Van de kerk van mijn jeugd kan ik me herinneren dat er elk jaar vier bijzondere diensten waren. Op startzondag was er ’s ochtends een dienst voor kinderen en ’s middags een dienst voor de oudere jeugd. Met Kerst was er het kinderkerstfeest en eens per jaar was er een dienst met verstandelijk beperkte mensen. De rest van het jaar waren er elke zondag twee ‘gewone’ diensten.

 

Toen ik wat ouder werd, kwamen er wat meer jeugddiensten. Twee of drie keer per jaar stonden de jongeren centraal in de dienst. Zo is jarenlang geprobeerd recht te doen aan de plaats die jongeren in de gemeente innemen. Steeds meer kwam er in de jaren negentig het besef dat de kerkdienst lang niet altijd geschikt was voor kinderen en jongeren. Om hen tegemoet te komen, werden er dan andere diensten georganiseerd en wij waardeerden dat. We zaten met de jeugd voorin en werden direct aangesproken door de predikant.

 

500 jaar reformatie: wat willen de kerken daarmee?
500 jaar reformatie: gaat dat over vroeger?
500 jaar reformatie: wat kun je daarmee?

 

Zomaar wat vragen die regelmatig gesteld worden aan Refo500, het internationale platform dat zich met de betekenis van de reformatie bezighoudt. In 2017 is het namelijk vijfhonderd jaar geleden dat Martin Luther in het Duitse Wittenberg zijn vijfennegentig stellingen tegen de aflaat bekendmaakte, wat wereldwijd als het begin van de reformatie wordt beschouwd.

Welke discussie je ook opstart, je houdt daarbij altijd mensen die voor of tegen zijn. Kijk maar eens naar de politiek in de Verenigde Staten. Een ieder heeft er wel een mening over. Als je de sport bekijkt heb je winnaars en verliezers. Maar wat mij de laatste tijd in het bijzonder opvalt, is dat we dat ook in de kerk meer tegenkomen, zelfs bij predikanten. Vooral nu in deze tijd dat onze generale synode vergadert. Het ergste hiervan is dat predikanten daaraan naar hartenlust meedoen.

In kerkblad nr. 2 lezen we dat ds. Vennik het geheel niet eens is met de besluitvorming ten aanzien van homoseksualiteit. In kerkblad nr. 3 lezen we dat ds. Huisman het niet eens is met het besluit ten aanzien van de afvaardiging van niet-christelijk-gereformeerde ambtsdragers naar de classis.

Ons kerkverband onderhoudt nauwe contacten met de Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt). Er zijn verscheidene samenwerkingsgemeenten: twee gemeenten die één geworden zijn, en toch blijven behoren bij beide kerkverbanden. Naast deze samenwerkingsgemeenten zijn er gemeenten die een of andere vorm van samenwerking kennen: de samenwerkende gemeenten.

De generale synode hield er in haar tiende zitting aan vast dat we moeten blijven zoeken naar eenheid met de GKv. Over de opdracht van Christus kan geen twijfel bestaan. Maar de praktijk is weerbarstig. Ook in het zoeken naar eenheid stuiten we op weerstanden en gebrokenheid.

Commentaar

  • De kerk is van Christus 2025-11-22 08:42:05

    De Christelijke Gereformeerde Kerken stonden voorheen bekend om hun diepe verlangen om elkaar vast te...

  • Breuklijnen en haarscheurtjes 2025-11-08 11:06:04

    De wereld is mooi. Wie op vakantie is, zoekt die schoonheid en zal daarvan genieten, eventjes...

  • Je eigen bijbeltje 2025-10-24 07:32:22

    Zeven jaar oud was ik, bijna acht. Ik herinner me nog goed dat ik naar voren mocht komen in de...

  • Privé 2025-10-11 07:31:53

    Vanaf het begin van deze maand is op tv de documentaire Sextortion te zien. Bij sextortion wordt...