u ingaan in het nieuwe jaar.
Wil nog de oude pijn ons hart vernielen,
drukt nog de last van 't leed dat ons beklemt,
o Heer, geef onze opgejaagde zielen
het heil waarvoor Gij zelf ons hebt bestemd.
{mosimage}Morgen is het alweer eerste kerstdag. Net de tijd van Advent achter ons,
de voorbereiding op Kerst. Nu is het dan tijd om feest te vieren. Het
feest van de geboorte van Jezus. Maar is het voor ons nog wel een feest,
wordt het niet soms een beetje sleur? Wat er allemaal omheen gebeurt is
voor iedereen een feestje: gezellig eten en drinken, mooie boom en ga
maar door. Maar zijn wij er nog wel blij mee dat Jezus op aarde is
gekomen, vieren we dat feest net zo als alles eromheen? We kennen nu zo
langzamerhand wel de verhalen. Was dat allemaal zo mooi daar? Een lief
kindje in een kribbe, een stel engelen die “Eer aan God in de hoogste
hemel” zaten te roepen en een stel wijzen uit het Oosten die even
gezellig langs dropten. Is dat Kerst, even dat verhaal met al die mooie
dingen oprakelen? Er even weer bij stil staan hoe bijzonder mooi dat
allemaal was, hoe makkelijk het eigenlijk ging…
Lees meer: Gods grote kerstcadeau