Juli betekende voor ons als gezin het begin van een bijzondere zomervakantie. Voor het eerst sinds jaren werden de kampeerspullen niet in onze eigen auto geladen richting Zuid-Europa, maar verdwenen ze in een verhuiswagen richting Noord-Nederland.

 

We verlieten de provincie met de meeste zonuren om te gaan naar de stad waar het altijd waait (volgens prof. G. Wisse). De straat met de naam van een verzetsheld (Hannie Schaft) verruilden we voor eentje met een plantjesnaam (Zilverschoon) en een kerkgebouw uit de Middeleeuwen (1493) voor eentje die vijfhonderd jaar jonger is (1966), beide overigens in het centrum van de stad. De leeftijd van de gemeenten die verruild werden laat daarentegen de omgekeerde beweging zien: met de Middelburgse gemeente vierden we in 2011 het vijfenzeventigjarig bestaan, terwijl de Kamper gemeente haar honderd vijfentwintigste verjaardag nadert (2018). De reden voor onze verhuizing: de Kamper gemeente had ons geroepen en in die roeping hebben we de roepstem van God herkend.

Jezus deed nogal moeilijke uitspraken. Over geld, bezit en meegaandheid. Soms lijkt Hij  wereldvreemd, soms een pacifist. Dan is Hij weer onwelwillend.

Of een handige strateeg: als het maar wat oplevert. Dan weer, althans ogenschijnlijk, lijkt hij een diplomaat die het conflict uit de weg gaat. Waar is het Hem om te doen?

Te denken valt aan de Bergrede (Luc. 6) en aan de gelijkenis van de verkwistende  rentmeester (Luc. 16). Of neem Jezus’ uitspraak ‘Geef aan de keizer wat van de keizer is en aan God wat van God is’ (Mar. 12).  Of neem Jezus’ onvriendelijke weigering om te helpen bij een erfenisverdeling (Luc. 12).

In de Bergrede lezen we:  ‘Slaat iemand je op de wang, bied hem dan ook de andere, en pakt iemand je jas af, weiger hem ook je hemd niet. Vraagt iemand je om iets, geef het, en pakt men iets van je af, vraag het dan niet terug (…) heb je vijanden lief, doe wel en leen uit, en verwacht daarvoor niets terug (…) want ook Hij is goed voor ondankbare en slechte mensen. Wees barmhartig, zoals jullie Vader barmhartig is.’

Steven Paas, Liefde voor Israël nader bekeken, Voor het evangelie zijn alle volken gelijk, uitgegeven bij Brevier in Kampen, ISBN 9789491583728, paperback 208 p., prijs € 18,50

In 2014 verscheen van Paas: Israëlvisies in beweging. In dat boek zette hij zijn visie op de positie van Israël en de relatie van dit volk tot de kerk helder en scherp uiteen. Omdat naar zijn overtuiging in Christus al Gods beloften in vervulling zijn gegaan en Hij het hart van het evangelie is, is door zijn komst de positie van Israël fundamenteel veranderd. Voor Christus was dit volk een specifieke schakel in Gods heilsplan, maar daarna is het een volk als alle andere geworden. Dat wil niet zeggen dat God Israël verworpen heeft. Kijk maar naar alle Joden die tot geloof in Christus kwamen en komen. We moeten er als christenen echter voor waken dat niets en niemand een positie krijgt toegemeten die een schaduw werpt over Christus’ heilswerk.

Nee, met het idee van Tjerk Klaas Veninga om publicaties te bundelen en er een groot maandelijks kerkblad van te maken, ben ik het niet eens (KvhN, no. 32), Het Kerkblad voor het Noorden is prima zo. Ik vind het elke keer weer heel prettig om te lezen hoe het in de andere zustergemeenten gaat in deze vier classes in het Noorden. Je leest over broeders en zusters in de andere kerken binnen de CGK en je blijft van elkaar op de hoogte met elkaars wel en wee. Je leert van de andere zusterkerken hoe het daar gaat met startweekend, catechisatie, leerdiensten enz. Hoe is daar de samenwerking met de GKv?  In de vier classes binnen ons kerkverband is een grote veelkleurigheid dat maakt het nu zo boeiend elkaars gemeentenieuws te lezen. Daarbij ook de vraag: Wat kunnen wij als kerken van elkaar leren?

 

Meer dan vijfhonderd kerken wereldwijd geven zondag 18 oktober a.s. in gebed, verkondiging, lied en ac¬ti¬vi¬teit aan¬dacht aan sociale en ecologische gerechtigheid. De zondag na wereldarmoededag is elk jaar de Micha Zon-dag; participerende kerken staan dan stil bij het gezamenlijke thema. Dit jaar is dat 'Mijn wereld op z’n  kop', geïnspireerd door Marcus 10,32-45. Dat staat voor zondag 18 oktober op het oecumenisch leesrooster.

 

Met macht is niets mis, maar we zien teveel misbruik ervan. Recht en onrecht vragen momenteel veel aan¬dacht. Je hoeft het journaal maar aan te zetten en oorlogs¬drei¬ging, oorlogsgeweld en de gevolgen daarvan trekken via de massale vluchtelingenstromen aan je voor¬bij. De wereld staat op zijn kop en overal zien we de gevolgen van machtsmisbruik. Miljoenen mensen zijn op de vlucht en hopen via gammele bootjes een betere toekomst tege-moet te varen. Daarbij vallen veel slachtoffers. En als ze de droge, veilige overkant menen al bereiken, zijn ze nog niet altijd in veilige haven en be¬gint een kilometerslange tocht vaak te voet door Europa op zoek naar barm¬hartigheid en recht.

Er is natuurlijk meer machtsmisbruik in onze wereld. Ook in het klein in familieverbanden, re¬la¬ties, vriend¬schap-pen, kerken, samenlevingsverbanden, economisch verkeer, werk¬si¬tua¬ties, (gezond¬heids)zorg kan macht ten nadele van mensen gebruikt worden.

Commentaar

  • Eindtijd 2025-08-30 08:50:10

    Al zolang wij bestaan leven we in de eindtijd. Zo leerde ik het van onze dominee op catechisatie....

  • Samen kerk-zijn 2025-08-15 13:51:52

    De kerk is een bont gezelschap. Dat valt u vast wel op in uw eigen kerk. Maar in de zomerperiode...

  • Vriendschap 2025-07-31 12:15:07

    In 2024 verscheen het rapport ‘Jeugdtrends’. Dit rapport is een samenwerking van een aantal...

  • Gezien worden 2025-07-19 07:15:17

    Je kunt rustig zeggen dat de woorden die hierboven staan een van de diepste verlangens van het...