ImageEen dominee die voorgaat in de dienst en een gemeente die luistert. Zo verlopen de meeste kerkdiensten als het om het liturgisch onderdeel ?verkondiging? gaat. Er zijn gemeenten die voor de vorm van de preek en/of andere onderdelen van de liturgie een andere weg inslaan. Tijdens de dienst wordt er dan bewust dialoog of interactie gezocht.

Alphadienst
 Zo kent de Chr. Geref. Kerk van Groningen de zogenaamde Alphadiensten. De gemeente Groningen heeft drie kerkgebouwen. Twee grotere in de stad Groningen en de Hoeksteen in Haren (waar wordt samengewerkt met de Ned. Geref. Kerk). De Hoeksteen biedt ruimte aan  circa 200 personen. In de Haren houden we maandelijks een Alphadienst met uitzondering van de zomermaanden. Voordat de dienst begint bidden kerkenraad en commissie samen om een zegen. Tijdens de dienst wordt gewerkt met een eenvoudige liturgie waarbij de dominee niet op maar onder de kansel staat. Een aantal te zingen liederen is van tevoren vastgesteld (door een lid van de organiserende commissie samen met de voorganger). Daarnaast mogen de bezoekers uit een via de beamer gepresenteerde lijst van liederen een keuze maken. Het thema van de dienst is van tevoren vastgesteld. Aan het eind van de dienst wordt er gebeden en gedankt waarbij de aanwezigen wordt gevraagd of zij zelf voorbeden, gebeden of dankpunten willen inbrengen. In de meeste gevallen houdt de predikant (in Groningen is dat de eigen predikant en geen gastpredikant) eerst een korte preek waarbij hij zijn woorden ondersteunt met een presentatie. Via de beamer worden (Bijbel)teksten en afbeeldingen getoond.

ImageVanuit heel Friesland trokken we op 8 oktober gebroederlijk naar Drogeham, de plaats van de roepende kerk voor de classis Leeuwarden. Daar riep ds. Sok ons vanuit 1Kor.13:7a samen onder het dak van de liefde. ?De liefde bedekt alle dingen?. Het gaat daar over Christus? liefde. Die dekt niet alles toe, maar wil een dak boven alle dingen zijn. Onder Zijn liefde heerst openheid en eerlijkheid, zelfs zo dat de pannen op het dak er wel eens van kunnen rammelen. Maar voor wie het van Hem verwacht, kan dat lijden.

Het moderamen bestond deze keer uit Ds. Ruiter (preses), ds. Reinders (assessor) en ds. Sok (vaste) scriba. Uiteraard kunnen we u niet alles vertellen, maar enkele momenten willen we graag met u delen.

Samen onder het dak
Tevreden merken we dat ook dit jaar alle gemeenten kerkvisitatie hebben gehad (al was het af en toe op het nippertje). Het reglement daarvoor werkt dus goed. Heel wat dingen hebben we met elkaar gedeeld. Boven alles de dank dat God doorgaat met Zijn werk. Maar ook vragen waar we allemaal wel mee te maken hebben: over huwelijk en samenwonen, kerkbezoek, vervulling van ambtsdragersvacatures, enz. We bevragen elkaar. We lachen met elkaar, en af en toe horen we ook wel eens ergens een pannetje trillen. Maar het dak blijft stevig staan.

ImageOorspronkelijk zou dit boek geschreven worden door een andere ongehuwde vrouw, maar die raakte getrouwd tijdens de voorbereiding van het boek. Een probleem, want de bedoeling was dat het boek echt ?door een single voor singles? geschreven zou worden.

Te vaak worden boeken over singles geschreven door gelukkig getrouwde mensen, zo stelt Woudenberg, en dat is knap irritant. Daar komt bij, zo vindt zij, dat in nogal wat singleboeken het single zijn vrij problematisch, vrij stigmatiserend benaderd wordt (pag. 6). Dat moet dus anders. Zij pleegde een onderzoek door middel van interviews met vijftig singles in leeftijd vari?rend van 28 jaar tot 69 jaar: 33 vrouwen en 17 mannen. De gegevens daarvan heeft ze verwerkt bij de verschillende hoofdstukken over o.a. vriendschap, reizen, kerklid zijn, verliefdheid en daten, seksualiteit, de kinderwens en geldzaken. Tussendoor vind je interviews met enkele bekende singles als Edith Schouten (weduwe) en Antoine Bodar
(priester) en Rebecca St. James (populaire christelijke zangeres). Het grote single boek is per saldo een boekje bedoeld voor met name christelijke singles.

