Dit jaar bestaat de theologische universiteit van onze kerken honderdvijfentwintig jaar. Ter gelegenheid daarvan is een gedenkboekje uitgegeven, geschreven en samengesteld door dr. Niels van Driel. Het boekje begint met een schets van het jaar 1894 en de oprichting van de 'eigen' theologische school. Het vertelt vervolgens in chronologische volgorde over belangrijke momenten uit de geschiedenis, en over mensen die in de loop van de jaren bij de universiteit betrokken waren. Aanvankelijk was de school (vanaf 1959 'hogeschool') alleen bedoeld voor de opleiding van predikanten voor onze kerken, eerst in Den Haag en vanaf 1919 in Apeldoorn. De functie van de huidige universiteit is veel breder dan de opleiding van predikanten. Sinds 1969 is Apeldoorn verrijkt met vrouwelijke studenten. Er is momenteel een grote verscheidenheid aan studenten en aan beroepsmogelijkheden. De TUA heeft nu ook een internationale dimensie. Uit het boekje spreekt dankbaarheid voor wat God in de universiteit ons heeft geschonken.

Dit is een prachtige studie die het resultaat is van een uniek samenwerkingsproject. Nederlandssprekende en Duitstalige protestantse nieuwtestamentici, werkzaam aan theologische opleidingen in Nederland en Duitsland, België, Engeland en Zwitserland schreven dit handboek voor theologen en andere bijbellezers. Het boek is zowel in het Duits als in het Nederlands verschenen.

Alle auteurs zien de Bijbel als het woord van God. Hij openbaart zich in de geschiedenis, met in het middelpunt Jezus Christus als Messias van Israël en Redder van de wereld. Gods openbaring is heilshistorie, een onomkeerbare geschiedenis: schepping > zondeval > verlossing > voleinding > herschepping. Vanuit dit gemeenschappelijk uitganspunt hebben achttien auteurs een bijdrage aan dit boek geleverd.

Het is nogal een uitdagende titel, en misschien schrikt een lezer ervan. Maar het duidt wel precies de vraag aan die in het Noorden (maar ook elders) soms opborrelt wanneer men de lijst leest van voorgangers in de kerkdiensten. Vroeger  was dat overzichtelijk: de ‘eigen’ dominees, en zo nu en dan een broeder die speciale gaven had om voor te gaan in de kerken. En nu? Je leest zóveel onbekende namen, en je kunt ze lang niet altijd thuisbrengen. Hoe zit dat toch? En aan de koffietafel valt dan dat lelijke woord dat ik dan toch maar vervolgens op de leestafel leg. Dan is de vraag maar helder.

Evangelisten

In de zogenaamde zendingsgemeenten (waar in het Noorden de gemeente ‘Assen zoekt’ een voorbeeld van is) kunnen evangelisten worden aangesteld. Soms dient ook een predikant een dergelijke gemeente. Dat moet dan wel een broeder zijn die een speciale gave heeft om mensen aan te spreken die de binding met het christelijk geloof hebben verloren, of daar nog nooit mee in aanraking zijn gekomen. Het gaat immers om het dienen als ‘pionier en opbouwwerker voor het stichten van opbouwen van zendingsgemeenten’ (art. 4 lid 6 K.O.). Daarvan is ds. P.J. den Hertog een voorbeeld, die indertijd van Groningen naar Zaandam ging. Ook kan men denken aan de GKv-er ds. H.M. Veurink die als evangelist zijn opvolger daar werd.

Zwangere vrouwen kunnen zonder al teveel moeite een NIP-test verkrijgen. NIPT staat voor: Niet-invasieve prenatale test. Al in een vroeg stadium van de zwangerschap kan men te weten komen of de foetus een genetische afwijking heeft, bijvoorbeeld het syndroom van Down, Edwards of Patau.

 

Maar kan genetische manipulatie misschien ook voorkomen dat iemand zo'n afwijking krijgt? Genetische manipulatie is al langer mogelijk: dit gaat van het klonen van schapen tot het genetisch veranderen van genen die ziekten tot gevolg hebben. Kan dit ook voor mensen betekenis hebben?

 

Elke nacht om twee uur stapt hij op zijn fiets. Ze noemen hem in Tilburg de ‘broodpater’. Gerrit Poels is inmiddels negentig jaar oud. Lang geleden is hij – om de liefde – uitgetreden als priester.

 

Elke nacht, 365 dagen in het jaar, fietst hij bij nacht en ontij over de nog stille straten van Tilburg en omgeving om ongezien brood aan een deurknop te hangen of over het balkon van een flat te gooien. ‘Hongerlijers’ noemt hij zijn klanten. Inmiddels staan er meer dan 650 armen ingeschreven bij zijn stichting Broodnodig en zijn er tientallen vrijwilligers die de ‘broodpater’ ondersteunen met zijn levenswerk.

 

Commentaar

  • Israëlzondag 2024-10-11 17:20:39

    Afgelopen zondag is in veel kerken aandacht besteed aan de bijzondere band van ons als...

  • Ver van ons bed 2024-09-27 17:32:11

    Een korte zoektocht op het internet leert me dat er ooit een programma op de televisie was, dat de...

  • Laatste en eerste 2024-09-14 09:19:44

    Dit is mijn zesenveertigste en laatste commentaar voor dit mooie Kerkblad voor het Noorden. Na...

  • Horrorgezinnen 2024-08-31 08:28:17

    Wat een pijnlijke vertoning op de onlangs gehouden democratische conventie in Chicago. Niet ver...