De angst van iedere dominee is dat hij te laat komt voor de kerkdienst die hij zal leiden.

Het is mij gelukkig slechts één keer overkomen.

De aanleiding was een opeenstapeling van gebeurtenissen.

Ik was gevraagd om de middagdienst in Beverwijk te leiden, om drie uur.

Daarvoor moest ik zeventig kilometer rijden.

In die tijd had je nog geen Tom Tom en Routeplanner, je moest de tijd zelf inschatten.

Wie was profeet?

De profeten spreken en handelen alsof de hemel op instorten staat, omdat Israël ontrouw aan God is geworden. God heeft een last op hun ziel geworpen. Zij gaan gebukt onder de felle hebzucht van de mensen, die hen schokt. Geen menselijke stem kan ten volle uitdrukking geven aan de verschrikking van het lijden van mensen. De profetie is de stem van God voor de uitgebuite armen en de ontheiligde rijkdommen van de wereld. God toornt in de woorden van de profeet.

De profeet is een beeldenstormer, die ter discussie stelt dat, wat ogenschijnlijk heilig is, vereerd wordt en ontzag inboezemt. Geloof dat als een zekerheid gekoesterd wordt en instituties waaraan een bijzondere heiligheid wordt toegekend stelt hij aan de kaak als schandelijke pretenties.

Dogmatiek, een vak binnen de theologie. In dat vak komen de belangrijkste thema's uit het christelijk geloof aan de orde. Maar 'dogmatiek' is ook de naam van een boek dat de thema's van het desbetreffende vak behandelt.

 

In 2012 is een fraaie dogmatiek verschenen, geschreven door dr. G. van den Brink en dr. C. van der Kooi. De laatste is hoogleraar dogmatiek aan de Vrije Universiteit, en de eerste hoofddocent dogmatiek aan dezelfde universiteit en bijzonder hoogleraar aan de Protestantse Theologische Universiteit, locatie Amsterdam.

Hun dogmatiek wordt goed verkocht. Voor mij ligt de vierde druk. En dat voor een boek van meer dan 722 bladzijden. Dat zegt wel wat!

Niet iedereen krijgt bij 'dogmatiek' een blij gevoel. Velen denken dan aan een starre leer. Ze voelen zich meer aangesproken door de bijbeltekst zelf. Toch willen de schrijvers het woord 'dogmatiek' blijven gebruiken. Ze schamen zich er niet voor. Het is een klassieke aanduiding voor het terrein waarin dit boek de lezer wil inwijden.

We zitten in een vergadering. Een beraad waarin het vooral over seksualiteit gaat. Een van de deelnemers vertelt dat hij met twee andere mannen een bijbelstudiegroepje heeft. Ze komen eens in de drie weken bij elkaar. Het is een bijzonder groepje, want voordat ze met de studie beginnen, geven ze eerst openheid aan elkaar over hun leven van de afgelopen weken. En dan vooral over de pijnpunten, over hun zwakheden en over hun gevoelsleven.

 

Ze zijn aanspreekbaar en ze spreken elkaar aan. Zo hebben ze dat afgesproken. Een soort biecht. ‘Niet altijd leuk’, zegt hij, ‘maar wel heel erg goed’. Als ik zo’n verhaal hoor, gaat mijn denken gelijk aan de slag. Zelf zou ik ook wel in zo’n groepje willen zitten. Elkaar verantwoording afleggen. Praten over wat zwaar op je hart drukt. Elkaar bij de les houden, of beter gezegd, elkaar bij Christus houden. Dat vergaderen, dat lukt wel. De een weet het goed, de ander weet het beter, enzovoort, maar hoe zit het met onszelf? Soms bezwijken we bijna, maar als ons gevraagd wordt: ‘Hoe gaat het’, antwoorden we vrolijk: ‘Goed’. Wat moet je anders?

Commentaar

  • Nieuw leven 2024-04-19 17:47:34

    In januari begint het al: het wordt weer langer licht en de sneeuwklokjes gaan bloeien, en even...

  • Post 2024-04-06 07:36:05

    De laatste tijd valt het mee, maar het komt regelmatig voor dat de post wat vertraging heeft....

  • Lijdenstijd 2024-03-23 18:53:26

    Met de lijdenstijd lijkt onze samenleving niet uit de voeten te kunnen. Hoe anders is dat met...

  • Leipzig en Navalny 2024-03-07 19:01:01

    Vorige week waren mijn vrouw en ik een paar dagen in het voormalige Oost-Duitsland op bezoek bij...