Om maar meteen aan te geven: Ik doe niets af aan de ernst van de situatie. We leven mee met allen die getroffen zijn door deze pandemie, vooral daar waar rouw in de familiekring is ontstaan.

Echter, het is ook wel boeiend om als verre kijker de blik te slaan op het effect in de kerken en de gezinnen tijdens de periode van gemeenschappelijke onthouding.

Op maar een paar plaatsen in de Bijbel lezen we over ‘bittere kruiden’. De schrijver van Klaagliederen klaagt in hoofdstuk 3,15: Hij verzadigt mij met bittere kruiden, hij geeft me alsem te drinken in overvloed.

Toen de Israëlieten zich klaarmaakten om te vertrekken uit Egypte, kregen ze nauwkeurige voorschriften hoe ze Pesach moesten vieren, het feest van de uittocht. Ze moesten een lam of een bokje slachten en roosteren, dat moesten ze eten met ongedesemd  brood en bittere kruiden. En elk jaar op de tiende van de eerste maand, de maand Nisan, moesten ze dat feest opnieuw vieren. Het is duidelijk dat deze kruiden een symbolische betekenis hebben. In Klaagliederen is het een bittere klacht van een mens naar God. Bij de uittocht uit Egypte een herinnering aan de bittere verdrukking, aan de jaren van slavernij.

Kookdominee Han Wilmink heeft voor de Veertigdagentijd een aantal smakelijke vleesloze recepten bijeengebracht in zijn boek Koken met Passie. Voor de vierde zondag kiest hij onder andere een recept van zwarte ogenboontjes, omdat de evangelielezing gaat over de genezing van een blinde. Het licht van Gods liefde ga je zien als je zicht krijgt op Jezus. Dat zien is een proces. Net als bij de blindgeborene: van: de mens Jezus, via: Hij is een profeet, naar de belijdenis: Jezus komt van God. Daarin staat de blinde die het licht heeft gezien model voor de christelijke gemeente om getuige te zijn van Hem die het licht is, Jezus Christus. 

Op zondag 22 maart wordt ds. Wim-kees van Slooten bevestigd en doet hij intrede in de CGK NGK Groningen Haren. Hij mag de nieuwe wijkpredikant worden van de Jeruzalemkerk in Groningen-centrum. Het is de gewoonte om ‘nieuwe’ predikanten te vragen of ze zichzelf en hun gezin willen voorstellen in ons blad. Nu is hij in de classis al bijna zeven jaar bekend als predikant van Mussel, toch hebben we hem een aantal vragen gesteld.

 

Johannes Calvijn stond aan de wieg van het gereformeerd protestantisme. We mogen hem niet vergeten, uit dankbaarheid. Maar ook omdat we nog steeds onze winst kunnen doen met zijn wijsheid, en kunnen leren van zijn inzicht in het geheimenis van het geloof.

 

Vorig jaar zijn vertaalde teksten van Calvijn bijeengebracht in een set van twee dikke boeken: in totaal negenenvijftig preken, brieven en fragmenten uit boeken. Aan dit project werkten zesentwintig vertalers mee. De teksten zijn gerangschikt onder de volgende kopjes: Bijbel, Preken, Leer, Praktijk, Polemiek, Brieven. Prof. dr. H.J. Selderhuis heeft een totaaloverzicht willen geven van de verschillende genres en thema's in het werk van Calvijn, en daarbij teksten uitgekozen die volgens hem relevant zijn voor kerk en theologie vandaag.

 

Commentaar

  • Storm in de CGK 2025-07-04 17:44:42

    De afgelopen jaren en zeker de afgelopen maanden en weken zijn voor onze Christelijke...

  • Hellend vlak 2025-06-21 09:25:10

    Net als veel anderen denk ik met weemoed terug aan vroegere tijden. Binnenkort word ik...

  • Zien en zijn 2025-06-07 08:46:46

    Ik worstel ermee. Onlangs hoorde ik twee uitdrukkingen die me sindsdien bezighouden. Het ging over...

  • Eeuwig dankbaar 2025-05-24 07:16:04

    Doetinchem heeft zich mooi op de kaart gezet. Dit jaar vierde koning Willem-Alexander zijn...