ImageVanuit heel Friesland trokken we op 8 oktober gebroederlijk naar Drogeham, de plaats van de roepende kerk voor de classis Leeuwarden. Daar riep ds. Sok ons vanuit 1Kor.13:7a samen onder het dak van de liefde. ?De liefde bedekt alle dingen?. Het gaat daar over Christus? liefde. Die dekt niet alles toe, maar wil een dak boven alle dingen zijn. Onder Zijn liefde heerst openheid en eerlijkheid, zelfs zo dat de pannen op het dak er wel eens van kunnen rammelen. Maar voor wie het van Hem verwacht, kan dat lijden.

Het moderamen bestond deze keer uit Ds. Ruiter (preses), ds. Reinders (assessor) en ds. Sok (vaste) scriba. Uiteraard kunnen we u niet alles vertellen, maar enkele momenten willen we graag met u delen.

Samen onder het dak
Tevreden merken we dat ook dit jaar alle gemeenten kerkvisitatie hebben gehad (al was het af en toe op het nippertje). Het reglement daarvoor werkt dus goed. Heel wat dingen hebben we met elkaar gedeeld. Boven alles de dank dat God doorgaat met Zijn werk. Maar ook vragen waar we allemaal wel mee te maken hebben: over huwelijk en samenwonen, kerkbezoek, vervulling van ambtsdragersvacatures, enz. We bevragen elkaar. We lachen met elkaar, en af en toe horen we ook wel eens ergens een pannetje trillen. Maar het dak blijft stevig staan.

ImageOnze maatschappij drijft op netwerken. Letterlijk onder of boven de grond is ons huis en ons leven verbonden met tal van bedrijven, instanties en medemensen. Via de computer kan dat tot in het oneindige worden doorgetrokken. Bedrijven bestaan voor een deel bij de gratie van netwerken. Geen wonder dat ze goed zorgen over hun ?relaties?. Op die manier blijf je op de hoogte en leer je van ontwikkelingen; blijf je betrokken bij wat gedaan kan en moet worden. Zo sleep je werk in de wacht.
We spreken over het ?old boys network? wanneer het gaat om het vinden van geschikte kandidaten voor het invullen van zogenaamde topfuncties. Steeds meer christenen gaan het belang inzien van netwerken. Het is de manier waarop zij hun christen-zijn vormgeven, namelijk open en betrokken op andere christenen en op de wereld. Met als doel: Gods Koninkrijk zichtbaar te maken en te doen baanbreken in een gebroken wereld. Er zijn er steeds meer die zich een netwerkchristen zouden kunnen noemen. Misschien u en jij wel.

Definitie
Zonder wetenschappelijk te zijn, zou ik een netwerkchristen willen typeren als ?een gelovige, die vanuit en naast zijn betrokkenheid op zijn eigen gemeente, persoonlijke en organisatorische verbanden legt en onderhoudt met andere christenen en organisaties en zijn omgeving.?

ImageGeloven is zeker weten, waardoor ik alles voor waarachtig houd wat God ons in zijn Woord geopenbaard heeft. Dat staat in antwoord 21 van de Heidelberger Catechismus op de vraag wat een echt geloof is.
Geloof ik niet echt als ik niet (meer) zeker weet? Betekent het einde geloof als de twijfel mij te sterk wordt?

Het overkwam Boele P. Ytsma, voorganger en gepassioneerd gelovige. In 1998 sloeg de twij-fel zo hevig toe dat hij op 18 november van dat jaar tot de erkenning moest komen: ik ben een twijfelaar. De Kathedraal van Zeker Weten stortte voor hem als een kaartenhuis in. Hij was helemaal van de kaart. Van de zoektocht die daarop volgde, doet hij verslag in een boek dat hij als ondertitel meegaf: Manifest van een gepassioneerde twijfelaar. De toepasselijke titel is: Van de kaart. Het is een uitgave van Boekencentrum in Zoetermeer, ISBN 978 90 239 2400 5, prijs ? 14,90.

