Twaalfde zitting – derde week – derde dag
Donderdag 28 november was voorlopig de laatste vergaderdag van de generale synode 2013. Tijdens deze zitting kwam onder meer de werkwijze van de synode aan de orde, de begeleiding, bij- en nascholing van predikanten, en de afvaardiging van ambtsdragers uit samenwerkingsgemeenten.
Wat betreft de werkwijze van de synode werd besloten dat de volgende generale synode in juni zal worden geopend. Deze nieuwe begintijd is een proef. Verder zullen de werkzaamheden van de synode worden gespreid over het najaar en het daarop volgende voorjaar. In het aantal afgevaardigden komt geen wijziging.




Op 5 september jl. is mr. Pieter Pel, advocaat te Hattem, gepromoveerd aan de Rijksuniversiteit van Groningen. De titel van zijn proefschrift was Geestelijken in het recht. Enkele overwegingen naar aanleiding van een belangrijke studie.
Een ‘vrolijke ruil’, zo noemde Luther wat Christus voor de zijnen heeft gedaan. Hij nam hun schuld en zonde, zij ontvangen zijn gerechtigheid.
Vorig jaar voelde ik het even, een klein beetje angst. Op een zondagmorgen woonden we een doopdienst bij. De meeste dopelingen hadden een islamitische achtergrond. Een van hen was zelfs een voormalige Iman. Er was ruchtbaarheid aan de dienst gegeven. Niet iedereen zat lekker. Maar er gebeurde niets.
Het idee dat God mens is geworden is voor ons niet te vatten. We doen er van alles aan om Jezus ‘op te hemelen’. Zijn goddelijke glorie moet er toch constant wel doorheen stralen. Wie de Bijbel serieus neemt moet constateren dat Jezus voluit mens is geworden. Er zijn maar enkele teksten in het Oude Testament die iets van zijn goddelijke glorie suggereren. De meesten daarvan ook nog weer in verband met zijn koninklijke afkomst en status. Veel vaker echter tekent het Oude Testament hem als mens, als de verguisde en vergruisde mens. Jesaja 53 geeft daarvan wel de meest aangrijpende tekening.