Gelukkig verandert de genade niet. Hoe zou het ook kunnen? Dit artikel
wordt geschreven in het begin van de adventsweken die ons bepalen bij
de komst van Christus in deze wereld. In de brief aan Titus wordt dat
komen van de Heere Jezus door Paulus zo eenvoudig en tegelijk zo
indrukwekkend mooi beschreven: Titus 2: 11, 14: ?Want de zaligmakende
genade Gods is verschenen aan alle mensen?? in??onze Zaligmaker Jezus
Christus, Die Zichzelf voor ons gegeven heeft opdat Hij ons verlossen
zou??. Paulus voegt er dan aan toe: ?Spreek dit en vermaan en bestraf
met alle ernst?. De genade is niet veranderd. Maar zijn wij al
veranderd? Of ligt daar het grote probleem?
Zijn wij veranderd? Let wel: ik vraag dus niet of wij anders tegen de
dingen aan zijn gaan kijken? Het gaat om de vraag of wij door genade
andere mensen zijn geworden, veranderde mensen, zo u wilt wedergeboren
mensen, bekeerde mensen, die door Gods Woord en Geest hebben leren
geloven. Hebben wij het voor het zeggen, en dan mag u dat invullen
zoals u dat wilt, maar dan komt het ten diepste altijd op hetzelfde
neer: Ik denk, voel, zie, meen?. En dat ?IK? is dan de baas over het
Woord en wil de baas zijn in de gemeente en op kerkelijke
vergaderingen. Of heeft Gods Woord het voor het zeggen en zijn wij als
dienaren van het Woord inderdaad dienaren, die buigen onder het Woord,
?His Master?s voice?, ?Verbi Divini minister?. Staan wij zo op de
preekstoel; gaan we zo met onze jongeren om en spreken we zo als pastor
?bij de huizen: ?Zo zegt de Heere??
Lees meer: Verandert de genade? (slot)
In 2009 is de jeugd van Hoogeveen op reis geweest naar Moldavi? om daar
de handen uit de mouwen te steken. U zult zich vast afvragen: ?hoe was
het?? Dat willen ze u graag vertellen!
Vrijdag 17 juli was de dag dat we naar Moldavi? vertrokken. De wekker
ging vroeg, aangezien we om 5.00 uur vanaf de Ichthuskerk zouden
vertrekken. We hadden een heus uitzwaaicomit?, iets wat we zeer hebben
gewaardeerd. We vlogen via Budapest naar de Roemeense luchthaven Iasi.
Grote opluchting aldaar toen bleek dat al onze bagage meegekomen was.
Na lang wachten en een nog langere busreis kwamen we tegen middernacht
op onze plaats van bestemming. Een vermoeiende reis, maar erg dankbaar
dat God ons deze reis had bewaard en beschermd.
Kennismaking
We werden hartelijk ontvangen en een uitgebreide maaltijd was voor ons
bereid. Moe maar voldaan gingen we die nacht naar bed. We sliepen in
het huis van de pastoor. Het eerste weekend hoefden we niet te werken
en konden we kennismaken met het prachtige landschap dat Moldavi? te
bieden heeft. Zondags gingen we naar de kerk. Gezien het feit dat de
kerk maar vijf leden heeft, kunt u zich vast voorstellen dat de kerk
goed vol zat toen wij, met een groep van vijftien, de kerkdienst
meemaakte. Tot onze vreugde bleek dat de mensen in Moldavi? ook een
aantal opwekkingsliederen kenden. Samen met hun en de fantastische
muzikale begeleiding van Aafje op de gitaar hebben we samen onze God
mogen loven en te prijzen. We verstonden elkaar niet, maar we voelden
ons ten diepste verbonden met deze broeders en zusters.
Lees meer: Growing Faith on tour!
Als je zoekt naar een schilderij over Kerst, denk je al snel aan
Middeleeuwse voorstellingen, waarin Christus met Jozef en Maria in een
stal wordt afgebeeld.