Tochtgenoten
Is er in de kerk wel plaats voor twijfelaars, ongeacht de geaardheid van hun twijfel? Ytsma weet zeker van niet. Hij wijst op de protesten die ds. Klaas Hendrikse opriep met zijn boek Geloven in een God die niet bestaat. Ytsma voelt zich verwant aan Hendrikse. Hij vindt ook dat het niet bij God past te zeggen dat Hij bestaat. De manier waarop Hendrikse de Gods-naam weergeeft, spreekt Ytsma aan. Ga maar, d?n ga Ik met jullie mee. Ytsma wil niet zo radicaal zijn als Hendrikse, maar is het wel met hem eens dat het er om gaat dat wij de woor-den van God doen.

ImageOorspronkelijk zou dit boek geschreven worden door een andere ongehuwde vrouw, maar die raakte getrouwd tijdens de voorbereiding van het boek. Een probleem, want de bedoeling was dat het boek echt ?door een single voor singles? geschreven zou worden.

Te vaak worden boeken over singles geschreven door gelukkig getrouwde mensen, zo stelt Woudenberg, en dat is knap irritant. Daar komt bij, zo vindt zij, dat in nogal wat singleboeken het single zijn vrij problematisch, vrij stigmatiserend benaderd wordt (pag. 6). Dat moet dus anders. Zij pleegde een onderzoek door middel van interviews met vijftig singles in leeftijd vari?rend van 28 jaar tot 69 jaar: 33 vrouwen en 17 mannen. De gegevens daarvan heeft ze verwerkt bij de verschillende hoofdstukken over o.a. vriendschap, reizen, kerklid zijn, verliefdheid en daten, seksualiteit, de kinderwens en geldzaken. Tussendoor vind je interviews met enkele bekende singles als Edith Schouten (weduwe) en Antoine Bodar
(priester) en Rebecca St. James (populaire christelijke zangeres). Het grote single boek is per saldo een boekje bedoeld voor met name christelijke singles.

ImageVorige week bespraken we het eerste gedeelte van het boek Wegen van hoop in tijden van crisis. armoede ? milieubederf ? onveiligheid ? financi?le malaise. De auteurs wijzen op de twee overheersende denkwijzen in het Westen: economische groei en gegarandeerde vrijheid. Wie absolute vrijheid wil zal zijn machtspositie moeten handhaven of verstevigen. En daar zijn wapens voor nodig. Wie flink moet investeren in wapens wordt geconfronteerd met minder of zelfs geen economische groei. Die twee denkwijzen (ideologie?n) bijten elkaar dus in de staart. Bovendien ontstaan er tweedelingen. Binnenslands en tussen landen komen bezitters en niet-bezitters of bijna-niets-bezitters steeds meer tegenover elkaar te staan. Nu al zijn er tekenen dat de spanning oploopt in de wereld. Is er een uitweg?

De schrijvers Goudzwaard, Vander Vennen, Van Heemst en Weigand-Timmer menen van wel. Niet voor niets heet het vierde en laatste deel van hun boek ?Hoop doet leven?. Die hoop zal er niet zijn zolang technologie, economie, geld en markt ? die op zich niets kwaads in zich dragen ? in de samenleving op een voetstuk worden gezet. Dan kunnen ze de vorm aannemen van goden waar mens en samenleving voor moeten buigen. En een mensenhart staat open voor geld, bezit en macht. Gewezen wordt op afgoden die gekoppeld zijn aan specifieke verleidingen: bijvoorbeeld Mammon als de god van het geld. Indirect wordt ons hier het woord van Jezus voorgehouden: Geen enkele knecht kan twee heren dienen: hij zal de eerste haten en de tweede liefhebben, of hij zal juist toegewijd zijn aan de ene en de andere verachten. Jullie kunnen niet God dienen ?n de mammon (Lucas 16:13).

Commentaar

  • China 2018-04-20 19:27:11

    Amerika versus Rusland. De naoorlogse generatie is ermee opgegroeid. Het is verleden tijd. China...

  • De kracht van de Opgestane Heer 2018-04-13 18:24:37

    Een maand geleden waren we getuige van de kracht van de Opgestane Heer. En dat in 2018! Jezus...

  • Katholiek 2018-04-06 17:44:28

    Als donateur van het Wetenschappelijk Instituut van de ChristenUnie ontvang ik bij het...

  • Samenwerkingsgemeenten, ambtsdragers en classis 2018-03-30 17:09:01

    De laatste generale synode van onze kerken nam een besluit over ambtsdragers uit...