Op woensdag 15 maart kwam de classis Zwolle in voortgezette vergadering bijeen op Urk. De classis was nl. eerder dit jaar al bijeen geweest voor het afnemen van een tweetal examens. Meestal wordt voor de vergaderingen gebruik gemaakt van het kerkgebouw van Urk (Ichthus), maar dat was deze woensdag in gebruik als stemlocatie voor de Tweede Kamerverkiezingen. Daarom was de classis uitgeweken naar het kerkgebouw van Urk (Eben-Haëzer). Zou dit nu ook betekenen dat aan de afgevaardigden stenen (“eben”) voor vis (“ichthus”) zou worden gegeven?

 

In zijn gebed bij de opening memoreerde de preses, ds. Uitslag, o.a. een aantal ambtsjubilea (ds. Van Heteren 40 jaar, ds. Van der Veer 50 jaar, ds. Brons 60 jaar), en het overlijden van ds. Starreveld en van een ouderling uit Urk (Maranatha), die nog maar 48 jaar oud was.

Hays is een befaamd nieuwtestamenticus, die vooral bekendheid kreeg met zijn boek Echoes of Scripture in the Letters of Paul. Een boek over de wijze waarop Paulus het Oude Testament citeert en hanteert. Zijn uitgever vroeg hem ook zo’n boek te schrijven over het gebruik van het Oude Testament in de vier evangeliën. Hij is er al lang mee bezig, maar het vraagt heel veel tijd. Dit boek is een voorproef; een bundeling van zes lezingen over dit onderwerp. Behalve de inleiding en de conclusie komt het viervoudig getuigenis van de evangeliën aan bod. Het is echt een uitgave voor Bijbelvorsers: predikanten en geïnteresseerde gemeenteleden. De stijl van Hays is wat stug, maar inhoudelijk is dit boek een juweel.

Ouderdom komt met gebreken. Volgens het woordenboek Van Dale wordt ermee bedoeld: het ouder worden brengt allerlei ongemakken en kwalen mee. Oud-worden wil iedereen wel, maar oud-zijn, dat is toch wel iets anders! Dan komt het erop aan: als je lichaam niet meer wil wat jij voor ogen hebt, als je geest nauwelijks meer tot activiteiten aangespoord kan worden omdat je nog maar een beetje energie hebt.

Gods Woord is werkelijkheid, ook als daarin gesproken wordt van slechte dagen en van jaren waaraan weinig of geen vreugde beleefd wordt (Pred.12,1). Gebruik daarom de tijd als je nog krachtig en energiek bent om God te zoeken en Hem te dienen, zo is de levensles van God, want als je oud bent geworden is het soms al een groot probleem om de dag een beetje door te komen.

Heel gewone handelingen waar je eerder nauwelijks bij stil stond – zo gemakkelijk en vanzelfsprekend gingen die je af – daar doe je nu veel langer over of gewoonweg vreselijk lang. Denk aan: opstaan, je wassen en aankleden, ontbijten, al die handelingen nemen veel tijd in beslag en kosten de nodige inspanning. Laat staan dat je die morgen ook nog een douchebeurt krijgt, daar moet je gewoonweg van bijkomen!

'Moge je levensbron gezegend zijn en verblijd je over de vrouw van je jeugd: een zeer liefelijke hinde, een bevallig steengeitje. Laten haar borsten je te allen tijde dronken maken, dool voortdurend rond in haar liefde' (Spr.5,18-19).

Doorgaans spreekt het Oude Testament nogal onbekommerd over de omgang tussen de geslachten. Van een andere orde is een nieuwtestamentische zaligspreking over diegenen 'die zich niet met vrouwen hebben bevlekt.' Deze mannen die maagd zijn gebleven, volgen het Lam. Zij zijn vrijgekocht (Op.14,4). Een dergelijke scherpe waarschuwing tegen ongeordende driften, is niet ongebruikelijk in het Nieuwe Testament.

Bovendien leert het Nieuwe Testament dat gehuwd-zijn en niet-gehuwd-zijn gelijkwaardig zijn. Het huwelijk heeft op zichzelf geen hogere waarde dan het alleen-gaan. Soms kan zelfs het ongehuwd-zijn de voorkeur verdienen boven het gehuwd-zijn. Dat komen we zo niet in het Oude Testament tegen.

 

Kerst ligt alweer achter ons. In gedachten gaan we naar het begin van onze jaartelling. Vanuit Bethlehem via Egypte naar Nazareth. En vandaar komen we via de duivelse woestijn uit bij een kale heuvel genaamd Golgotha. Die tijd is voor Jezus één lange lijdensweg geweest. Wanneer je dat probeert te begrijpen, reikt de Apostolische Geloofsbelijdenis ons een bijzonder handvat aan. Er worden maar twee mensen met name genoemd, Maria en Pontius Pilatus. Door Maria kwam Jezus onze wereld binnen. Door Pilatus werd Hij uit onze wereld verwijderd. Wat een betekenisvol contrast!

Commentaar

  • Redenen tot dankbaarheid 2024-11-23 09:35:54

    Op het moment dat ik dit commentaar schrijf, is het dankdag voor gewas en arbeid. De Bijbel op...

  • Skincare routine 2024-11-09 16:44:34

    Vandaag de dag zijn er heel wat filmpjes op Youtube te bekijken die gaan over het verzorgen van je...

  • Dirk de Groot 2024-10-25 17:15:47

    Woensdag 6 november aanstaande is het, D.V., dankdag voor het gewas en de arbeid: we brengen onze...

  • Israëlzondag 2024-10-11 17:20:39

    Afgelopen zondag is in veel kerken aandacht besteed aan de bijzondere band van ons als...