In het klassieke formulier voor de doop van de kinderen van de gemeente wordt als reden voor de doop aangegeven, dat de doop ‘in de plaats van de besnijdenis is gekomen’. De vraag komt daarbij op waarom dat gezegd wordt. Want is er echt een relatie tussen de doop en de besnijdenis? En wat is die relatie?

 

Wanneer Paulus aan de gemeente van Kolosse (Klein-Azië) schrijft over de besnijdenis, heeft hij daar alle reden voor. In de gemeente wordt de dwaling gepropageerd dat het voor een gelovige ook nodig is besneden te worden om de volle rijkdom van Christus in zijn leven te ontvangen.  

Paulus verzet zich hier heftig tegen. Hij maakt de gelovigen duidelijk dat zij allang besneden zijn, maar dan met een heel andere besnijdenis dan die bij Israël. Die vindt plaats door mensenhanden. Voor de besnijdenis die op de gelovigen is toegepast, wijst hij op Christus, in zijn kruis en opstanding. Christus is in de plaats van en voor zijn volk van alle eeuwen gestorven (Kol.2,10-14).

 

Wie zijn wij? In de afgelopen weken zijn twee boeken besproken waarin we daar iets over leren. We zijn Nederlanders die leven in een land waar de zogenaamde Bourgondiërs de informele stichters van zijn. Met hun idealen om de noordelijke graafschappen samen te brengen en er een welvarend en modern land van te maken zijn zij de voorvaders van de Nederlanden. We zijn Nederlanders die leven in het grotere verband van de Europese Unie. Europeanen dus, maar dat zegt ons maar heel weinig…. Wat is de basis waarop wij kunnen bepalen wie we zijn.

 

Vorige keer hebben we naar aanleiding van het boek De Bourgondiërs  stil gestaan bij onze afkomst. Waar komt ons land vandaan en wat heeft ons dat vandaag de dag te zeggen? Vandaag gaan we van die verste geschiedenis naar de meest recente geschiedenis. Opnieuw naar aanleiding van een ‘seculier’ boek, dit keer van Geert Mak. Eind vorig jaar kwam een vervolg uit op In Europa, zijn grote boek over de twintigste eeuw. In dit nieuwe boek, Grote Verwachtingen, schrijft Mak over Europa in de eerste twee decennia van de eenentwintigste eeuw. Hij ziet zelf dat het bijna onmogelijk is om geschiedenis te schrijven over een periode waar je zo dichtbij staat. Maar hij doet toch een poging…

 

Commentaar

  • Israëlzondag 2024-10-11 17:20:39

    Afgelopen zondag is in veel kerken aandacht besteed aan de bijzondere band van ons als...

  • Ver van ons bed 2024-09-27 17:32:11

    Een korte zoektocht op het internet leert me dat er ooit een programma op de televisie was, dat de...

  • Laatste en eerste 2024-09-14 09:19:44

    Dit is mijn zesenveertigste en laatste commentaar voor dit mooie Kerkblad voor het Noorden. Na...

  • Horrorgezinnen 2024-08-31 08:28:17

    Wat een pijnlijke vertoning op de onlangs gehouden democratische conventie in Chicago. Niet ver...