De apostolische geloofsbelijdenis heeft uitdrukkelijk het sterven van Christus opgenomen. Aanvankelijk ontbrak het woord 'gestorven'. Het is in de loop van de tijd – overigens nog vóór de achtste eeuw – aan de oudste vorm van de twaalf artikelen toegevoegd als onderstreping van de diepe vernedering van de Zoon van God.

 

Met zijn zelfovergave aan het kruis volbracht Christus het werk van zijn Vader. Duivel en dood werden overwonnen. Daarna, dus na de drie uur durende duisternis, keerde Hij zegevierend terug naar zijn Vaderhuis, een tocht in grote heerlijkheid.

Maar toen we daar bij het kruis stonden, zagen we dat Hij daar toch nog hing. Het was dubbel. We zagen een vervloekte zondaar, een verstotene, maar hoorden tegelijkertijd hoe Hij één was met zijn Vader. Hij sprak een avondgebed uit met zijn laatste kruiswoord: 'Vader, in uw handen beveel Ik mijn geest.' Zo gaf Hij teruggekomen uit de angst van de godverlatenheid zijn geest over in de handen van zijn Vader. Toen kwam Hij toch thuis? Zijn verheerlijkt lichaam werd – voor ons onzichtbaar – door de engelen naar de hemel gedragen.

Als het over geloven gaat en over het houvast van mensen, dan zijn de opvattingen nogal verschillend onder de doorsnee burger. Niet ieder stemt zomaar in met een thema als verzoening, en al helemaal niet om dat tot het belangrijkste thema te maken voor het geloof. Eigenlijk wil dat er bij niemand makkelijk in.

Godsdienst, religie, is best een gewild artikel. De planken in de boekhandel waar je religie, mystiek, esoterie en dergelijke vindt, zijn rijk gevuld. Religie ligt beter in de markt dan boeken over de Bijbel of over wat de kerk belijdt. Religie is feitelijk voortdurend in te vullen vanuit de behoeften en verlangens van de mens.

'In het kruis zal ik eeuwig roemen / en geen wet zal mij verdoemen, / Christus droeg de vloek voor mij.' Dat is wat de gelovige met volle overtuiging kan zingen als hij staat op Golgota. Nergens anders vinden we echt houvast en ware troost dan in het evangelie van de kruisiging van Christus.

 

Inderdaad, een verschrikkelijk gebeuren. De pijn die de Heiland leed, was ondraaglijk. Bovendien trof deze verschrikkelijke dood Hem die tijdens zijn omwandeling op aarde alleen maar goed deed: Hij genas zieken, gaf mensen die waren vastgelopen in bezetenheid en angst, nieuw perspectief, en wekte doden tot leven.

Toch hebben de leiders van het joodse volk Hem veroordeeld en ervoor gezorgd dat Hij zou worden gekruisigd. Ze wisten dat dit met Hem zou gebeuren toen ze Hem aan Pilatus overdroegen.

Dat is de kop van een artikel in Trouw (10 augustus jl.). Eronder staat vermeld: ‘Een van de grootste vleesverwerkers van Nederland stort zich op de groenteburgers’ En verderop in het artikel komt een van de medewerkers aan het woord: “Wij zijn een familiebedrijf met een lange traditie en we willen over vijftig jaar ook nog bestaan. Dus zijn we gaan brainstormen over onze toekomst. Daarbij hebben we alle opties opengelaten…”

Boeiend zo’n stap. Het is een stap die verder kijkt dan vandaag of morgen. Het is een stap om op de lange termijn te overleven of – positief geformuleerd – van betekenis te kunnen blijven. Je kunt stug je worsten blijven produceren maar als vervolgens bijna niemand die nog koopt is je bedrijf snel op de fles.

Dumela! Begin maart vertrokken wij naar Lesotho, een bergachtig land geheel omgeven door Zuid Afrika. In het plaatsje Thaba Tseka wonen en werken wij het komende jaar. In Thaba Tseka staat het Paray ziekenhuis, waar Elsemarie werkt als arts. Aan het ziekenhuis is een verpleegkunde opleiding  gekoppeld waar Vincent les geeft in exacte vakken.

 

“We hebben bezoek! Kele, die we hebben leren kennen via de familie Heemstra, komt samen met een vriend langs in Thaba Tseka. En behalve dat dit erg gezellig is, hebben we ook een doel. We gaan op outreach om audiobijbels uit te delen aan de ‘shepperd boys’, die hier overal in de omgeving op het platteland hun kuddes hoeden. Een project dat Jakob Jan (Heemstra) samen met Kele een tijdje geleden heeft opgezet. De audiobijbels zijn een soort mp3-spelers met bijbelverhalen in het Sesotho (de meeste herdersjongens gaan niet of nauwelijks naar school en spreken geen Engels). Ze werken op zonne-energie, zodat de jongens geen batterijen hoeven te wisselen.

Commentaar

  • Redenen tot dankbaarheid 2024-11-23 09:35:54

    Op het moment dat ik dit commentaar schrijf, is het dankdag voor gewas en arbeid. De Bijbel op...

  • Skincare routine 2024-11-09 16:44:34

    Vandaag de dag zijn er heel wat filmpjes op Youtube te bekijken die gaan over het verzorgen van je...

  • Dirk de Groot 2024-10-25 17:15:47

    Woensdag 6 november aanstaande is het, D.V., dankdag voor het gewas en de arbeid: we brengen onze...

  • Israëlzondag 2024-10-11 17:20:39

    Afgelopen zondag is in veel kerken aandacht besteed aan de bijzondere band van ons als...