Vandaag de dag zijn mensen mondiger dan ooit, vooral in westerse samenlevingen. Hoe ga je als pastor pastoraal om met dit ‘type mens’ dat zich niet zomaar wat laat gezeggen?

Tegenwoordig trekken in de kerken thema’s als samenwonen, trouwen, homoseksualiteit en echtscheiding nogal de aandacht. Maar pastoraat en ethiek gaan natuurlijk over veel meer, als het goed is... Van roken tot pornoverslaving, van drift tot materialisme.

Pastorale ethiek - dat is het onderwerp van het pas verschenen boek Zorgen voor een eigenwijze kudde’ van Patrick Nullens, hoogleraar en rector aan de Evangelische Theologische Faculteit Leuven. In een aantal artikelen gaan we wat gedachten van hem bij langs. In dit artikel gaat het over de vraag wat nou het wezenlijke is van christelijke ethiek. Is dat een stelsel van normen en waarden? En welke plek neemt barmhartigheid hierin in?

Hoezo heilig? Is dat niet wat overdreven? En de mensen in de kerk zijn  toch ook niet altijd vlekkeloos in hun moraal? Toch belijdt de kerk haar eigen heiligheid. Geen kwestie van zien of ervaren, maar van geloof… Een belijdenis met een indringend appel.

 

Heilig-zijn is een van de kenmerken van de kerk. Daarin weerspiegelt zij een van de eigenschappen van God de Vader. God is heilig. Dat is: volstrekt anders dan al zijn schepselen. Zo is zijn kerk anders dan alle andere vormen van menselijk samenzijn.

Dit anders-zijn is een geschenk. Daarvoor hadden wij vanuit onszelf niet gekozen. Onze keuze was in het begin een keuze tegen de Allerhoogste. Maar uit genade heeft Hij toch nog naar ons omgezien. Hij besloot uit grondeloze barmhartigheid een volk tot stand te brengen dat Hem was toegewijd. Te midden van de chaos van de gevallen wereld schiep Hij een nieuwe verbondsgemeenschap met een bijzondere roeping: een heilig volk, dat zijn Naam zou grootmaken.

De tekst van de Bijbel verbiedt homoseksuele omgang. Dat is ook de conclusie van ds. J. Mudde na intensieve bijbelstudie. Toch vindt hij dat samenleven in een homoseksuele relatie in liefde en trouw vandaag mag. Zijn boek hierover was een bijlage bij een rapport voor de landelijke vergadering van de Nederlands Gereformeerde Kerken in november 2015.

 

Deze studie verdient respect. Ds. Mudde heeft veel literatuur bestudeerd. Je proeft ook zijn bewogenheid met mensen in nood. Zijn intentie was en is de Schrift recht te doen.

De vraag is of dat gebeurt. Mudde geeft enerzijds aan dat het genoemde verbod is 'verankerd' in de schepping, maar anderzijds stelt hij dat God 'meer' is dan zijn schepping: we moeten vandaag vooral letten op het karakter van God, dat gekenmerkt wordt door gerechtigheid en liefde. Dit karakter laat in onze tijd toe wat in het begin verboden was, aldus Mudde. God heeft de bakens van zijn scheppingsorde verzet, omdat Hij rekening houdt met de gebrokenheid van de wereld. Hij heeft ook de cultuur voorzien waarin we nu leven, en waarin een homoseksueel samenleven in liefde en trouw mogelijk is.

 

In deze rubriek vertellen mensen die een functie in de kerk bekleden iets over hoe ze deze functie in praktijk brengen. Diverse aspecten mogen daarbij aan bod komen. Bijvoorbeeld wat het werk inhoudt, hoeveel tijd het kost, welke leuke of vervelende dingen ze tegenkomen, en nog veel meer.

Vandaag ‘de webmaster’. Aan het woord is Tjipke de Beer, webmaster van de CGK te Emmen. Hij vertelt in dit artikel kort iets over onder andere het nut van zo’n site voor de eigen gemeente. In een volgend artikel gaat hij hier uitgebreider op in.

 

Van oorsprong kom ik uit de Friese plaats Broeksterwoude maar inmiddels ben ik al zeventien jaar lid van de CGK in Emmen. Het werk heeft mij daar gebracht: in het dagelijks leven ben ik teamleider van de softwareafdeling van het bedrijf waar ik werk.

 

De ochtendmist hangt nog over de velden en lijkt uit de Nijl het land op te kruipen. Mozes daalt af naar het gezelschap waarvan hij af en toe iets boven de mist ziet uit komen. De farao en zijn gevolg en bewaking. Iedere morgen neemt de farao een bad in de Nijl. Een vast ritueel en Mozes stapt er op af. Maar geheel naar verwachting wordt hij door de bewakers tegen gehouden. Niemand mag de farao benaderen. Mozes kijkt de bewakers aan en zegt alleen maar: ‘Zeg de farao, dat ik er weer ben.’ Iets in zijn houding en stem maakt, dat de bewakers doen wat hij zegt en tot hun verbazing laat de farao Mozes bij zich brengen. Het gezicht van de farao staat alleen niet op zon.

Commentaar

  • Nieuw leven 2024-04-19 17:47:34

    In januari begint het al: het wordt weer langer licht en de sneeuwklokjes gaan bloeien, en even...

  • Post 2024-04-06 07:36:05

    De laatste tijd valt het mee, maar het komt regelmatig voor dat de post wat vertraging heeft....

  • Lijdenstijd 2024-03-23 18:53:26

    Met de lijdenstijd lijkt onze samenleving niet uit de voeten te kunnen. Hoe anders is dat met...

  • Leipzig en Navalny 2024-03-07 19:01:01

    Vorige week waren mijn vrouw en ik een paar dagen in het voormalige Oost-Duitsland op bezoek bij...