Hij ijsbeert al een paar minuten voor het kantoor heen en weer, stipt op tijd voor de interview-afspraak. Een oudere man, klein van stuk en onberispelijk gekleed. De 73-jarige Droon was in de provincie Kabul een gerespecteerd man. Eigenaar van een succesvol exportbedrijf en gelukkig getrouwd met Bahar (69). Een fijn leven was het, knikt Bahar. Ze heeft zich bij haar man gevoegd, de twee glimlachen even naar elkaar.  

 

Hebben ze kinderen? Het lijkt zo’n onschuldige vraag. Zo’n doodgewone ‘praatje als je nieuwe mensen ontmoet’-vraag: hebben jullie kinderen? De stilte valt in de kamer als een blok. Bahar krimpt ineen, trekt de shawl een beetje voor haar gezicht en zwijgt. Het is aan Droon om het verhaal uit de doeken te doen.

 

Jezus noemt in zijn bergrede zes opvallende tegenstellingen. Daarbij haalt Hij eerst een regel uit de traditie aan. Daartegenover stelt Hij dan zijn eigen woord: 'Maar Ik zeg u …' Tot nu toe zijn in ons kerkblad vijf antithesen besproken. Deze week komt de zesde en laatste antithese aan de orde, waarin Jezus zijn discipelen wijst op liefde voor vijanden (Mat.5,38-42).

 

Opnieuw begint Jezus met een uitspraak uit de oude joodse traditie. Iedere jood was daarmee bekend: U zult uw naaste liefhebben. De traditie ontleende dit woord aan het Oude Testament. Daar heeft het een afgebakende betekenis. 'Naaste' wijst op mensen uit het eigen volk: je moet je volksgenoot liefhebben.

 

Hoofd, hart en handen. Die drie dienen in het leven van de kerk in balans te zijn. Ik ben nu net weer met een groep belijdeniscatechisanten van start gegaan met de 3 V’s: Verstand, Vertrouwen en Verantwoordelijkheid. Klopt het?  

 

In 2017 verscheen er een boek van de hand van hoogleraar Herman Paul met de veelzeggende titel: De slag om het hart. Het boek gaat over secularisatie. Op de achterflap lees ik dat secularisatie niet allereerst over het hoofd of de handen gaat maar over het hart van de mens.

 

Misschien moet je zeggen: de doornstruik óf de distel. De distel komt namelijk in de NBV niet voor. De distel die de HSV bijvoorbeeld in Jesaja en in Ezechiël noemt, heet in de NBV ook gewoon doornstruik.

De bekendste doornstruik in de Bijbel is natuurlijk die van waaruit God Mozes roept, de brandende doornstruik bij de berg Horeb. De reden dat God een doornstruik gebruikt en geen machtige boom of zoiets, zou kunnen zijn dat een doornstruik normaal gesproken in een ogenblik opgebrand is. Dat dat nu niet gebeurt, maakt het verschijnsel des te opvallender.

Commentaar

  • Israëlzondag 2024-10-11 17:20:39

    Afgelopen zondag is in veel kerken aandacht besteed aan de bijzondere band van ons als...

  • Ver van ons bed 2024-09-27 17:32:11

    Een korte zoektocht op het internet leert me dat er ooit een programma op de televisie was, dat de...

  • Laatste en eerste 2024-09-14 09:19:44

    Dit is mijn zesenveertigste en laatste commentaar voor dit mooie Kerkblad voor het Noorden. Na...

  • Horrorgezinnen 2024-08-31 08:28:17

    Wat een pijnlijke vertoning op de onlangs gehouden democratische conventie in Chicago. Niet ver...