Nee, het is geen eindstand van een voetbalmatch, hoewel dat een interessante pot geweest moet zijn. Veel doelpunten, maar geen overwinnaar.

Eens, tijdens een jeugddienst, vroeg de predikant aan de jongeren: 'Wie heeft er een smartphone bij zich?' Vrijwel iedereen stak een hand op. 'OK,' zei hij, 'wie wil er het Whatsappadres van Jezus?' Het werd doodstil. Wat moet je nou met zo’n vraag. Langzaam, wat weifelend, kwamen er toch wat handen in de lucht. Was het een grap? Dit kon toch niet. 'OK,' zei hij, 'vul maar in bij je contacten: contactpersoon: Jezus. Adres: Hemel. Beroep: Verlosser. Bijzonderheden: Zoon van God. Nummer: vijf-vijf.'

 

Gedichten en gebeden in de gevangenis

In 2020 vieren we dat er vijfenzeventig jaar geleden een einde aan de Tweede Wereldoorlog kwam. Het is ook vijfenzeventig jaar geleden dat Dietrich Bonhoeffer stierf aan de galg. Met het oog daarop verscheen een bundel met gedichten en gebeden van deze predikant en bestrijder van de nazi’s.

De laatste twee jaar van zijn leven bracht Bonhoeffer door in verschillende  gevangenissen, vanwege zijn medewerking aan de aanslag op Hitler. Hij heeft het daar onnoemelijk zwaar gehad. Dat is ook te lezen in de gebeden en gedichten die hij in die tijd schreef. Deze gedichten kwamen naar buiten samen met de brieven die hij verstuurde vanuit de gevangenis.

Met spanning is door velen uitgezien naar de tweede vergaderweek van onze synode. Deze week wordt het rapport van deputaten eenheid gereformeerde belijders behandeld. Als u de pers een beetje hebt gevolgd, weet u dat er binnen onze kerken heel verschillend over samenwerken met andere kerken wordt gedacht.

 

Zowel ontwikkelingen binnen ons eigen kerkverband als besluiten die zijn genomen door kerken waar we mee samenwerken hebben voor spanning gezorgd. Verdragen we elkaar in de veelkleurigheid waarin we lokaal kerk zijn of gaan de wegen uit elkaar? Dat is de vraag die boven deze tweede vergaderweek hangt. Voor mij persoonlijk als lid van samenwerkingsgemeente Het Anker extra spannend.

Jezus bemoedigt zijn discipelen, want er lag een belangrijke opdracht voor hen. Maar voordat Hij bij de kern van de bemoediging komt, noemt Hij hen 'zuiver van hart'. Hij bedoelde daarmee niet dat zij zonder zonde zouden zijn.

 

Zuiverheid is een aanduiding van een status, namelijk van het kind-zijn van God: kind-zijn betekent zuiver-van-hart-zijn, en omgekeerd: zuiver-van-hart-zijn betekent kind-van-God-zijn.

 

De vorige twee afleveringen uit deze serie gingen over de doop. In dit en het volgende artikel komt de maaltijd des Heeren aan de orde. Over het avondmaal in de Vroege Kerk hebben we relatief veel bronnen. We willen ons hier beperken tot enkele belangrijke punten die ons inzicht geven in de bediening van dit sacrament in de Vroege Kerk.

 

Het heilig avondmaal is door Christus ingesteld voor de gelovigen. De evangelist Mattheüs beschrijft de instelling heel helder in Mattheüs 26, 26-28:

 

Commentaar

  • Storm in de CGK 2025-07-04 17:44:42

    De afgelopen jaren en zeker de afgelopen maanden en weken zijn voor onze Christelijke...

  • Hellend vlak 2025-06-21 09:25:10

    Net als veel anderen denk ik met weemoed terug aan vroegere tijden. Binnenkort word ik...

  • Zien en zijn 2025-06-07 08:46:46

    Ik worstel ermee. Onlangs hoorde ik twee uitdrukkingen die me sindsdien bezighouden. Het ging over...

  • Eeuwig dankbaar 2025-05-24 07:16:04

    Doetinchem heeft zich mooi op de kaart gezet. Dit jaar vierde koning Willem-Alexander zijn...