Het staat er toch maar, in het bijbelboek Joël. God liet de profeet zo’n achthonderd jaar voordat dé Pinksterdag aanbrak een profetie over de Geest uitspreken. Nu we in deze tijd terugzien op Hemelvaartsdag en uitzien naar Pinksteren gaan onze gedachten ongemerkt terug naar de discipelen. Voordat Jezus naar de hemel ging sprak Hij namelijk eenzelfde belofte uit.

 

Hoe het zou zijn? Ze hadden er geen idee van. Wat ze wel deden? In gebed bijeen zijn, in vertrouwen afwachtend wat er komen zou. Zo kwamen ze ook bij elkaar op het vorige Pinksterfeest. Immers, het is een jaarlijks terugkerend oogstfeest. Vrijwillige feestoffers werden er gebracht door de Joden als dank aan de Heer voor de oogst. Het is een feest van de volheid. Het oogstwerk is volbracht. En dan gebeurt het.

Met tien topwetenschappers voerde Martine van Veelen (we kennen haar wellicht van het boek Hete Hangijzers, Antwoorden op 17 kritische vragen aan het christelijk geloof, Amsterdam 2009) gesprekken over het boeiende thema ‘geloof en wetenschap’. Van de protestants-christelijke Cees Dekker tot atheïst Herman Philipse. Van Herman van Praag (jodendom) tot de in 2014 overleden Wubbo Ockels die in het boek getypeerd wordt als ‘goeroe van de duurzaamheidsreligie’. Het boek is voorzien van een voorwoord van Robbert Dijkgraaf destijds president van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen: ‘Maar waarom zou men wetenschap en geloof tegenover elkaar zetten? Het is niet nodig, niet nuttig en niet logisch.’ Speelt levensbeschouwing nou wel of geen rol bij hun onderzoek? De uitdaging die Van Veelen de lezer doet: ‘De verhalen spreken elk voor zich. Lees ze door, en laat u inspireren, verrassen en op andere gedachten brengen!’. Interessant om kennis te nemen van de tussen de hoofdstukjes vermelde citaten, zoals deze (van Anoniem): ‘Ik zie wetenschap en levensbeschouwing als complementair. Wetenschap kan modellen maken maar nooit de essentie bereiken. Wat er werkelijk is, daar kunnen we als wetenschap niets over zeggen’. Aan het slot van het boek de resultaten van het onderzoek ‘geloof en wetenschap’ onder Nederlandse hoogleraren waar dit keurig uitgevoerde boek de vrucht van is. Ik zou zeggen: lezen!

Schaap constateert een kloof tussen de kerk en de omgeving. Dit boek is niet het zoveelste boek dat nog meer theorie over die kloof  wil aandragen. Het boek is een praktische handleiding om in contact te komen met de omgeving van de kerk en het lef te ontwikkelen de veilige kerkmuren te passeren naar buiten toe: binnenstebuiten. De ondertitel brengt de sfeer van ontspanning: spel. Een spel met levels. Elk level is opgebouwd uit verhalen, citaten, betogen, een lied, spelopdrachten en reacties. ‘Het doel van het spel is om heel veel leuke en spannende nieuwe ervaringen op te doen, en onderweg mensen te ontmoeten die je anders nooit zou hebben ontmoet’ (p.12). Te spelen met je kring of je vriendengroep; 11 bijeenkomsten. Inclusief een CD met nummers van de schrijver die tevens songwriter is. Weer eens wat anders. Doen!

Lifestyle. Een boekje waarin op aansprekende wijze voor jongeren in nog geen 100 pagina’s de tien geboden worden besproken. Tien geboden klinkt ouderwets maar ze blijken voor vandaag relevant te zijn! De auteurs, zij van 1983 en hij van 1978 bespreken eigentijds Gods richtingwijzers. De ondertitel geeft het aan: voor een leven  met liefde en respect. Elk hoofdstukje behandelt een gebod. Rivelino vertelt over de geboden met persoonlijke verhalen. Leonie legt uit. Daarna een kort interview met een jongere. Vervolgens worden er tips gegeven om praktisch met het gebod om te gaan. Met nog een paar vragen. Prettig te lezen. Rijk geïllustreerd. Ook prima te gebruiken met een groep jongeren. Aanbevolen.

Spiegel voor de kerk van nu

 

De titel en ondertitel zijn veelzeggend. Prosman heeft onderzoek gedaan naar de Holocaust en verklaart dat die (door christenen) niet verwerkt is. Met het resultaat van zijn onderzoek houdt hij de kerk een spiegel voor. Ook ons dus.

De auteur heeft zijn studie breed opgezet. Hij gaat na hoe er in Europa in de loop van de eeuwen over de Joden is gesproken en welke plaats zij kregen. Al heel gauw en steeds sterker werden ze met achterdocht bejegend en slecht behandeld, totdat het uitliep op antisemitisme en tenslotte op de moord op 6.000.000. De meest gebruikte naam voor deze gruwel is de Holocaust. Prosman laat zien dat in dit historisch proces de kerk ook een kwalijke rol heeft gespeeld.

Commentaar

  • Nieuw leven 2024-04-19 17:47:34

    In januari begint het al: het wordt weer langer licht en de sneeuwklokjes gaan bloeien, en even...

  • Post 2024-04-06 07:36:05

    De laatste tijd valt het mee, maar het komt regelmatig voor dat de post wat vertraging heeft....

  • Lijdenstijd 2024-03-23 18:53:26

    Met de lijdenstijd lijkt onze samenleving niet uit de voeten te kunnen. Hoe anders is dat met...

  • Leipzig en Navalny 2024-03-07 19:01:01

    Vorige week waren mijn vrouw en ik een paar dagen in het voormalige Oost-Duitsland op bezoek bij...