Deze schilderijen zitten vaak vol verrassende symboliek, waarin
gebeurtenissen uit de Bijbelse traditie verbonden worden met verhalen
en taferelen uit de tijd waarin ze gemaakt zijn. Hierbij moeten we ons
realiseren dat in de Middeleeuwen kunst meestal in opdracht van de kerk
werd gemaakt. Een directe verwijzing naar Bijbelverhalen lag daarbij
voor de hand, temeer omdat de meeste mensen niet konden lezen en op die
manier aanschouwelijk onderwijs kregen.
In onze geseculariseerde maatschappij staat, althans in de
hoofdstromingen van de beeldende kunst, niet God, maar de mens
centraal. In de hedendaagse kunst wordt uitdrukking gegeven aan
ervaringen met of aan een interpretatie van de wereld waarin wij leven.
Toch zien we, als reactie op het oprukkende kapitalisme en
consumentisme, zowel in de maatschappij als in de beeldende kunst, ook
nieuwe spirituele bewegingen opkomen, die verwijzen naar een
werkelijkheid die buiten onze waarneembare wereld ligt.
Anselm Kiefer
Een voorbeeld van zo?n spirituele visie is te zien in een boeiend
schilderij waar ik in dit artikel iets over wil zeggen. Het heet
?Aperiatur terra? en is gemaakt door de Duitse beeldhouwer en schilder
Anselm Kiefer (geboren in 1945 in Duitsland en thans woonachtig in
Frankrijk).
Lees meer: Aperiatur terra
Verrassend vertrouwd is een
feestbundel voor Henk de Jong, omdat hij 50 jaar predikant is. Deze
bundel bevat artikelen van mensen die De Jong graag willen eren als
vruchtbare enke-ling, als een begenadigd gereformeerd theoloog die
eigen wegen gaat. Hij zoekt de weg voor Christus? gemeente in deze tijd
te vinden door aandachtig te luisteren naar de Schriften. De meeste
scribenten zijn Nederlands Gereformeerd, zoals De Jong zelf; er zitten
ook een paar Vrijgemaakten tussen en ??n Christelijk Gereformeerde,
Michael Mulder.
Mulders artikel gaat over De Jongs visie op Isra?l. Hij stemt op
hoofdlijnen met De Jong in, maar is van mening dat deze geen recht doet
aan de blijvende betekenis van het verbond van God met Isra?l in
eigenlijke zin. Dit is een aangelegen punt waarover zou moeten worden
doorgesproken, niet alleen tussen De Jong en Mulder, maar ook in de
gereformeerde gezindte. En, zo mogelijk, tussen gereformeerde en
evangelische christenen.
Verbond, verkiezing en verzoening. Dat zijn drie belangrijke thema?s
bij De Jong. Hij heeft over deze thema?s vaak en origineel, bijbels en
geestelijk, gepreekt en geschreven. Zijn ge-dachten hierover hebben hun
neerslag gevonden in zijn boek: Van oud naar nieuw.
De Jong is primair predikant, verkondiger van het evangelie. In zijn
verkondiging heeft hij vaak actuele thema?s aangesneden, zoals abortus
en homoseksualiteit. Zijn standpunt in ethi-sche kwesties is dikwijls
anders dan gebruikelijk in de gereformeerde gezindte. Hij zoekt zijn
standpunt te bepalen door aandachtig te luisteren naar Gods Woord en
naar mensen.
De stronk waarop het bloemwerk staat, symboliseert de tronk van Isa? waaruit een scheut voortkomt. Maar uit de stronk van Isa? schiet een telg op, een scheut van zijn wortels komt tot bloei. (Jes. 11, 1.)
Links van de kaars staan bloemen gegroepeerd, die de donkerheid voor
Isra?l symboliseren. Daartegenover geven de witte bloemen en de kaars
het licht aan dat Isra?l ziet. Het volk dat in duisternis ronddoolt ziet een schitterend licht. Zij die in het donker wonen worden door een helder licht beschenen. (Jes. 9, 1)
Lees meer: Kerststuk bij Jesaja 7 ? 12.