We zeggen het wel eens: God is hoog verheven én Hij is heel dichtbij. Of – met andere woorden - God is groter dan het universum en tegelijk dichterbij dan onze ademhaling. Als je die gedachten op je in laat werken dan is dat niet te bevatten. Bij het nadenken daarover zou de verleiding kunnen ontstaan om of zijn nabijheid weg te denken of zijn verhevenheid niet serieus te nemen. In het eerste geval wordt God onbereikbaar en in het tweede geval valt Hij zo’n beetje samen met onze werkelijkheid.

De gemeente in Kolosse moest ervoor behoed worden de opvatting te huldigen dat God onbereikbaar was. Door invloed van andere godsdiensten die welig tierden in Kolosse ontstond het gevaar dat men God-op-afstand probeerde te bereiken met behulp van als tussenpersonen fungerende engelen en geesten. En Jezus dan? Ja, die was weliswaar een belangrijke tussenpersoon maar die heeft te weinig in huis om de kloof tussen mens en God in zijn eentje te overbruggen. In de catechismus van de gemeente te Kolosse dreigde dus te komen staan: God is onnoemelijk groot en Jezus is te klein om God te bereiken.

Hoe vieren we Pasen? Dat gaat niet overal op dezelfde manier. Misschien gaan we naar een vroege paasdienst. Misschien is er wel een speciale zangdienst, of misschien gaan we gewoon twee keer naar de kerk. Paasfeest, hoe geven wij daar uiting aan? We vroegen aan Roneela, de Pakistaanse vluchtelinge waarover we een aantal keren in het kerkblad berichtten, hoe zij thuis, in Pakistan, het paasfeest vierde en we vroegen ook naar haar ervaringen met ‘onze’ Pasen.

 

Mijn moeder vertelde ons altijd over de diepe betekenis van Pasen voor alle gelovigen. Ik denk dat ik ongeveer tien jaar was dat ik het echt begon te begrijpen. We moeten Pasen nog enthousiaster vieren dan kerstfeest, hield ze ons voor. De opstanding van Jezus Christus is de grote overwinning over zonde en dood en over al de satanische machten.

'Het is te makkelijk om je een vroom antwoord voor te schotelen, alsof bij de gedachte aan Pasen mijn hart volschiet met christelijke gedachten. Helaas is Pasen een feest dat voor mij lange tijd geen bewuste betekenis heeft gehad. Het hoorde er bij. Kerst was voor mij altijd het kindje in de kribbe, de ster aan de hemel, de geboorte van Jezus. Pasen was lange tijd een mengeling van chocolade-eitjes, een raar figuur genaamd de paashaas, een zwarte, witte en een stille dag.' Taeke

'Wie weet lukt het om dit jaar bij The Passion in Groningen te zijn. Dat lijkt me heel bijzonder!' Nienke

In Matthys zyn Loop, een dorpje in het voormalige KwaNdebele, Zuid-Afrika, was een kleine gemeente. Een paar gezinnen kwamen regelmatig naar de kerk. Een paar jongelui waren actief in het zondagsschool- en jeugdwerk.

 

Er was een meisje, ze heette Poppie, was erg actief en ze was elke zondag present. Haar ouders kwamen ook regelmatig in de kerkdiensten. Niets om op aan te merken. Totdat ineens Poppie op een zondag afwezig was. Zou ze ziek zijn? Ook de volgende zondag was ze er niet. Bij navraag bleek dat ze een conflict had met haar ouders. Wat je vaak ziet in de zending is dat ouderen heel trouw naar de kerk kunnen gaan, maar daarnaast ook nog allerlei heidense gewoontes onderhouden.

Nu was Poppie op een leeftijd gekomen dat ze belijdeniscatechisatie ging volgen. Daar leerde ze vanuit de bijbel en de catechismus wat het betekende om de Here Jezus te volgen en daarbij heidense gewoonten los te laten.

Het afgelopen winterseizoen hebben enkele honderden personen de vormingscursus van onze kerken gevolgd in diverse plaatsen in ons land, zo ook in Drachten. De redactie heeft een aantal docenten gevraagd naar aanleiding van deze cursus één of meerdere artikelen te schrijven. Vandaag de eerste bijdrage geschreven door drs. Christa Boerke over ‘Vrouwen uit de Reformatie’.

 

Dat de Reformatie in de zestiende eeuw voornamelijk het werk van mannen was, zal iedereen duidelijk zijn. Toch waren er wel vrouwen die, binnen de mogelijkheden die zij hadden, in die roerige tijd een bijdrage leverden aan de opbouw van het protestantse kerkelijke leven. Een voorbeeld daarvan is Katharina Zell (1498-1562).

Commentaar

  • Bevrijding en vrede – wij gedenken 2025-04-25 08:13:45

    Dit nummer verschijnt kort voor de officiële dodenherdenking – met de kransleggingen op de Dam in...

  • Voorjaar 2025-04-12 09:38:55

    Het kan niemand ontgaan zijn, het voorjaar hangt in de lucht. Heerlijk om weer even in het...

  • Veertig dagen Paaspodcast en Spotify 2025-03-28 18:37:35

    Nog een paar weken en dan vieren we opnieuw het Paasfeest. Dat betekent dat we voor wat betreft...

  • Asjera’s terugkeer 2025-03-15 08:38:30

    De profetische uitspraak: ‘Het is God of de afgoden,’ van de christenfilosoof prof. dr. ir. H. van...