De classis Apeldoorn van de Christelijke Gereformeerde Kerken heeft het verzoek van de samenwerkingsgemeente (CGK-NGK) in Arnhem ingewilligd om vrouwen toe te laten tot het ambt.

 

Velen in de CGK hebben met droefheid en grote verontrusting van dat besluit kennisgenomen. Dat is heel begrijpelijk, want de generale synode van de CGK sprak in 1998 uit dat het uit het geheel van de Bijbel duidelijk is dat het gezaghebbend leiding geven aan de man toekomt en niet aan de vrouw. Toch is het minder onbegrijpelijk voor wie de gang van zaken op de synode van 1998 in rekening brengt.

 

Vorige keer bracht ik het posterboek van Sestra onder de aandacht. Deze keer een boekje waarbij je zelf aan de slag gaat: Ontdek de artiest in jou , met als ondertitel: Geloof verbinden met creativiteit .  

Je eerste reactie is misschien: ’Ik ben niet creatief, dit is niks voor mij!’ Dan is het juist de moeite waard om het toch uit te proberen. Aan de hand van een thema lees je een Bijbelgedeelte. Daarna volgt de creatieve uitdaging. En, als je graag meer verdieping wilt, dan zijn er nog vragen en teksten om over na te denken of met elkaar te bespreken. Je kunt met dit boekje alleen aan de slag of samen met een vriendin of groep.

Er hangt loomte in de lucht. De lang voorspelde regen trekt aan ons voorbij. Misschien ben ik daardoor een beetje geprikkeld. Mijn groentetuintje, ze is niet om aan te zien. Ik kijk naar de voorbij glijdende wolken. Dan begint de telefoon in de kamer te rinkelen. Ik slof naar binnen en kijk op de display. Nummer onbekend.
´Met Douwe.´

´Goedemiddag, u spreekt met ….van Artsen zonder grenzen. Spreek ik met de heer of mevrouw D. Janssen?´
Ineens schiet mij een nieuw woord te binnen. Het wordt te pas en onpas gebruikt. Genderneutraal. Douwe is toch niet echt een meisjesnaam, wel? Ik voel ineens een lichte trilling in mijn buik.
´Hallo´, zeg ik. ´Ik ben een beetje doof, ik heb uw naam niet verstaan.´

Toen klom Mozes omhoog, naar God. Je leest er heel gemakkelijk overheen, maar ik vind het steeds weer heel aparte woorden. Het volk Israël is drie maanden onderweg in het grote avontuur en zij zijn aangekomen bij ‘de berg’. De lezer moet dan maar begrijpen over welke berg het gaat. Het klinkt mystiek en je ziet Mozes gaan naar grote hoogten naar God. Het volk blijft beneden. Als amateur bergbeklimmer weet ik hoe elke stap naar de top voelt.

In zijn zesde antithese gebiedt Jezus zijn discipelen liefde jegens diegenen die niet bij hun eigen volk horen (Mat.5,38-42). Jezus spreekt over liefde in een specifieke zin van het woord, namelijk een liefde die zich niet door gevoelens laat leiden.

 

Gevoelens kunnen zomaar veranderen. Niets is veranderlijker dan het gevoel van een mens, en dan ook de liefde die zich daardoor laat leiden. Als we bijvoorbeeld iemand voor het eerst zien, krijgen we direct al een indruk van hem of haar. Sommige mensen wekken meteen sympathie op, anderen antipathie. Weer anderen komen charismatisch over, en zijn heel aanwezig. Onze gevoelens worden dan bepaald door de ander.

Het woord dat Jezus gebruikt, slaat op liefde die een keuze maakt. Een keuze maak je welbewust, en je houdt je daar dan ook aan. Zo kiest een jongen bijvoorbeeld welbewust voor een meisje aan wie hij trouw belooft.

Commentaar

  • Redenen tot dankbaarheid 2024-11-23 09:35:54

    Op het moment dat ik dit commentaar schrijf, is het dankdag voor gewas en arbeid. De Bijbel op...

  • Skincare routine 2024-11-09 16:44:34

    Vandaag de dag zijn er heel wat filmpjes op Youtube te bekijken die gaan over het verzorgen van je...

  • Dirk de Groot 2024-10-25 17:15:47

    Woensdag 6 november aanstaande is het, D.V., dankdag voor het gewas en de arbeid: we brengen onze...

  • Israëlzondag 2024-10-11 17:20:39

    Afgelopen zondag is in veel kerken aandacht besteed aan de bijzondere band van ons als...