Opnieuw geeft uitgeverij De Vuurbaak het vertrouwde Bijbels Dagboek uit. Met elk jaar als vaste ondertitel: Kracht voor elke dag. De formule van een Bijbels dagboek mag bekend verondersteld worden: weergave van een tekst uit de Bijbel, een korte overdenking en een suggestie voor een te zingen of te lezen psalm of lied (GKv-kerkboek of het Liedboek, ik zag ook Psalmen voor Nu voorbij komen). Als extraatje – het waarom is niet helemaal duidelijk – staan de tijdstippen van opkomst en ondergang van de zon en de maan vermeld.

Zelf ben ik in het geheel niet muzikaal. Verder dan enkele jaren les krijgen op de blokfluit ben ik niet gekomen. Dus voor iedereen met meer muzikale capaciteit heb ik grote bewondering. Onder musici bestaan in het algemeen ook zeer creatieve personen, die het vak iets extra’s geven. Zo ken ik een organist die zijn vingernagels te laat knipte. Tijdens het spelen hoorde je dan – als je dichtbij zat -  het snelle getikketik  van zijn nagels op de toetsen.  Het was om vrolijk van te worden.

Een andere organist trof ik eens op een zaterdag in de kerk bij het oefenen op de liederen die opgegeven waren voor de eredienst, de volgende dag.  In het gesprek dat volgde vroeg ik hem welke geluiden van andere muziekinstrumenten hij zoal kon naspelen met het orgel. ‘Welk instrument zou je willen horen?’ vroeg hij. Ik dacht even na.  ‘Een doedelzak’, zei ik toen. ‘Dat is goed,’ zei hij, ‘jij krijgt morgen een doedelzak te horen, tijdens de kerkdienst’.  Die zondagmorgen begon zijn begeleiding tijdens de collecte met een doedelzak. Ik schrok op, was de afspraak al half vergeten en keek omhoog naar de organist. Hij grijnsde naar me vanaf het orgelbankje en speelde vrolijk verder.

De tijden veranderen, wie zou het ontkennen? En wij veranderen op vele gebieden mee, wie zou dát ontkennen? In kleding, in spraakgebruik, in tradities. Maar hoe is het met de wekelijkse erediensten?Daar verandert ook veel.

Expres wijdde ik zeer uit over de prediking. Zij vormt het hart van de eredienst. Daaromheen ontvouwt zich de liturgie: het zingen, het bidden en danken, de Schriftlezing (in welke vertaling?).In dat kader past ook aandacht voor de participatie van gemeenteleden in de diensten.

 

Op donderdag 27 november jl. kwam de classis Leeuwarden in een voortgezette vergadering bijeen in het kerkgebouw van Zwaagwesteinde (De Westereen). Op deze avond vond het peremptoir examen van kand. A.A.L. Aalderink plaats. Niet alleen de afgevaardigden van de diverse classiskerken waren die avond naar De Westereen afgereisd, maar ook verschillende gemeenteleden van De Westereen waren aanwezig in de kerkzaal. Hieronder een kort verslag van de vergadering.

 

De preses, ds. H.J. Vazquez, heet de aanwezigen van harte welkom en noemt daarbij bijzonder kand. Aalderink, zijn vrouw en ouders. Ook de deputaten naar artikel 49 KO - de predikanten Last, Lof en Quist - worden verwelkomd. Vervolgens leest ds. Vazquez Mattheüs 11, 1-6, gaat hij voor in gebed en geeft hij psalm 118: 1, 7 en 11 op.

 

Het Nieuwe Liedboek, als ik het zo kortweg mag aanduiden, mist een aantal liederen, heeft ook een aantal nieuwe liederen gekregen. Hoe is het ontvangen en wordt het gewaardeerd?

Het liedboek is een kind van zijn tijd. Het weerspiegelt het individualisme van onze tijd. Die verscheidenheid moet dan tot gevolg hebben, dat iedere gemeente een 'muziekprofiel' gaat opstellen. Dat kan een confessioneel profiel zijn, of een wat algemeen oecumenisch profiel. Een evangelisch opwekkingsprofiel is ook mogelijk. Bij ieder profiel past dan een aantal liederen. Elk profiel zal dan een eigen aanpak vergen, met uiteenlopende begeleidingsvormen. Voor sommige gemeenten is een orgel zo ongeveer het instrument van de duivel geworden - dat is trouwens vroeger ook wel eens gezegd! - en daar moet zo spoedig mogelijk een band voor in de plaats komen. Anderen zullen ieder ander instrument dan een orgel uit de kerk willen weren, alsof de Bijbelse bazuinen en trompetten nooit hebben geschald. Iedereen dus tevreden? Welnee. Voor de verschijning al mopperden enkele groeperingen, dat zij onvoldoende aan hun trekken kwamen. Vanuit hun cultuur was dat te begrijpen. Maar om nu bij wijze van tegenoffensief nieuwe bundels te gaan samenstellen, en zo mogelijk nog omvangrijker, roept het tegendeel van een oecumenische liederenschat op. De evangelische wereld wil een nieuwe evangelische liedbundel samenstellen. De Gereformeerde Bond gaat ook aan een bundel gezangen werken. Vanuit de wereld van basisgemeenten en andere experimentele richtingen wordt hard gewerkt aan een bundel met liederen die niet in het liedboek staan. De vrijgemaakte broeders en zusters gaan wellicht hun eigen Gereformeerde Kerkboek uitbreiden. Dat zal trouwens ook nog wel eens een heel gemêleerde bloemlezing kunnen opleveren. Hier en daar wordt ook al de term 'onaanvaardbaar' gebezigd, maar is dat niet te boud gesproken? Want een complete Psalmberijming - wat een luxe! Al die schriftgetrouwe liederen uit de schat er eeuwen!

Commentaar

  • Nieuw leven 2024-04-19 17:47:34

    In januari begint het al: het wordt weer langer licht en de sneeuwklokjes gaan bloeien, en even...

  • Post 2024-04-06 07:36:05

    De laatste tijd valt het mee, maar het komt regelmatig voor dat de post wat vertraging heeft....

  • Lijdenstijd 2024-03-23 18:53:26

    Met de lijdenstijd lijkt onze samenleving niet uit de voeten te kunnen. Hoe anders is dat met...

  • Leipzig en Navalny 2024-03-07 19:01:01

    Vorige week waren mijn vrouw en ik een paar dagen in het voormalige Oost-Duitsland op bezoek bij...