En ik zeg jullie je niet te verzetten tegen wie kwaad doet, maar wie je op de rechterwang slaat, ook de linkerwang toe te keren (Mat.5,39).

 

Een tekst die we in ons spraakgebruik nog wel eens tegen komen. Geweldloosheid, onrecht verduren, je kunt er van alles bij halen. Het Gebroken Geweertje uit de jaren 30-40. Mahatma Gandhi uit India. Ds. Martin Luther King uit de VS. Een paar namen. Vol respect denken we aan wat hen bewoog. Toch kwam er een Tweede Wereldoorlog. Vrouwen en de lagere kasten in India worden geminacht en achtergesteld. Hulpverleners overschrijden morele grenzen. Vrijheid en gelijkheid, ongeacht kleur en afkomst, is in de VS nog lang geen gewoonste zaak van de wereld. Kortom: wat maken mensen er een puinhoop van. Maar ja, je zult maar een klap krijgen, onrechtvaardig behandeld worden, vervolgd om wie je bent of om wat je gelooft, wat doe je dan?

Wat is er met die Naam aan de hand, dat wij hem niet exact kennen, en wat we er wel van weten op een andere manier tot uitdrukking brengen? In Exodus 3, 13 wordt er uitdrukkelijk naar die Naam gevraagd en in vers 14 wordt er ook antwoord op gegeven, maar dan vooral als de inhoud van die naam. Toch weet niemand hoe die naam moet worden uitgesproken. Daarom zijn er omschrijvingen ontstaan.

Op woensdag 16 mei ontmoetten de afgevaardigden van de kerken van de classis Zwolle elkaar op Urk voor een vervolg van hun vergadering van maart j.l. Deze vervolgontmoeting was voorzien in verband met twee zaken. Daar was tussentijds nog één zaak bij gekomen. Dit laatste betrof het voorstel van de kerk van Kampen om aan haar predikant, ds. A. Brons, een positief classisattest te doen toekomen. Hoewel ds. Brons sinds 2011 in dienst van het Centrum voor Israëlstudies in Jeruzalem werkte, was hij al die tijd kerkelijk verbonden gebleven aan zijn laatste gemeente in Nederland, Kampen.

Job 42,6 is belangrijk voor de verklaring van dit Bijbelboek. In veel vertalingen en preken wordt gezegd dat Job uiteindelijk zich tegenover God heel schuldig voelde en daarom diep berouw had. Dat stemt echter niet overeen met Job 42,1-5 en 7-9.

 

Job is uiteindelijk tot het inzicht gekomen dat Gods plan voor geen mens te bevatten is. Daarom legt hij zijn hand op zijn mond (39,27). In 42,1-5 toont Job zich verwonderd en dankbaar, omdat hij God heeft gezien, in zijn grote macht. Als gevolg daarvan zegt hij in 42,6 dat hij verder zwijgt. Hij is getroost over stof en as.

In het reformatiejaar dat achter ons ligt is aan de reformator uit Wittenberg veel aandacht gegeven. Er zijn goede woorden over hem gesproken. Tegelijkertijd roept de figuur van Maarten Luther gemengde gevoelens op. Hij heeft namelijk verschrikkelijke dingen over de joden gezegd.

 

Die woorden doen ons pijn, vooral omdat we weten dat Israël een bijzondere plaats heeft ontvangen in de geschiedenis van God met deze wereld. Hij koos Israël uit om zijn heil te verkondigen in deze wereld. Heinrich Bullinger, ook een reformator, zei over een van de anti-joodse geschriften van Luther dat het bij de zwijnen af was.

 

Commentaar

  • Redenen tot dankbaarheid 2024-11-23 09:35:54

    Op het moment dat ik dit commentaar schrijf, is het dankdag voor gewas en arbeid. De Bijbel op...

  • Skincare routine 2024-11-09 16:44:34

    Vandaag de dag zijn er heel wat filmpjes op Youtube te bekijken die gaan over het verzorgen van je...

  • Dirk de Groot 2024-10-25 17:15:47

    Woensdag 6 november aanstaande is het, D.V., dankdag voor het gewas en de arbeid: we brengen onze...

  • Israëlzondag 2024-10-11 17:20:39

    Afgelopen zondag is in veel kerken aandacht besteed aan de bijzondere band van ons als...