?Zet uw zinnen niet op het huis van een ander, en evenmin op zijn vrouw, op zijn slaaf, zijn slavin, zijn rund of zijn ezel, of wat hem ook maar toebehoort? (Ex. 20: 17).
Deze keer het tiende en laatste gebod: Gij zult niet begeren. In de NBV staat dat je je zinnen niet moet zetten op het huis van een ander, en evenmin op zijn vrouw, op zijn slaaf, zijn slavin, zijn rund of zijn ezel, of wat hem ook maar toebehoort. Je mag dus niet jaloers zijn op wat een ander heeft. Dat geldt natuurlijk ook voor deze tijd. Misschien heeft een vriendin wel een veel mooiere mobiel of haalt een vriend veel betere cijfers op school, maar je mag er niet jaloers op zijn. Het kan lastig zijn om niet jaloers te zijn. Het lijkt soms ook oneerlijk dat een ander meer heeft dan jij. De begeerte is eigenlijk het begin van alle andere zonden en geboden die hiervoor zijn genoemd, want om te bereiken wat je begeert moet je iets stelen, pleeg je overspel of wil je een ander misschien wel vermoorden. In positieve zin betekent dit gebod dat je tevreden mag zijn met wat God je geeft en dat we ook mogen vertrouwen dat Hij ons alles geeft wat we nodig hebben. Dit is dus al het laatste gebod, ik hoop dat jullie iets van deze serie geleerd hebben. Maar onthoudt dat deze 10 geboden uiteindelijk zijn samen te vatten in de 2 belangrijkste geboden: namelijk dat je God lief moeten hebben boven alles en je naaste als jezelf!
Anathoth. Zomaar een klein plaatsje
ten noordoosten van Jeruzalem. Niets bijzonders aan. Goed, de familie
van de profeet Jeremia kwam er vandaan (Jer. 1: 1), maar verder is daar
toch weinig bijzonders gebeurd? Of toch wel??
Sla voor de aardigheid Nehemia 11 eens open. In dat hoofdstuk is te
lezen hoe het volk na de Babylonische ballingschap terugkeerde naar hun
woonplaatsen. In 36 verzen wordt beschreven welke mensen naar welke
plaatsen terugkeerden. Typisch zo?n droog lijstje dat je overslaat bij
het bijbellezen. Tenminste, totdat je in vers 32 ineens dat ene
plaatsje tegenkomt: Anathoth.
Bijzonder?
Als je wilt weten waarom dat zo bijzonder is, dan moet je terug naar
Jeremia 32. Daar vinden we de profeet Jeremia. Hij was door koning
Zedekia vastgezet omdat zijn profetie?n over de ondergang van Jeruzalem
niet erg populair waren bij de koning en zijn dienaren. Daar, in de
koninklijke gevangenissen, kreeg de profeet een boodschap van God. Zijn
neef Haname?l zou bij hem langskomen met de vraag of Jeremia diens
akker in Anathoth over wilde kopen.
Haname?l kwam inderdaad naar de koninklijke gevangenissen. Hij was
kennelijk in de schulden was geraakt en bezocht daarom Jeremia met de
vraag of die hem kon helpen door de akker over te nemen. Aldus
geschiedde. Jeremia gaf zijn neef het verschuldigde bedrag en liet
onder toeziend oog van getuigen een koopakte opstellen. Dat deed hij
niet zomaar. God had hem duidelijk gemaakt dat er een profetie aan vast
zat: ?Want zo zegt de HERE (?): er zullen weer huizen en akkers en
wijngaarden gekocht worden in dit land? (Jer. 32: 15).
Lees meer: De aangevochten profeet
2012, het jaar van de ondergang. Bliksem, tornado?s, vloedgolven en
vulkaanuitbarstingen zullen ons teisteren. En uiteindelijk zal op een
dag de wereld vergaan. Tenminste, als we de gelijknamige film moeten
geloven. Het einde nadert, en snel ook volgens velen. Er zijn veel
mensen die uitspraken doen over het einde van de wereld, de laatste
dag. Maar wat zegt de Bijbel daar nu over? Is er zo?n tijd, moeten we
er bang voor zijn?
Nu is het getal 2012, naar aanleiding van nieuwe onderzoeken, alweer
verhoogt naar 2208. Volgens de Mayakalender zal onze wereld dan ten
einde lopen. Maar het zijn niet alleen de Maya?s die het einde van de
wereld voorspellen. Er zijn veel mensen die denken te weten hoe en
wanneer de wereld ten onder gaat. Dat doen ze aan de hand van allerlei
berekeningen en idee?n. De een gaat uit van een grote aardbeving, de
ander van een meteoriet, een derde wereldoorlog, overbevolking of een
grote hongersnood. Al deze dingen leiden op een dag tot de ondergang
van de hele wereld. Die verdwijnt, samen met ons.
In Mattheüs 24 lezen we wat Jezus zegt over de eindtijd. Daar staat dat
het ene volk tegen het andere ten strijde zal trekken en dat er overal
hongersnoden komen. En dat is dan nog maar het begin. De christenen
zullen onderdrukt, gedood en gehaat worden. Er zullen valse profeten
komen, die doen alsof ze de wederkomst van Christus zien. Ook zullen er
valse messiassen zijn. Overal zal wetteloosheid heersen. Ja, zelfs de
zon en de maan zullen geen licht meer geven. Best heftig?
Lees meer: 2012
?Leg over een ander geen vals getuigenis af? (Ex. 20: 16)
In positieve zin gaat dit gebod over de eerlijke omgang met elkaar.
Waar blijven we als we elkaar niet meer kunnen vertrouwen? In de
NBG-vertaling van 1951 staat dit gebod in een bredere zin, namelijk dat
je geen vals getuigenis mag spreken. Er is ook geen verschil tussen een
leugen om bestwil, een halve waarheid of een overdrijving. In Gods ogen
zijn het allemaal leugens.
Dat doen we allemaal wel eens: liegen. Een leugen is een valse
verklaring die opzettelijk als waar gepresenteerd wordt, ook als we
dingen niet zeker weten. Iemand belasteren doe je als je iets kwaads
van iemand verteld en overdrijft. Als iemand vroeger iets fout heeft
gedaan, je dat herhaald en zegt dat hij of zij dat nog altijd doet.
Roddelen doet ook bijna iedereen wel eens. Vaak een beetje uit jaloezie
en vooral als je iemand niet aardig vindt zeg je snel onaardige dingen
over die persoon.
Lees meer: Het negende gebod
Je weet het allang: we vieren morgen het kerstfeest. Lichtjes, gezelligheid en veel eten. Dat is tenminste wat de meeste mensen zeggen. En misschien vind je dat zelf ook wel het leukste van kerst. Maar, is dat wel het belangrijkste? Aline, Lian, John en Jelle hebben een tekening gemaakt en een klein stukje geschreven over wat kerst voor hen betekent. Lees het maar eens. Betekent het voor jou ook meer dan licht, gezelligheid en eten?