Hopeloos of hoopvol?
In het vorige artikel hebben we een begin gemaakt met na te denken over wie de jongeren van nu zijn. In dit artikel wil ik nog enkele andere kenmerken noemen.
Jongeren van nu behoren tot een nieuwe generatie. In de reclamewereld worden ze generatie Einstein genoemd of generatie Y. Ze zijn geboren in het laatste decennium van de vorige eeuw, en zijn nu zo’n 12 tot 22 jaar oud. Deze jongeren zijn opgegroeid in een wereld die gedomineerd wordt door informatie en commercie, waarin ze thuis, op tv, op straat en op school constant bestookt worden met boodschappen. Ze zijn een doelgroep voor reclame en marketing geworden, maar het nieuwe is: ze zijn zich daar ook zeer van bewust.




In het vorige artikel heb ik beschreven dat ik in het boek Herstellers veel herken. Met name in de beschrijving van een nieuwe generatie christenen in Amerika, die Herstellers worden genoemd, zie ik veel aanknopingspunten voor gemeente-zijn in deze moderne tijd. Daarover gaat dit vervolgartikel.
In het vorig artikel kwam aan de orde wat seksverslaving is en hoe het ontstaat. Het is één ding om te weten wat een seksverslaving inhoudt, maar het is nog belangrijker om te weten hoe je ervan of komt of anderen helpt die ermee worstelen. Bij dat laatste is belangrijk om te luisteren naar de Heere Jezus zelf. Ik vind het altijd weer zo mooi om te lezen hoe Hij vol ontferming bewogen was met de mensen die op Zijn pad kwamen. Hij was vol genade en waarheid in Zijn omgang met de mensen. Genade en waarheid dat zijn belangrijke woorden voor ieder mens, maar in het bijzonder voor een seksverslaafde.