Nadenkend over traditie kun je aan twee einden van het touw van de traditie trekken. Dat van het verleden. En dat van de toekomst. Dat laatste doet Brian McLaren in zijn boek De grote spirituele shift . Voor het woord  shiftt wordt in de oorspronkelijke Engelse titel Migration  gebruikt; migratie. McLaren benadert het christendom – en zo ook de traditie - vooral als een constante beweging.

 

Maar begeertes horen bij het leven. Ze zijn eigenlijk onvermijdelijk. Juist de begeertes en de jaloerse gevoelens hebben je iets te zeggen. Ze kunnen je helpen om in de spiegel van je hart te kijken naar dat wat er ontbreekt in je leven. Misschien wijzen ze je wel op iets waarmee je aan de slag moet gaan.

 

Als je jaloers op iemand bent, kan dat bijvoorbeeld betekenen dat je een laag zelfbeeld hebt. Je verheft de ander tot norm en je plaatst jezelf onder diegene. In plaats van je begeerte en gevoelens van jaloezie direct weg te stoppen, kun je beter eerst de tijd nemen om te onderzoeken wat erachter zit en daar goed mee leren omgaan.

Wanneer jij jezelf vergelijkt met anderen dan kan het helpen om te proberen die ander door de ogen van Jezus te zien. Daarnaast mag jij jezelf ook door de ogen van Jezus bekijken. Hij heeft je namelijk gegeven wat jij nodig hebt. Hij heeft talenten in je gelegd waarmee jij Hem mag dienen.

Het is inmiddels een jaar of drie geleden. Ik stond nog voor de klas in het voortgezet onderwijs en met een stel leerlingen was ik in gesprek over hun telefoon. Toen ik vertelde dat er nog geen mobiele telefoons bestonden toen ik – nu ruim twintig jaar geleden – even oud was als hen, waren ze verbijsterd. ‘Maar wat deed u dán de hele dag?'

 

Dé technische verandering die ons dagelijks en sociale leven de afgelopen jaren het meest radicaal heeft beïnvloed, is wel de ontwikkeling van de smartphone. Het begon allemaal met de gewone mobiele telefoon. Steeds meer mensen schaften aan het einde van de jaren negentig van de vorige eeuw hun eerste mobieltje aan. Maar het ging pas echt snel toen het bedrijf Apple in 2007 de iPhone introduceerde. En zeker toen in 2009 Whatsapp gratis op de markt kwam en steeds meer mensen zich aansloten bij Facebook, steeg het aantal gebruikers van de smartphone.

Op 25 mei jl. werd de nieuwe privacywetgeving van kracht: de algemene verordening persoonsgegevens (AVG). In maart van dit jaar heeft de redactie daar reeds aandacht voor gevraagd met het oog op de stukjes in ons blad.

 

Toen is ook gezegd dat het interkerkelijk contact inzake overheidszaken (CIO) in overleg was met de Autoriteit Persoonsgegevens over de vraag wat de nieuwe regelgeving precies betekent, ook voor kerkbladen en plaatselijke kerkblaadjes.

 

Afzien van eigen recht, dat leert Jezus zijn discipelen (Mat.5,38-42). Als hen persoonlijk onrecht is gedaan, kunnen kinderen van zijn Koninkrijk de uitoefening van recht aan God overlaten, of aan degenen die door Hem daartoe zijn aangesteld.

 

Jezus noemt een voorbeeld. Stel dat iemand je op je rechterwang slaat. Dat kan die persoon alleen maar doen met de rug van zijn hand. Alleen zo kan hij je rechterwang raken. Een dergelijke actie is een grove belediging. Moet je dan met gelijke munt terugbetalen? Nee, zo zegt Jezus, reageer in liefde. Je moet laten zien dat je bóven de situatie staat. Laat je niet leiden door vergeldingsdrang. Laat merken dat die belediging jou niets doet.

 

Commentaar

  • Israëlzondag 2024-10-11 17:20:39

    Afgelopen zondag is in veel kerken aandacht besteed aan de bijzondere band van ons als...

  • Ver van ons bed 2024-09-27 17:32:11

    Een korte zoektocht op het internet leert me dat er ooit een programma op de televisie was, dat de...

  • Laatste en eerste 2024-09-14 09:19:44

    Dit is mijn zesenveertigste en laatste commentaar voor dit mooie Kerkblad voor het Noorden. Na...

  • Horrorgezinnen 2024-08-31 08:28:17

    Wat een pijnlijke vertoning op de onlangs gehouden democratische conventie in Chicago. Niet ver...