ImageOnze maatschappij drijft op netwerken. Letterlijk onder of boven de grond is ons huis en ons leven verbonden met tal van bedrijven, instanties en medemensen. Via de computer kan dat tot in het oneindige worden doorgetrokken. Bedrijven bestaan voor een deel bij de gratie van netwerken. Geen wonder dat ze goed zorgen over hun ?relaties?. Op die manier blijf je op de hoogte en leer je van ontwikkelingen; blijf je betrokken bij wat gedaan kan en moet worden. Zo sleep je werk in de wacht.
We spreken over het ?old boys network? wanneer het gaat om het vinden van geschikte kandidaten voor het invullen van zogenaamde topfuncties. Steeds meer christenen gaan het belang inzien van netwerken. Het is de manier waarop zij hun christen-zijn vormgeven, namelijk open en betrokken op andere christenen en op de wereld. Met als doel: Gods Koninkrijk zichtbaar te maken en te doen baanbreken in een gebroken wereld. Er zijn er steeds meer die zich een netwerkchristen zouden kunnen noemen. Misschien u en jij wel.

Definitie
Zonder wetenschappelijk te zijn, zou ik een netwerkchristen willen typeren als ?een gelovige, die vanuit en naast zijn betrokkenheid op zijn eigen gemeente, persoonlijke en organisatorische verbanden legt en onderhoudt met andere christenen en organisaties en zijn omgeving.?

ImageGeloven is zeker weten, waardoor ik alles voor waarachtig houd wat God ons in zijn Woord geopenbaard heeft. Dat staat in antwoord 21 van de Heidelberger Catechismus op de vraag wat een echt geloof is.
Geloof ik niet echt als ik niet (meer) zeker weet? Betekent het einde geloof als de twijfel mij te sterk wordt?

Het overkwam Boele P. Ytsma, voorganger en gepassioneerd gelovige. In 1998 sloeg de twij-fel zo hevig toe dat hij op 18 november van dat jaar tot de erkenning moest komen: ik ben een twijfelaar. De Kathedraal van Zeker Weten stortte voor hem als een kaartenhuis in. Hij was helemaal van de kaart. Van de zoektocht die daarop volgde, doet hij verslag in een boek dat hij als ondertitel meegaf: Manifest van een gepassioneerde twijfelaar. De toepasselijke titel is: Van de kaart. Het is een uitgave van Boekencentrum in Zoetermeer, ISBN 978 90 239 2400 5, prijs ? 14,90.

Tochtgenoten
Is er in de kerk wel plaats voor twijfelaars, ongeacht de geaardheid van hun twijfel? Ytsma weet zeker van niet. Hij wijst op de protesten die ds. Klaas Hendrikse opriep met zijn boek Geloven in een God die niet bestaat. Ytsma voelt zich verwant aan Hendrikse. Hij vindt ook dat het niet bij God past te zeggen dat Hij bestaat. De manier waarop Hendrikse de Gods-naam weergeeft, spreekt Ytsma aan. Ga maar, d?n ga Ik met jullie mee. Ytsma wil niet zo radicaal zijn als Hendrikse, maar is het wel met hem eens dat het er om gaat dat wij de woor-den van God doen.

Commentaar

  • OUDERS WAAR ZIJN JULLIE? 2020-09-18 17:51:34

    Deze kop, inclusief hoofdletters, komt uit een tweet van de burgervader van Zoetermeer, Charlie...

  • Waar was jij? 2020-09-11 17:09:52

    Vorige week was het vijf jaar geleden dat Angela Merkel haar overbekende woorden sprak in verband...

  • Deepfake 2020-09-04 17:01:11

    Wat fake news of, in goed Nederlands, nepnieuws is, weten de meeste mensen zo langzamerhand wel....

  • Complotten 2020-08-28 15:04:42

    Een gezond kritisch vermogen is een rijk bezit. Ik gun het iedereen. Een gezonde portie argwaan...